Yksinhuoltajan ei kannata lähteä töihin alle 2 600 €/kk palkalla
Yhden päivähoitoikäisen lapsen yksinhuoltaja joka saa työmarkkinatukea ei
VATT:n laskelman mukaan kannata hakeutua taloudellisista syistä ansiotyöhön ellei kuukausipalkka ylitä 2 600 euroa.
Mitä mieltä asiasta?
Kommentit (65)
yh saa 2000e kuussa käteen tukia. ei siinä kannata töitä tehdä. lapsenteko on hyvä bisnes.
Wut?
Jaa miksei?
Bruttopalkkani on 1900€.
Siitä kaksi kertaa kuussa n. 750€ tilille.
Vuokra 700€ (Turussa)
Laskujen jälkeen jää vielä n. 100€/viikko käyttörahaa
Minä+ nyt 9v tytär pärjätään erinomaisesti kuten ollaan about 8 vuotta pärjätty.
Sama palkka ollut 5vuotta.
Ainoastaan suuria kodinkone/huonekaluostoja varten täytyy vähän säästää ja kikkailla, muutoin rahat riittävät jokapäiväiseen elämiseen ja ehjiin, siisteihin vaatteisiin.
Autokin on.
Mihin ihmeeseen rahanne tungette?
Tuo on yksi suurimmista ongelmista. Työnteko ei kannata, ja se on täysin järjenvastaista.
Vierailija kirjoitti:
Wut?
Jaa miksei?
Bruttopalkkani on 1900€.
Vuokra 700€ (Turussa)
Minä+ nyt 9v tytär pärjätään erinomaisesti kuten ollaan about 8 vuotta pärjätty.Sama palkka ollut 5vuotta.
Ainoastaan suuria kodinkone/huonekaluostoja varten täytyy vähän säästää ja kikkailla, muutoin rahat riittävät jokapäiväiseen elämiseen ja ehjiin, siisteihin vaatteisiin.
Autokin on.Mihin ihmeeseen rahanne tungette?
Mikset hae asumistukea? Laskurin mukaan olet oikeutettu yli 200e kuussa tukea noilla tiedoilla
Vierailija kirjoitti:
Tuo on yksi suurimmista ongelmista. Työnteko ei kannata, ja se on täysin järjenvastaista.
- Kuinka moni suomalainen muka löytää itsensä ryhmästä, joka tienaa alle 2 600 euroa? Ne ovat pieniä keskituloisia, sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty(kok) ihmetteli v.2014
Minua kanssa ihmetyttää, että mihin ihmiset sitä rahaa niin paljon upottaa.
Koska näissä keskusteluissa ihmisillä on usein enemmän rahaa ja vähemmän elätettäviä kuin minulla ja silti mulla on varaa omakotitaloon, uudehkoon autoon, harrastuksiin, vaatteisiin, lemmikeihin, matkustamiseen ja säästöönkin saan ihan ok summan vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Kuinka moni suomalainen muka löytää itsensä ryhmästä, joka tienaa alle 2 600 euroa? Ne ovat pieniä keskituloisia, sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty(kok) ihmetteli v.2014
Mun kk-palkka on toi 2600€ miehen inasen alempi ja me ainakin tullaan toimeen oikein hyvin tuloillamme :) vaikka lapsiakin on useampi.
Siksi hämmästyttää se, kuinka ihmiset ruikuttaa kun on pienet tulot.
Vierailija kirjoitti:
Wut?
Jaa miksei?
Bruttopalkkani on 1900€.
Vuokra 700€ (Turussa)
Minä+ nyt 9v tytär pärjätään erinomaisesti kuten ollaan about 8 vuotta pärjätty.Sama palkka ollut 5vuotta.
Jos tässä on kaikki tulosi, elät pienemmällä rahalla kuin toimeentulotukiasiakkaat. Ainakin asumistukea kannattaa hakea.
Laskelma on tehty lyhyellä aikavälillä. Kannattaisiko ajatella asioita pidemmällä tähtäimellä? Pitkäaikaistyötön yh ei ole työmarkkinoilla kuuminta hottia, ja mitä kauemmin yh on kotona, sitä vaikeammaksi töiden saaminen muuttuu. Onko kiva kituuttaa yhteiskunnan armeliaisuuden varassa koko loppuelämä, kun hyvinvointivaltion tulevaisuus on kaikkea muuta kuin varma?
Vierailija kirjoitti:
yh saa 2000e kuussa käteen tukia. ei siinä kannata töitä tehdä. lapsenteko on hyvä bisnes.
Vuokralla asuen? Olen pienituloinen yh omistusasunnossa, kerran olen tiukassa paikassa hakenut toimeentulotukea, en saanut.
En ymmärrä miten nuo laskelmat on tehty. Itselläni on netto 1400 ja lapsilisät yms päälle. Maksan jonkun verran päivähoitomaksua. Tietysti jos lasketaan hinta vapaa-ajalke, niin sitten teen persnettoa. Voisin olla vapaalla, kun lapsi on päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wut?
Jaa miksei?
Bruttopalkkani on 1900€.
Vuokra 700€ (Turussa)
Jos tässä on kaikki tulosi, elät pienemmällä rahalla kuin toimeentulotukiasiakkaat. Ainakin asumistukea kannattaa hakea.
Niinpä ja hakea 6kk takautuvasti. Hänellä on 1400e sisällä joululahjarahaa kelassa.
Moni ongelma ratkeaisi kun vuokrat tiputettaisiin alas vaan kokoajan nousee ja nousee. Ei minuakaan kiinnosta mennä töihin kun kaikki raha sulaa vuokriin.
Vierailija kirjoitti:
Yksinhuoltajakorotus on 63,30 euroa kuukaudessa. Mistä se loppu 1930€ tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wut?
Jaa miksei?
Bruttopalkkani on 1900€.
Vuokra 700€ (Turussa)
Elatusmaksu ja lapsilisä yh-korotuksineen ja mahdollinen asumistuki, etkö mitään noista saa vai unohtuiko kertoa?
Terveisin toinen yh.
Onko tuossa huomioitu päiväkotimaksut? Työttömän lapsethan ovat ilmaiseksi päiväkodissa (jossa syö ilmaiset aamupalan, lounaan ja välipalan), työtä tekevien lapset ei. Eli noin 200e palkasta menee päivähoitomaksuihin. Kannattaisiko sittenkin pyrkiä työelämään vasta lasten ollessa koululaisia?
Vierailija kirjoitti:
Käteen jäi 1700-1800e plus asumistuki meni suoraan vuokranantajalle ja vielä terveysmenot kelan piikkiin. Mutta ei sitä auvoa ikuisuuksiin kestä. Onneksi sai säästettyä monta tonnia.
Aika lyhytnäköinen ajattelutapa.
Töistä karttuu eläkettä, tuista ei.
Tosin mitään takeita ei ole sille, että esim kymmenen vuoden päästä tässä maassa pystyttäisiin maksamaan eläkettä kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Tällaistenkin kommenttien takia yksinhuoltajia vihataan ja halveksitaan. ☹ Fakta on se, että kyseinen seikka ei pidä lainkaan paikkaansa ainakaan työssäkäyvillä yh-vanhemmilla, joilla on maksimissaan 2-3 lasta. Oikeasti he saavat n. 50 euron korotuksen lapsilisään per lapsi ja siinä kaikki. Työssäkäyvä, keskipalkkainen yh-vanhempi ei saa edes asumistukea.