Syön herkkuja jonkinlaiseen tylsyyteen. Mikä auttais?
Kun pohjimmiltaan syy ei edes ole se ettei minulla ole vapaa-ajalle tekemistä. Olisi, opiskelujuttujakin vaikka mitä. Kotona olemisen pakko korona-aikana on vain pahentanut tätä. Toisaalta koko opiskelu on pahentanut tätä. Kun pitäisi istua paikallaan lukemassa eikä lennellä pitkin kyliä. Lukemiseenkin tarvii aina jotain herkkuja kaveriksi ja esseiden kirjoittamiseen. Muuten tuntuu ettei aivot ole täydessä terässä. Sekään ei auta ettei niitä osta kaappiin, kun kauppa on tuossa ihan vieressä. Nytkin tänään etäluennolla ollessa koin oloni tylsäksi ja käväisin hakemassa kaupasta karkkipussin ja söin sen sitten kokonaan siinä luentoa kuunnellessa, vaikka ei mulla edes tehnyt yhtään mieli makeaa ja olin syönyt terveellisen aamupalan. Eikä tähän auta se että syö terveellisesti, kun tämä ei pohjaudu mihinkään makeanhimoon, vaan jonkinlaisen piristyksen hakemiseen. Syön siis terveellisesti ja herkut vielä päälle, vaikkei yhtään tee edes mieli makeea tai herkkuja, mutta kaikki on niin tylsää ja kaipaa piristystä. Paino alkaa olla ylipainon rajoilla.
Kommentit (24)
Ei mulla ole tuohon mitään pikaratkaisua. Kehoitan olemaan murehtimatta tätä tiettyä asiaa, koska yleensä herkut houkuttavat sitä enemmän, mitä enemmän niitä yrittää rajoittaa, koska se väkivalloin rajoittaminen aiheuttaa ylimääräistä stressiä, ja jos on tottunut vastaamaan stressiin herkuilla niin se vain pahentaa kierrettä. Suosittelen, että keskityt mieluummin yleiseen elämänhallintaan ja elämäntaitoihin: mieti tarkemmin, minkälainen ruokarytmi sinulle olisi ihanteellinen ja tyydyttävä, käsittele negatiivisia tunteita ja traumoja, jotta voit elää paremmin hetkessä, pohdi, mitkä asiat ovat sinulle maailmassa kaikista merkittävimpiä. Kokeile, mistä asioista sinulle tulee oikein hyvä olo - niitä voi olla esimerkiksi muiden ihmisten seura tai itselle sopiva liikunta, joka tuntuu hyvältä kehossa. Näiden kautta saattaa pikkuhiljaa muodostua mielekkäitä rutiineja ja tulla joskus huomanneeksi että hei, minullahan oli nyt niin mukavaa että syömäni ruuan laatu on myös huomaamatta pysynyt oikein hyvänä. Ajan myötä tuo vahvistuu. Tsemppiä oikein paljon ja jaksamista arkeesi.
Vierailija kirjoitti:
Ap on tavallana oikeassa. Elämäkoululaiset etsii syytä hiilareista ja ruoan ravintoarvoista. Viisaampii tajuaa että tässä on kyse jostain henkisestä tylsyydestä eikä sitä korjata syömällä porkkanoita.
Ap:n kannattaa sitten varmaan vaihtaa alaa, jos kerran opinnot aiheuttavat hänessä noin paljon "henkistä tylsyyttä". Se onkin varmaan paljon helmpompi toteuttaa kuin omenien peseminen taikka itsekurin kasvattaminen.
Kannattais ihastua. Silloin pystyy olemaan syömättä päiväkausia ja elämään pelkästä tunteesta. Kroppa käy ihan ylikierroksilla ja laihtuuuuuuuuu. Oi kunpa meniskin taas jalat alta edes hetkeksi aikaa...................
Ap on tavallana oikeassa. Elämäkoululaiset etsii syytä hiilareista ja ruoan ravintoarvoista. Viisaampii tajuaa että tässä on kyse jostain henkisestä tylsyydestä eikä sitä korjata syömällä porkkanoita.