Nelivuotisneuvola ei mennyt nappiin
Poika ei osannut kopioida kaikkia kuvioita, ei seisoa yhdellä jalalla tarpeeksi kauan, ei leikata suoraa viivaa, ei pitää kynää oikein eikä keskittyä siihen näkö/kuviokokeeseen. Olen huolestunut, pitäisikö nämä kaikki tehtävät oikeasti jo osata? Pojan päiväkodissa on huomattu samat asiat, mutta toisaalta hän ei siellä ole kovin kauaa ollut ja ennen sitä kotona ei joitain noita asioita harjoiteltu ollenkaan. Kaikki muut tehtävät meni hyvin, joissain asioissa oli jopa lahjakas.
Menikö nämä tarkastukset yleensä hyvin? Osasivatko teidän 4v.:t kaikki tehtävät?
Kommentit (22)
Meillä kaikki tehtävät on onnistuneet, lapset on kyllä olleet päiväkodissa.
Voi olla jotain tai sitten ei. Meillä lapsi sanoi 4-vuotisneuvolassa "hei täti , olen vielä niin pieni, että en osaa piirtää". Ei kyllä osaa vieläkään, vaikka on viidennellä. Muuten on fiksu ja hyvä koulussa, toki hahmotushäiriö on.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 07:38"]
Meillä kaikki tehtävät on onnistuneet, lapset on kyllä olleet päiväkodissa.
[/quote]
Päiväkodissa sanoivat että hän on muita lapsia jäljessä esim. leikkaamisessa ja että pitää saksia jotenkin hassusti. Mutta etteivät oleta että olisi muiden tasolla kun on ollut kotihoidossa ja muut ovat olleet päiväkodissa jo monta vuotta. Kotona ja kerhoissa kyllä yritettiin leikata mutta se ei kiinnostanut ollenkaan niin en pakottanut.
ap
No kyllä meidän 3,5-vuotiaskin noi jo osaa, on jo pitkään osannut. Ja kotihoidossa on. Että kyllä mä vähän itse ihmettelisin, jos ei tehtävät luonnistu. Nehän on tarkoituksella vielä ikätasoon nähden helppoja, jotta mahdollisimman moni ne läpäisee. Erityisesti tuo "eikä keskittyä siihen näkö/kuviokokeeseen" laittaisi hälytyskellot soimaan. Se näöntarkastus ei kauaa kestä, sen aikaa pitäisi pystyä keskittymään.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 07:56"]
No kyllä meidän 3,5-vuotiaskin noi jo osaa, on jo pitkään osannut. Ja kotihoidossa on. Että kyllä mä vähän itse ihmettelisin, jos ei tehtävät luonnistu. Nehän on tarkoituksella vielä ikätasoon nähden helppoja, jotta mahdollisimman moni ne läpäisee. Erityisesti tuo "eikä keskittyä siihen näkö/kuviokokeeseen" laittaisi hälytyskellot soimaan. Se näöntarkastus ei kauaa kestä, sen aikaa pitäisi pystyä keskittymään.
[/quote]
Terkkari sanoi että tuo kuviotesti on hänen mielestään haastava ja se on pitkäkin, 10 min. Mutta ikätasoinen kyllä. Sai siitä lievän miinusmerkinnän koska ei suostunut tekemään sitä loppuun, mutta sanoi että jotkut ei pysy tuolissaan ollenkaan ja lapset pitää noutaa pöydän ääreen takaisin montakin kertaa ja niille tulee se varsinainen keskittymismiinus. Mun poikaa ei kuulemma kiinnostanut tehtävä ja siksi kieltäytyi sen tekemästä.
ap
Meillä on onnistunut kyllä. Lapsi oli 8kk perhepäivähoitajalla, muuten ollut kotihoidossa.
Nyt 5v iässä on jo ikäisiään edellä. Meillä neuvolan terkka sanoi, että kotona hoidetut lapset osaavat useimmiten paremmin asioita, koska vanhemmilla enemmän aikaa keskittyä lapseen.
Ehkä lapsi ei ymmärrä, että jotkut hommat on hoidettava, haluaapa tai ei.
Kyllä lapsissa on paljon eroja, mikä on sitten oikeita häiriöitä ja mitkä vain hidasta kypsymistä. Ei kannata silti turhia murehtia, vaan antaa lapsen olla lapsi, juuri omanlaisenaan.
itse olen huomannut että jos perheessä on monta pientä lasta niin vähemmän nuorimmaiset osaa, kun vanhemmat eivät ole ehtinyt opettamaan. meilläkin isomman kanssa on touhunut kaikkea ja nyt toinen vaan tulee enempi perässä ja oppii isommalta jotain.
Meillä nuorimmainen ei oikein osannut noita, ja vähän tukea on tarvinnut myöhemminkin.
Äh...meillä olis 4v neuvola alkuvuonna.Ei meilläkään ap osata vielä noita hommia.Saksia käytetään vielä kahdella kädellä,joskus hyvin keskittyessä osaa kopioida kolmio ja neliö kuvat,muuten mennään ihan sotkun ja sutun merkeissä.Kynää ei suostu pitämään oikein,vaikka on harjoteltu.Ei suostu pujottamaan helmiä lankaan.
Osasi kyllä, mutta on ollut päiväkodissa 3v alkaen, ehkä siellä prepataan lapset noihin tehtäviin. Ei ne tehtävät kerro koko totuutta yhdenkään lapsen osaamistasosta, moni 4v poika ei ole kiinnostunut piirtämisestä, joten pojilla voi olla vaikeuksia kopioida kuvioita. Tai lapsi voi olla vain huonolla tuulella, eikä huvita yhtään osallistua mihinkään testiin, ei se tee lapsesta jälkeenjäänyttä!
Kyllä meillä on osannut. Yksi lapsista ei osannut 5-vuotiaana hyppiä riittävän montaa kertaa vasemmalla jalalla ja siitä tehtiin iso juttu. Meillä lapset on nimenomaan kognitiivisesti ja hienomotorisesti lahjakkaita, ei niinkään motorisesti. Mutta kyllä tuota varmaan nyt seurataan päiväkodissa, kun oli noin monella osa-alueella puutteita. En usko, että sen kummempaa.
Kyllä meillä on osannut. Yksi lapsista ei osannut 5-vuotiaana hyppiä riittävän montaa kertaa vasemmalla jalalla ja siitä tehtiin iso juttu. Meillä lapset on nimenomaan kognitiivisesti ja hienomotorisesti lahjakkaita, ei niinkään motorisesti. Mutta kyllä tuota varmaan nyt seurataan päiväkodissa, kun oli noin monella osa-alueella puutteita. En usko, että sen kummempaa.
Kyllä neuvolassa huomioidaan se, että ei ole harjoitellut kädentaitoja aiemmin. Saa vain kehotuksen keskittyä niiden harjoitteluun, että pääsisi ikätasolle :) Pojilla varsinkin on kädentaidoissa usein heikkoutta, koska piirtäminen ja leikkaaminen ei ole vielä kiinnostanut.
Nelivuotiaalle on myös aika haastellista keskittyä lähi- ja kaukonäön tutkimiseen ja vielä audiometritutkimukseen, mutta toisaalta ne on hyvä saada tutkittua, jotta tiedetään että näkö ja kuulo ovat kunnossa. Usein ne otetaankin uudestaan toisella kertaa jos ei ensimmäisellä kerralla keskittyminen riitä. Tai sitten testataan uudestaan vasta viisivuotiaana.
T. TH
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 08:07"]
Ehkä lapsi ei ymmärrä, että jotkut hommat on hoidettava, haluaapa tai ei.
[/quote]
No ei varmaan, se on nelivuotias hei...
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 08:27"]
itse olen huomannut että jos perheessä on monta pientä lasta niin vähemmän nuorimmaiset osaa, kun vanhemmat eivät ole ehtinyt opettamaan. meilläkin isomman kanssa on touhunut kaikkea ja nyt toinen vaan tulee enempi perässä ja oppii isommalta jotain.
[/quote]
Höpö höpö. Meillä neljäs oppi kaiken nopeiden, koska oli isommista mallia. Samoin itse olen kuopus ja neljäs lapsi ja kotihoidossa ollut. Opin lukemaan ja kirjoittamaan pienimpänä, samoin potalle yms.
lapset ovat vaan erilaisia. Kiltti tyttö istuu vaikka vuoden putkeen ja piirtää kortteja. Villi poika haluaa vaan kiivetä.
4 vuotias saa vielä valita kumpaa enemmän haluaa tehdä. Pakolliset tehdään, mutta se riittää. Jatketaan sitten kun meno rauhottuu.
Tämä 4 v haluaa koko ajan tehdä enemmän askarteluja, koska muutkin tekevät. Häntä itseään kiinnostaa vaan meneminen kovaa.
Moikka.. Taustalla voi olla hahmotusongelmia jotka vaikeuttavat jatkossa sitten koulutyötä. Minun pojallani oli ihan samanlaisia ongelmia ja kun ne eivät menneet ohi 5v neuvolaan mennessä lähdettiin jatkotutkimuksiin jotka poikivat kouluun pienluokkapaikan, kuntotusta Neuropsykologilla ja kaikkea mahdollista apua jotta koulutyö sujuisi. Joten ota vastaan kaikki tarjottu apu ja tutkimukset ja jos ne ovatkin turhia niin sitä parempi mutta niinkuin sanonta kuuluu, parempi katsoa kuin katua :)
On aivan päivänselvää, että esim. saksien käyttö ei VOI luonnistua, jos se ei ole tuttua juttua. Miksi se automaattisesti pitäisi 4-vuotiaalla olla, en tiedä.Omasta mielestäni ei pitäisikään. Joten; rauhoitu, tämän perusteella lapsesi on täysin normaali.