Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keliaakikot ja muut asiantuntijat auttakaa! Mitä te syötte ja millä suurustaa lihakastike? Olen pulassa!

Vierailija
15.09.2020 |

Mitä ihmettä tässä syö enää?! Ruokavalio on niin kietoutunut vehnän ympärille, että nyt olenkin aivan hätää kärsimässä, kun sitä ei enää saakaan syödä.

Tein lihapullia ja laitoin korppujauhojen tilalle Fibrex sokerijuurikaskuitua ja lihapullista tuli hirveitä. Olisi ollut aivan sama kun olisin käynyt kopistelemassa puuliiteristä sahajauhoja tuon Fibrexin tilalle, se oli ihan samanlaista.

Tein jostain blogista löytämäni ohjeen perusteella ruskeaa kastiketta, siihen tuli tef-jauhoja. Kastiketta ei voinut syödä, maistui vielä kamalammalle kuin lihapullat.

Yritin tehdä "helppoa" pataleipää, se ei noussut, jäi raa'aksi ja maistui hiivalle.

Tulee itku!! Antakaa jotain neuvoja, miten tästä eteenpäin? Miten esim. lihakastike suurustetaan/millä? (Ei ainakaan tef-jauhoilla!)

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurustukseen käy Maizena, löytyy tummaa ja vaaleaa. Gluteenitonta korppujauhoa on useammallakin merkillä. Leivän leipomiseen voisi saada paremmin tuntumaa niillä valmiilla jauhoseoksilla.

Vierailija
2/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda ruskea kastike suosiolla tomaattipohjaiseen jauhelihakastikkeeseen. Paljon parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihapullia voi tehdä ilman korppujauhoja.

Vierailija
4/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jo vuosia käyttänyt lihapullataikinaan korppujauhon sijasta kaurahiutaleita. Toimii hyvin.

Vierailija
5/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse keliaakikko, mutta äiti on ja sitä kautta tullut jonkin verran tutustumista aiheeseen.

Itse en laita lihapulliin korppujauhoja. Jauheliha, sipuli, mausteet ja kananmuna.

Maizenalla on kastikesuurusteita, tummaa ja vaaleaa, ovat minusta ihan hyviä.

Kanakastikkeeseen laitan tuorejuustoa, mutta tämä on tietysti makuasia. Ei kaipaa jauhoja.

Leipäasiassa en osaa valitettavasti neuvoa.

Vierailija
6/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ikinä laita lihapulliin korppujauhoa... mausteita vaan ja kananmuna, eihän siihen niitä jauhoja mihinkään tarvitse. Myös juustoraastetta laitan välillä, tulee mehukkaita.

Vierailija
7/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei varmaankaan ole gluteenittomuuden syytä,jos pataleipä jää raa'aksi...

Vierailija
8/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo ajan kanssa oppii.

Tänään tein jauheliha-perunalaatikontapaisen uunissa.

Paistetaan pannulla jauheliha sipulin kanssa, vuoalle suikaloidaan perunaa, päälle jauhelihat, mausteita oman maun mukaan, päälle uusi kerros perunasuikaleita, perään pari purkkia kermaa.

Keitot myös hyviä.

Jos johonkin jauhoja tarvitsee, käytän vaan tilalla gluteenittomia jauhoja. Harvassa ruoassa tarvinnut.

Vierailija
9/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihapulliin voit laittaa jatkeeksi vaikka perunasosejauhetta, perunaa tai gluteenitonta korppujauhoa. Kokeile uutta Mummon korppujauhoa, se on perunapohjainen. Paljon perunaa, mutta se antaa täyteläisyyttä.

Eihän jatketta tarvitse ollenkaan, mutta paistohävikki on pienempi jatkeella.

Kastike on kätevä suurustaa Maizenan kastikkeen suurusteella. Ruskeassa on sokerikulööriä värina, vaaleassa ei ole. Käytän näitä, vaikka ei tarvitse gluteenitonta ollakaan.

Vierailija
10/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihapullat ei mitään jauhoja tarvii.

Gluteeniton ruoka ei muutenkaan tarkoita mitään korvikkeiden syömistä. Yksinkertaisesti syö ruokaa, joka ei sisällä gluteenia.

Syötävää kyllä löytyy.

Vierailija
11/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maizenalla. Perunatärkkelystä. Lihapulliin jatkeeksi ja 835sitomaan tattarihiutaleita tai raakaa perunaa (kananmuna ei käy).

Vierailija
12/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se voi toki jäädä raa'an tuntuiseksi; koska sitko puuttuu, glut leivät sulavat jo suussa/ovat keskeltä ikäänkuin taikinamaisia.

Psylliumkuorijauheella saat sitkoa taikinoihin

Itse olen luovuttanut ja hyväksynyt että kaikki taikinat ovat aina kuin hammastahnaa😅

Vierailija
13/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, enpä tiedä mikä oli syy kun paistoin sitä ohjeen mukaan ja vähän kauemminkin. Olipa syy mikä hyvänsä, niin leipäohjeitakin kaipaan.

Toki olen itsekin joskus tehnyt lihapullia ilman korppujauhoja, nehän ovat vain vanhan kansan "lihan jatke", mutta halusin kysyä, josko joku muu kuin Fibrex olisi hyvä korppujauhojen tilalle. Kiitos jo tulleista vinkeistä!

Vierailija
14/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoitu, muutos on iso muttei itkun arvoinen. Melkein kaikki onnistuu gluteenittomana, lähinnä leivät ja leivonnaiset on sellaisia missä eron huomaa. Ja nykyään valmisleivät ovat niin hyviä, ettei ole luvassa yhtä karmeita makuelämyksiä kuin joskus vuosia sitten.

Vierailija
15/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurustukseen käy Maizena, löytyy tummaa ja vaaleaa. Gluteenitonta korppujauhoa on useammallakin merkillä. Leivän leipomiseen voisi saada paremmin tuntumaa niillä valmiilla jauhoseoksilla.

Gluteeniton ei ole sama kuin vehnähön.

Vierailija
16/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maissijauho ja perunajauho suurustamiseen. 

Vierailija
17/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenittomia korppujauhoja saa kaupasta. Itse suurustan kastikkeet tavallisilla gluteenittomilla vaaleilla

jauhoilla. Ei mitään "erikoisjauhoja"

Vierailija
18/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se voi toki jäädä raa'an tuntuiseksi; koska sitko puuttuu, glut leivät sulavat jo suussa/ovat keskeltä ikäänkuin taikinamaisia.

Psylliumkuorijauheella saat sitkoa taikinoihin

Itse olen luovuttanut ja hyväksynyt että kaikki taikinat ovat aina kuin hammastahnaa😅

Ahaa, kiitos tästä tiedosta! :)

Vierailija
19/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnään tulee riippuvuus, siitä se ongelma johtuu että on vaikeaa, jos joutuu luopumaan kokonaan. 

Vierailija
20/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee haku sanalla karppileipä, saat paljon gluteenittomia leipäreseptejä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme