Kumman elitason mukaan asuitte, jos toinen opiskelija ja toinen töissä?
Halvassa opiskelijaluukussa vai tasokkaammassa asunnossa?
Kommentit (66)
Asumme mun miehen elintason mukaan, eli hän maksaa kaikki yhteiset menot. Sovimme tästä heti meidän suhteen alussa ja järjestely on toiminut valtavan hyvin:)
N23
Ei oikeastaan kummankaan. Työssäkäyvänä maksoin lähes kaikki molempien menot joten mentiin yli opiskelevan mutta alle työssäkäyvän elintason. Nykyisin vaimoni joka opiskeli kun minä jo työelämässä maksaa kuluista suuremman osan koska hänellä parempi palkka.
Vierailija kirjoitti:
Miksi opiskelija ei ota oman tasoistaan kumppania? Ai niin, jokainen tietää vastauksen.
Miksi työssäkäyvä haluaa itselleen opiskelijan seurustelukumppaniksi? Katselisi työssäkäyvien suuntaan. Tosin haluaisin nähdä sen miehen, joka sanoo naiselle "ai sinulla on vielä vuosi jäljellä lääkäriopintoja. Sori, en rupea mihinkään opiskelijan kanssa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi opiskelija ei ota oman tasoistaan kumppania? Ai niin, jokainen tietää vastauksen.
Miksi työssäkäyvä haluaa itselleen opiskelijan seurustelukumppaniksi? Katselisi työssäkäyvien suuntaan. Tosin haluaisin nähdä sen miehen, joka sanoo naiselle "ai sinulla on vielä vuosi jäljellä lääkäriopintoja. Sori, en rupea mihinkään opiskelijan kanssa".
Et ole varmaankaan kuullut rakastumisesta?:)
N23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N23
Tämä edellinen kommentti oli sinun puolestasi.
Vasta sitä edellinen sinua vastaan.
Asuimme yhdessä omistamassamme omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N23
Tottakai, ei tuo olisi minulle mikään ongelma. Nämä naisettomat miehet eivät ole sellaisesta kuulleetkaan.
Kysymyksesi tarkoittaa siis suomeksi: miten jaoitte kulut, jos toinen oli tuloton/pienituloinen?
Ni, kun valmistuimme, mies jäi työttömäksi, eikä saanut ansiosidonnaista, koska ei ollut ehtinyt olla töissä valmistumisen jälkeen tarvittavaa puolta vuotta. Hän ei saanut myöskään perustyöttömyystukea, koska minä - aviovaimo - olin töissä. Joten hänen tulonsa olivat nollassa ja minä tietysti elätin meidät.
Sama oli toisinpäin, kun minä olin hoitovapaalla lasten kanssa.
Ja jälleen toisinpäin, kun mies oli syövän takia Kelan sairaspäivärahalla ja tulonsa tipahtivat pahasti.
Yhteiset rahat, joilla siis toimitaan niin, kuin varaa on. Mutta me olemmekin aviossa ja perhe, seurusteluaikana varmaan asia onkin eri.
Asuttiin opiskelijan tulojen mukaan eli alivuokralaisina. Menot puoliksi!
Lompakkoloiset täällä taas itkee tuskaansa kun joku mies ei ole valmis antamaan rahojaan naisen käyttöön. Menkää toihin!
Elintaso opiskelijana ei välttämättä eroa paljon työssäkäyvästä. Voi hankkia vähän isomman luukun, jos kaksi on maksamassa. Siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Miehen omistusasunnossa asuttiin. Sitten kun valmistuin, muutaman vuoden päästä tienasin jo tonnin enemmän kuin mies.
Paljonko olet maksanut miehelle opiskeuluaikojen elättämisestäsi?
Asuttiin jonkin aikaa opiskelija-asunnossa, siitä sitten yksityiselle vuokralle kun löytyi sopiva asunto. Elettiin mukavammin kuin kahden opiskelijan tuloilla, mutta huomattavasti niukemmin kuin sitten kun oltiin kumpikin töissä. Niin ja minä siis olin se osapuoli, joka valmistui ja työllistyi ensin.
Vierailija kirjoitti:
Lompakkoloiset täällä taas itkee tuskaansa kun joku mies ei ole valmis antamaan rahojaan naisen käyttöön. Menkää toihin!
Luetunymmärrystä kannattaa kehittää vielä aikuisenakin.
30, joka muuten ansaitsee enemmän kuin miehensä
Vuokra-asunnossa, tavallisessa kolmiossa, jonka kuluista mies maksoi tietysti suuremman osan, kuten muistakin menoista. Meillä on ollut yhteiset rahat siitä lähtien, kun muutimme yhteen. Maksoin häämme opintolainalla, kun miehellä ei ollut säästöjä ja halusimme silti kutsua kaikki läheiset juhlaan.
Vierailija kirjoitti:
Mies työelämässä, minä opiskelija. Asutaan omakotitalossa, kesät mökillä. Matkustetaan kerran vuodessa, ensi vuonna Japaniin.
Ainoa asia, mikä yhdistää ”muihin” opiskelijoihin, on opintolainataakka.
Miksi ihmeessä vaihtaisin ”oman tasoiseen” ukkoon, kun tällaisen sain ja tällaisessa voin elää? Kun se vaan miehellekin on ok, niin kenen pyllyä se silloin kutittaa?
Tarinani on vähän samanlainen. Asutaan miehen omistamassa talossa ja euroopanmatkoillakin käydään joskus.
Tarkoitukseni on valmistua parin vuoden päästä ja tietysti sitten päästä töihin. Keskipalkka ammattikunnalla n. 3000. Silloin ostetaan yhteinen talo ja maksetaan suunnilleen puoliksi, kun nyt mies maksaa laskut ja oikeastaan ruoankin, maitotölkkejä ja muita räpellysostoksia lukuunottamatta.
Maksan miehelle asumisesta ja elätyksestä puolet siitä, mitä kuussa saan (opintolainaa nostan siis myöskin).
Mutta siihen asti elän miehen elintason mukaan, vaikka toki elatuksen vuoksi lasken sitä pikkuisen.
Munkaan mielestäni tämän ei pitäisi kutitella. Toki kateelliset on asia erikseen, koska tottakai siinä tapauksessa kutittaa niin että sattuu.
Nainen tienaa enemmän, kaikki puoliksi. Mies tienaa enemmän eikä maksa suurempaa osuutta, itsekäs sika.
Vierailija kirjoitti:
Nainen tienaa enemmän, kaikki puoliksi. Mies tienaa enemmän eikä maksa suurempaa osuutta, itsekäs sika.
Me ollaan eletty samassa taloudessa 18 vuotta ja aina on ollut selvää, että jos toisen tulot syystä tai toisesta laskee, toinen kustantaa enemmän. Näin on menty opiskelut, hoitovapaat, yksi pitkä sairausloma ja pari työttömyysjaksoa. Koskaan ei ole laskettu jälkikäteen, kumpi on plussalla ja kumpi miinuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan eletty samassa taloudessa 18 vuotta ja aina on ollut selvää, että jos toisen tulot syystä tai toisesta laskee, toinen kustantaa enemmän. Näin on menty opiskelut, hoitovapaat, yksi pitkä sairausloma ja pari työttömyysjaksoa. Koskaan ei ole laskettu jälkikäteen, kumpi on plussalla ja kumpi miinuksella.
Mitä sitten? Ketjussa puhutaan opiskelijasta ja työssäkäyvästä, ei vuosikausia yhdessä eläneestä lapsiperheestä. Opiskelijanainen käyttää työssäkäyvää miestä melkein poikkeuksetta taloudellisesti hyväkseen, ja lemppaa miehen opiskelujen jälkeen.
Ei vaan täällä on satoja ketjuja, joissa miehet kertovat, että he ihan vaativat saada maksaa kaiken perheen elatukseen liittyvän. Nämä miehet ovat niitä, jotka kertovat olevansa perinteisiä arvoja kannattavia miehiä.