Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alainen tekee ylitöitä koko ajan

Vierailija
15.09.2020 |

Harvoin varmaan kukaan valittaa näin päin. Olen huolissani tiimini työmyyrästä, joka tekee töitä ihan koko ajan. Hän on tunnollinen ja työmme ei taatusti tekemällä lopu. Hänellä on ylityöt tapissa ja kysyi HRstä että voiko rajaa nostaa. HR suostui mielihyvin. Olen sanonut, että älä polta itseäsi loppuun, äläkä anna johdolle sellaista kuvaa että kaikki hoituu kuin tanssi (ei siis hoidu, jos ylitöitä jo 60 h). Onko joku ihminen vain sellainen suorittaja, että tehtävä on jos töitä on? Eli annanko vain olla kun olen kuitenkin jo pari kertaa asiasta maininnut? Vai eikö hän kestä sitä että työt kasaantuu vai mistä kyse? Työt siis voivat odottaa, ei ole kyse kenenkään hengestä.

Mitä tekisitte? Odotanko että hän saa burn-outin vai? En voi aikuista ihmistä käskeä lähtemään kotiin tai olla ottamatta läppäriä mukaan.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuttavaa, ettei esimies tiedä mikä ero on ylitöillä ja saldotunneilla.

Vierailija
22/39 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

60h ylitöitä syyskuuhun mennessä paljon?

Tervetuloa komennushommiin ulkomaille missä ylitöitä tehdään 60h viikossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastaajille, täytyy ottaa jämäkämpi asenne. Nyt olen vain muutaman kerran huomauttanut tunneista, mutta nyökyttelyä lukuunottamatta se ei ole johtanut mihinkään. Meidän yrityksessämme on valitettavasti ihan sairas asenne pitkän päivän tekemiseen, siis liukumaan tekemiseen, josta saa tunti tunnista takaisin. Eli ei siis ylitöitä, joista maksettaisiin ylityökorvausta. Kaikki kehuskelevat kahvipöydässä sillä, että kuinka paljon plussaa heillä on. Sairasta.

Mietin vain, että onko jollekin ihmistyypille vaikeampi kestää keskeneräisyyttä ja tehtäviä vaan pitää suorittaaaaaaaaaaa, kunnes pää sanoo poks.

Hyvä että esimiehenä tunnistat, että tuollainen asenne työyhteisössä ei ole terveellistä ihmisten hyvinvoinnin kannalta. Esimiehenä sinulla nimenomaan on edes jotain mahdollisuuksia vaikuttaa asiaan!

Nimenomaan on olemassa ihmistyyppejä, joille keskeneräisten töiden kertyminen on vaikeaa. Itse esimerkiksi olen sellainen. Siis toki töissä on jatkuvasti meneillään pitkäkestoisia hommia, jotka joka tapauksessa vievät viikkoja ja kuukausia. Siksi minua stressaakin erityisesti, jos ja kun näiden päälle kertyy jatkuvasti kasaksi niitä joka"päiväisiä" asioita, jotka venyvät ja vanuvat. Tehtävälistalla, sekä fyysisellä että henkisellä, onkin tällöin pian useita kymmeniä asioita, joiden tarkka status pitää muistaa ja joita pitää saada eteenpäin. Minulle aiheuttaa esimerkiksi väliaikaista ahdistusta se, jos on peräkkäin useita työpäiviä jotka menee palavereissa niin, että kertyy koko ajan uusia tehtäviä listalle ilman että mitään pystyy edistämään. Mutta liukumien teon sijasta keskityn ahdistuksen sietämiseen ja töiden priorisointiin, ja otan esimiehen kanssa puheeksi jos hommat alkaa kärsiä kun niitä on liikaa.

-13

Vierailija
24/39 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastaajille, täytyy ottaa jämäkämpi asenne. Nyt olen vain muutaman kerran huomauttanut tunneista, mutta nyökyttelyä lukuunottamatta se ei ole johtanut mihinkään. Meidän yrityksessämme on valitettavasti ihan sairas asenne pitkän päivän tekemiseen, siis liukumaan tekemiseen, josta saa tunti tunnista takaisin. Eli ei siis ylitöitä, joista maksettaisiin ylityökorvausta. Kaikki kehuskelevat kahvipöydässä sillä, että kuinka paljon plussaa heillä on. Sairasta.

Mietin vain, että onko jollekin ihmistyypille vaikeampi kestää keskeneräisyyttä ja tehtäviä vaan pitää suorittaaaaaaaaaaa, kunnes pää sanoo poks.

Tai sitten se yrityksen sairas asenne että saldoa oltava vaikka kuinka ja paljon? ja tuo 60h ei ole paljon. Mulla ihan kunnallakin kertyisi helposti 40h, yksityisellä niitä plussatunteja oli n.200h kaikilla meillä. Mikä tässä tavallaan oli se ongelma? .

Ongelma on se, että osalle ihmisistä tuo aiheuttaa terveydellistä haittaa. Teille kaikille ongelma, johon ette havahdu ja josta ette useinkaan välitä, on se että teette työnantajan hyväksi harmaita ylitöitä, joista ette saa asianmukaista rahallista korvausta ettekä eläkettä. Ja jotka yleensä saatte takaisin vain tunti-tunnista eli ette korotettuna vapaana, jos siis joskus oikeasti on aikaa pitää ne, ja jos työaikajärjestelmänne ei suorastaan ajoittain nollaa pitämättömiä liukumia.

Itse olen lopettanut moisen :) Työnantaja voi ostaa minulta rahalla ylimääräistä työpanosta, jos sitä tarvitsee.

-13

Vierailija
25/39 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan edustajana esimies määrää työvuoroista. Jos sanot, että ylitöitä ei tehdä niin sitten niitä ei tehdä. Piste.

Ei työntekijällä varmasti ole mitään yksipuolista oikeutta tehdä ylitöitä miten paljon huvittaa.

Työnantaja tarjoaa ylitöitä ja työntekijä päättää ottaako ylityöt vastaan.

Vierailija
26/39 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
27/39 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten se yrityksen sairas asenne että saldoa oltava vaikka kuinka ja paljon? ja tuo 60h ei ole paljon. Mulla ihan kunnallakin kertyisi helposti 40h, yksityisellä niitä plussatunteja oli n.200h kaikilla meillä. Mikä tässä tavallaan oli se ongelma? .

Ongelma on se, että osalle ihmisistä tuo aiheuttaa terveydellistä haittaa. Teille kaikille ongelma, johon ette havahdu ja josta ette useinkaan välitä, on se että teette työnantajan hyväksi harmaita ylitöitä, joista ette saa asianmukaista rahallista korvausta ettekä eläkettä. Ja jotka yleensä saatte takaisin vain tunti-tunnista eli ette korotettuna vapaana, jos siis joskus oikeasti on aikaa pitää ne, ja jos työaikajärjestelmänne ei suorastaan ajoittain nollaa pitämättömiä liukumia.

Itse olen lopettanut moisen :) Työnantaja voi ostaa minulta rahalla ylimääräistä työpanosta, jos sitä tarvitsee.

-13

Aivan samaa mieltä! Tuo 200h oli tunti tunnista vaikka työpäivät olivat 12h, työnantaja repi hyötyä juurikin siitä että nuoret nöyrät ja kunnianhimoiset työntekijät tekivät töitä valtavasti kun niitä oli ja kun oli hiljaisempaa, pitivät saldoina pois. Nyt kun mulla on lapsia niin en todellakaan maleksi työpaikalla tekemässä ilmaistyötä. Kyllä mun saldo silti on +30h tms. vähintään mutta se on sen 30h +-10h. Mielestäni 40h jos ja kun heilläkin on saldoleikkuri (yksityisellä ei ollut) ei ole ihmeellinen määrä jos sitä kerryttää vaikka muutaman kuukauden ajan. Eihän se ole kuin viisi tuntia viikossa, tunti päivässä extraa. Sellainen syntyy ihan kun kirjoittaa kesken olleen s-postin loppuun. Myös jos työpäivän aikana paljon kontakteja niin usein illalla rauhallistat tehdä kirjallisia hommia. Ja kyllä tuo 200h aiheutti meille kaikille haittaa, oli puhdasta hyväksikäyttöä. 40h nyt ei ole mikään ihmeellinen määrä varsinkin jos voi valita jääkö ja minä päivinä tekemään.

Vierailija
28/39 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan edustajana esimies määrää työvuoroista. Jos sanot, että ylitöitä ei tehdä niin sitten niitä ei tehdä. Piste.

Ei työntekijällä varmasti ole mitään yksipuolista oikeutta tehdä ylitöitä miten paljon huvittaa.

Tässähän ei ollut kyse ylitöistä vaan liukuman puitteissa tehdyistä töistä. Jos on liukuva työaika, ei ole myöskään mitään tarkkoja työvuoroja kuten jossain tehtaassa.

Vierailija
29/39 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Teillä on idiootti HR, oletan, että työaikalaki koskee teitäkin, tuskin te johtajasopimuksilla olette? 2) Hyvä että olet huolissasi, ihan jo inhimillisistäkin syistä mutta myös siitä, että arvaappa kuka pääsee käräjille kun AVI vie tuon työaikarikoksena oikeuteen?  1p vinkki: ei se HR. 

Eli nyt kiellät ne ylityöt kokonaan. Myös jo sen takia, että jos resurssivaje ei tule ilmeiseksi yrityksen johdolle, se ei ikinä korjaannu. T. HR-täti

Vierailija
30/39 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän ei ollut kyse ylitöistä vaan liukuman puitteissa tehdyistä töistä. Jos on liukuva työaika, ei ole myöskään mitään tarkkoja työvuoroja kuten jossain tehtaassa.

Liukumakin pitää saada nollille jollain tietyllä ajalla. Jos keskimäärinen työaika on jatkuvasti yli 40h, eikä ole mahdollisuutta tasoittaa työaikaa vapaalla, se on työaikarikos.

Vierailija
31/39 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hänellä ei ole muuta elämää. Tunnen tällaisia, jotka sitten eläkkeellä romahtavat kun ei olekaan enää työtä elämän sisältönä.

Meillä yksi työntekijä on jo eläkeiässä, mutta ei halua vielä jäädä eläkkeelle. Kahmii itselleen välillä töitä niin, ettei muille riitä kuin vähän näpyttelyä koneella. Tyyppi vielä jatkaa töitä iltaisin ja viikonloppuisin. En tajua, mikä järki. Tuossa iässä nauttisin elämästä muuten kuin puurtamalla työn parissa.

Vierailija
32/39 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ajoittain liikaa töitä.

Meillä esimies melko osaamaton ja en uskalla antaa päätöksiä hänelle. Esimies on siis vammautunut onnettomuudessa ja mm. loogiseen päättelykykyyn on tullut häikkää. Alallani ei ole muita töitä ja isoja talouspäätöksiä en uskalla hänelle antaa.

Tämä tilanne tuskin teillä.

Vierailija
33/39 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaanko Suomessa muka ylitöistä lisiä?

En ole koskaan saanut sellaista ja ylitöihin ei kyllä kiinnosta jäädä. Joskus nuorempia komennetaan ihan huutamalla jäämään ylitöihin ja uhkaillaan potkuilla, mutta lisiä ei tule.

T. liian vanha ylitöihin n46

Vierailija
34/39 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liukumakin pitää saada nollille jollain tietyllä ajalla. Jos keskimäärinen työaika on jatkuvasti yli 40h, eikä ole mahdollisuutta tasoittaa työaikaa vapaalla, se on työaikarikos.

Joissain paikoissa pitää, joissain ei. Vaihtelee. Itse ainakaan en tee enää lisätunteja jos saan saldon 30:een. Kun palaan äitiyslomalta, mua odottaa +38h. Tasoittaa ihanasti hoidon aloitusta.

Vierailija
35/39 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tämmöinen kaveri. Kinuaa koko ajan ylitöitä koska on kroonisessa rahapulassa. Yrittää elää kuin miljonääri vaikka on keskipalkkaisessa työssä.

Hänelle tekisi ihan hyvää, jos niitä tunteja ei kaadettaisi ilomielin hänen niskaansa. Alkaa olla aika loppuun palanut.

Vierailija
36/39 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain ihmisillä on ihan sairas asenne työntekoon. Toisaalta heille se työ on enemmän kuin työtä. Kuuntelin tällä viikolla yrittäjän ylpeää kehuskelua kuinka hän tekee 100h/viikossa töitä.

Nojoo, hänelle se saattoi olla elämäntapa mutta ei musta kuulosta kivalta olla töissä edes 50h/viikossa.

Vierailija
37/39 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä paloi loppuun 2 eturivin teksua kun johdossa nähtiin tuo ylityöralli vain iloisena asiana -  ei tarvinnut palkata lisää ihmisiä. No sitten etsittiinkin peräti kahta avainhenkilöä yhtä aikaa..

Olet 100% oikeassa ja hyvä esimies kun huolestut tiimisi jäsenistä. Voit yrittää selittää ylemmäs ettei teillä oikein olisi varaa menettää tätä henkilöä koska uuden löytäminen on vaikeaa.

Vierailija
38/39 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
39/39 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooo mut hei, silllon kannattaa kertoo että ihminen on kuolevainen, eiikä työt tekemällä lopu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan