ikääntyneen työllistyminen
Tällaisena lähes kuusikymppisenä monisairaana olen odotellut, että pian pääsisin varhennetulle vanhuuseläkkeelle, vaan hallituspa sanoo, että minun täytyy pelastaa Suomi. On niin suuri työvoimapula eikä ole rahaa maksaa eläkettä, vaikka vuosikymmeniä eläkevakuutusmaksuja olen maksellut.
Voisiko joku asiasta paremmin tietävä kertoa nyt minulle, mihin menen ilmoittautumaan töihin, kuitenkin pyydän huomioimaan seuraavat rajoitteet:
-en omista autoa, kävelemään pystyn noin 100 metriä. Asun bussipysäkin vierellä, mutta myös työpaikan pitäisi olla pysäkin tuntumassa.
-selkävaivojeni vuoksi minun pitäisi voida välillä oikaista pitkäkseni, voin tietysti olla työssä pidempään, kun makoiluajat vähennetään työajasta, mutta sängyn paikka pitäisi löytyä.
-en ole koskaan opetellut tietokoneen käyttöä, joten työn pitää olla jotain muuta
-kädet minulla toimii melko moitteettomasti, ainakin mikäli kuormitus ei ole kovin suuri
-olen huomannut parin vuoden aikana, että kykyni oppia uutta on oleellisesti heikentynyt
MUTTA yhdelläkään työpaikalla elämäni aikana minua ei ole moitittu laiskaksi tai porukkaan sopeutumattomaksi, päinvastoin. Joten pienistä rajoitteistani huolimatta minusta saa oivan työntekijän, ja olen valmis kantamaan korteni kekoon Suomen pelastamiseksi.
Nyt vaan se osoite, mihin ilmoittaudun ja kenelle niin saadaan Suomi nousuun.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Mee vaan työhaastatteluihin ja sano niissä, että sinut on työkuntoiseksi virallisesti todettu. Sehän on totuus. Sitten vaan alat saikuttaa ja palkka juoksee.
Sairaslomathan olisi väistämättä edessä, jos oikeasti työn löytäisin, mutta työkykyiseksi en itseäni voisi väittää, se olisi moraalitonta. Olisin aika risti firmalle. "Parasta" oli kun kävin te-toimistossa, niin virkailija katsoi minua pitkään ja sitten totesi, että näkeehän sen nyt heti, ettet ole työkuntoinen. Lausunnossa sitten totesi minun olevan valmis ottamaan vastaan mitä tahansa työtä, johon terveyteni puolesta pystyn. Voihan sen noin sanoa. XD
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kotoa tehtävä puhelinmyynti.
Jos pokka kestää, niin seksilinjapuheluihin vastaamalla pääsee helpommalla. Ei ne pllunkipeät miehet tajua, minkä ikäinen ja näköinen nainen siellä puhuu tuhmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mee vaan työhaastatteluihin ja sano niissä, että sinut on työkuntoiseksi virallisesti todettu. Sehän on totuus. Sitten vaan alat saikuttaa ja palkka juoksee.
Sairaslomathan olisi väistämättä edessä, jos oikeasti työn löytäisin, mutta työkykyiseksi en itseäni voisi väittää, se olisi moraalitonta. Olisin aika risti firmalle. "Parasta" oli kun kävin te-toimistossa, niin virkailija katsoi minua pitkään ja sitten totesi, että näkeehän sen nyt heti, ettet ole työkuntoinen. Lausunnossa sitten totesi minun olevan valmis ottamaan vastaan mitä tahansa työtä, johon terveyteni puolesta pystyn. Voihan sen noin sanoa. XD
Ap
Niiden sairauslomien ansiosta sinun eläkepäätös tulee helpommalla ja lisäksi kun sinulla on esittää todisteet, että sinut on irtisanottu koeaikana nimenomaan terveyssyistä.
Onko sinun työkykyä selvitetty koskaan? Ihan ekaksi voisit pyytää ajan ammatinvalintapsykologille. Omalta lääkäriltä voit kysyä lähetettä kuntoutusyksikköön. Minä sain molemmilta tahoilta lausunnon, jonka mukaan minua suositeltiin työkyvyttömyyseläkkeelle. Myönteinen päätös sitten hakemukseen tulikin.
Vierailija kirjoitti:
ON se vaan kummallista, että vanhojen raihnaisten ja usein pitkän työuran tehneitten pitäisi jatkaa työssä, vaikka nuoria on työttömänä. Eri asia vaatia eläkeläisiä töihin silloin, kun kyse on täysin työkuntoisena eläkkeelle nelikymppisenä jääneestä armeijan kapiaisesta kuin vaikka maatilan emännästä, joka on joutunut lopettamaan karjanpidon huonon kuntonsa vuoksi.
Ja mitäkö työtä voisit tehdä? Tuntemilleni selkävaivaisille istuminen on myrkkyä, joten pitäisi olla sellainen työ, jossa saa liikkua vähän tai olla ainakin seisallaan. Miten olisi kirjastovirkailija? Jaa ettei ole koulutusta? Sehän on vain tekosyy, ei muuta kuin hakemaaan syyshaussa ammattikorkeakouluun tai vähintään kansalaisopiston atk-kurssille.
Mutta kun jalat ei toimi, niin ei voi olla jalkojen päälläkään. Eikä lähes 60-vuotiaan oikein kannata enää ammattikorkeaan mennä, varsinkaan kun ei pystyisi sielläkään käymään.
Sinänsä kirjasto olisi erittäin mieluinen työympäristö, siellä varmaan olisi paljon käsillä tehtävää työtäkin. Pyörätuoli ja osa-aikainen?
Jos sairaat halutaan töihin, silloin pitäisi olla valmius räätälöidä heille sopivia työpaikkoja valtion ja kuntien palkkalistoille. Yksityisten osalta pitäisi yritys minimissään vapauttaa kaikista työn tekemiseen liittymättömistä velvoitteista, kuten sairausajan palkasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ON se vaan kummallista, että vanhojen raihnaisten ja usein pitkän työuran tehneitten pitäisi jatkaa työssä, vaikka nuoria on työttömänä. Eri asia vaatia eläkeläisiä töihin silloin, kun kyse on täysin työkuntoisena eläkkeelle nelikymppisenä jääneestä armeijan kapiaisesta kuin vaikka maatilan emännästä, joka on joutunut lopettamaan karjanpidon huonon kuntonsa vuoksi.
Ja mitäkö työtä voisit tehdä? Tuntemilleni selkävaivaisille istuminen on myrkkyä, joten pitäisi olla sellainen työ, jossa saa liikkua vähän tai olla ainakin seisallaan. Miten olisi kirjastovirkailija? Jaa ettei ole koulutusta? Sehän on vain tekosyy, ei muuta kuin hakemaaan syyshaussa ammattikorkeakouluun tai vähintään kansalaisopiston atk-kurssille.
Mutta kun jalat ei toimi, niin ei voi olla jalkojen päälläkään. Eikä lähes 60-vuotiaan oikein kannata enää ammattikorkeaan mennä, varsinkaan kun ei pystyisi sielläkään käymään.
Sinänsä kirjasto olisi erittäin mieluinen työympäristö, siellä varmaan olisi paljon käsillä tehtävää työtäkin. Pyörätuoli ja osa-aikainen?
Jos sairaat halutaan töihin, silloin pitäisi olla valmius räätälöidä heille sopivia työpaikkoja valtion ja kuntien palkkalistoille. Yksityisten osalta pitäisi yritys minimissään vapauttaa kaikista työn tekemiseen liittymättömistä velvoitteista, kuten sairausajan palkasta.
Ap
https://duunitori.fi/
Ootkos kokeillut edes?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotoa tehtävä puhelinmyynti.
Jos pokka kestää, niin seksilinjapuheluihin vastaamalla pääsee helpommalla. Ei ne pllunkipeät miehet tajua, minkä ikäinen ja näköinen nainen siellä puhuu tuhmia.
Olen yrittänyt etsiä mahdollisuuksia tehdä kotona työtä, mutta en ole löytänyt.
Puhelinseksityötä pidän moraalittomana. Muut toki saavat tehdä omat valintansa.
Miten alle 60:nen on saanut itsensä noin rujoon kuntoon? Kuitenkaan ei ole eläkkeellä, joten täytyy olla melko lailla luulosairauksia mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNiiden sairauslomien ansiosta sinun eläkepäätös tulee helpommalla ja lisäksi kun sinulla on esittää todisteet, että sinut on irtisanottu koeaikana nimenomaan terveyssyistä.
Onko sinun työkykyä selvitetty koskaan? Ihan ekaksi voisit pyytää ajan ammatinvalintapsykologille. Omalta lääkäriltä voit kysyä lähetettä kuntoutusyksikköön. Minä sain molemmilta tahoilta lausunnon, jonka mukaan minua suositeltiin työkyvyttömyyseläkkeelle. Myönteinen päätös sitten hakemukseen tulikin.
Alunpitäen oli työkyky tarkoitus (puhelimessa sovittu) selvittää, mutta "kun jo päältä näkee, ettei työkykyä ole, turha tehdä kalliita selvityksiä" oli sitten päätös. Te-virkailija ja lääkärini ovat yhdessä pohtineet tilannettani ja ehdottaneet, että jos nyt jotenkin sinnittelisit nämä muutamat vuodet. Se olikin käypä suunnitelma, kun ajattelin siirtyväni varhennetulle vanhuuseläkkeelle parin vuoden sisään, mutta jos kaikki eläköitymisen reitit tukitaan, tämä ei onnistu. Tällainen epävarmuus pitkän päälle on tosi kuormittavia.
Tuon ammatinvalintapsykologilla käynnin nappaan ja voisin myös uudelleen pyytää työkykyselvitystä. Mikä on tuo kuntoutusyksikkö, jonka mainitsit? Kenen ylläpitämä?
Koitos vastauksestasi - ap
Mun vaimolla oli samanlainen ongelma pari vuotta sitten ja hän pääsi lopulta sairaseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Et tule saamaan työtä, koska opiskelijat tekevä jopa puolen vuodenajan työtä 8h päivässä työharjoitteluna.
Tässäkin kaupungissa 80 osenttia palvelu ja tehdas työstä on työharjoittelijoita joille ei makseta palkkaa, joten kaupungissa on noin 2500 työttömyystuella opiskelevaa, ja näiden verovaroin kustannettavien viemää työpaikkaa.
Koko kaupungissa on n. 35 000ihmistä joten voi laskea mittakaavan suuremmille paikka kunnille.
Jos tämä porvaripuolueiden ajama orja työ loppuisi ja ihmiset saisivat palkan työstää, se loisi tälle kaupungille 2500 työpaikkaa max. Tai ainakin 2000 koska jotkun änkyrät tuskin haluaisivat käyttää yrityksen rahaa palkkaamiseen, mutta kuitenkin hallituksen työllisyys tavoite täyttyisi kirkkaasti, maksettavien tukien määrä romahtaisi ja tulonsiirto varakkaille ilmaistyönä loppuisi.
Pidän tätä yhtenä todella suurena ongelmana. Kun itse 80-luvulla olin siinä vaiheessa, että piti saada harjoittelu, ei tullut kysymykseenkään, ettei siitä olisi maksettu palkkaa.
Lähinnä silloin oli se tunne, että yrityksille oli kunnia-asia tarjota nuorille tarvittava työkokemus. Toki se oli yrityksenkin etu: he pääsivät valitsemaan parhaat työntekijän päältä, koska siihen tuttuun yritykseen mielellään valmistumisen jälkeen meni.
Sitä, ettei harjoittelusta makseta, perustellaan usein sillä, että uusi työntekijä vaatii niin paljon ohjausta vanhemmilta työntekijöiltä. Minusta olisi kohtuullista jonkinlainen kompromissi. Ensin palkaton alasta riippuvan pituinen jakso, esim. pari viikkoa, sitten puolella palkalla, ja kun harjoittelija pystyy korvaamaan vakituisen työntekijän, silloin palkan pitäisi olla sen mukainen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten alle 60:nen on saanut itsensä noin rujoon kuntoon? Kuitenkaan ei ole eläkkeellä, joten täytyy olla melko lailla luulosairauksia mukana.
Miten - on aika vaikea kysymys. Osa on perinnöllisyyttä, osa sitä, etten ajoissa ymmärtänyt pitää itsestäni huolta.
Minulla on 8 diagnoosia, joihin jokaiseen tarvitaan näyttö (röntgen tai laboratorio). Lisäksi yksi, johon ei ole vielä keksitty testiä, miten se diagnoitaisiin, paitsi poissulkemalla muita vaihtoehtoja. Yksikään näistä ei ole luulosairaus, joka sekin muuten olisi vakava sairaus.
Mutta vaikka aloitin ketjun omalla tarinallani, halusin yleisempääkin keskustelua siitä, mitä pitäisi tehdä. Työpaikkoja ei ole, työntekijöitä riistetään ilmaistöissä, työnantajia riistetään estämällä irtisanomasta työhaluttomia, yhteiskuntaa riistetään kun tukia käytetään väärin, vakuutus- ja eläkejärjestelmät riistävät työkyvyttömiä, osa nuorista syrjäytyy täysin....
Ap
Jokin puhelimitse tehtävä työ. On paljon muutakin puhelintyötä kuin myyntityö, esim erilaista asiakaspalvelutyötä.. Voit työskennellä kotoa käsin, välillä istua, välillä maata ja kävellä.