'asunto-ongelmia'
Hei
En oikein tiedä mitä tästä pitäisi ajatella saati sitten tehdä...
Olen 30nen mies.
Menin hiljattain kihloihin, suunnittelemme naimisiin menoa noin vuoden kuluttua. Olemme tässä vaiheessa tunteneet toisemme hieman yli vuoden.
Asumisjärjestelymme on ollut sellainen että meillä on kummallakin omat omistusasunnot; minulla tilava kaksio n 12km helsinginkeskustasta ja kihlatullani n3km keskustasta ahdas kaksio.omassa asunnossa mahtuisi hyvin pieni perhe asumaan. Hän kuitenkin kieltäytyy muuttamasta sinne, sillä verukkeella että se ei ole keskustassa (huom!ei edes ole keskustassa töissä), tosiasia on se että hän ei halua muuttaa minun omistamaani asuntoon...veikkaan. Hän haluaa muutenkin kokoajan pitää ohjat käsissään.hän on enemmän tunneihminen (tai niin ainakin luulen), tekee aina mikä tuntuu hyvältä, kun taas itse olen enemmän säästeliäs ja laskelmoiva.Hän vaatii että minä myyn oman asuntoni ja hän myy osuutensa omastaan(vanhemmilleen) ja että muutamme helsingin keskustaan vanhaan asuntoon jossa on 4h ja keittiö. Minua tämä hirvittää koska hän on lastentarhassa töissä, minä tienaan hieman enemmän. En myöskään näe mitään järkeä myydä hyvää uutta asuntoa jonka joku vuosi takaperin ostin polkuhintaan. Lainaakin joutuisimme ottamaan moninkertaisesti ja huonommilla ehdoilla kun oma nykyinen lainani (joka laman alussa oli varsin edullinen).
Miten saisin hänet näkemään asiat järkevästi ja muuttamaan asuntooni? Tähän mennessä vastaus on ollut jyrkkä ei ja ettei mieli muutu -älä yritä.Vai onko mahdollista että intressien yhteensopimattomuus tuhoaa koko suhteen tai minulla on vain rakkauden huumassa jäänyt jotain tosi keskeistä huomaamatta? Tuntuu vähän että rakkautenikin alkaa hiipua vähitellen kun asiaa ajattelen...
Kommentit (49)
ja muutenkin, tuntuu vastuuttomalta mennä ostamaan 500 tonnin keskusta-asuntoa silloin kun ajat ovat niin epävarmat. haluaisin että odottaisimme pari vuotta ja vasta sitten tekisimme sellaiset investoinnit - mutta vastaus on 'ei'.
ainoastaan min olen keskustassa töissä..
No 9: ehkä se on niin mutta en näe mitään eroa asutko käpylässä vai espoossa. itse olen helsingistä mutta kihlattuni itse joku v sitten maalta muuttanut..
No en mäkään kyllä Espooseen muuttais.
ehkä tässä on nyt sitten sen tunteella eläjän ja mun ero... se suuri ero
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 21:47"]
No 9: ehkä se on niin mutta en näe mitään eroa asutko käpylässä vai espoossa. itse olen helsingistä mutta kihlattuni itse joku v sitten maalta muuttanut..
[/quote]
Se voi hyvinkin olla tämä? Maalta muuttanut ja päässyt Helsingin keskustan makuun. Kokemukseni mukaan siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko inhoaa paikkaa syvästi ja haaveilee vähintään lähikuntien rauhasta tai sitten ei enää näe itselleen muuta paikkaa vaan on ylettömän tyytyväinen ja tekee mitä tahansa pitääkseen kiinni keskusta-asumisesta.
Mäkin ymmättän kihlattuasi. Keskustasta poismuutto on iso asia, vaikkei työt keskustassa olisikaan. Varsinkin jos on jo lapsuuden asunut maalla "keskellä ei mitään", niin muutto takaisin pois palvelujen, kahviloiden ja muiden ääreltä voi tuntua ihan liian pahalta.
t. eräs toinen maalta kotoisin oleva, joka ei enää koskaan haluaisi muuttaa keskustan ulkopuolelle, vaan ennemmin asuu vähän ahtaammin keskustassa
voit olla oikeassa. mutta mielestäni rahallisesti myyminen ja muuttaminen keskustaan on niin huono diili etten pysty taipumaan. jos luetaan kaikki laina asiat yms lopputulos on juuri niin..
voi olla tässä tulee ohitsepääsemätön intressiristiriita...
Kyllä mä luulen että on kyse vaan siitä keskusta asumisasiasta. En minäkään haluaisi muuttaa kauemmas keskustasta. Toki pk-seudulla asia on eri, kun julkiset ym kulkee paremmin, mutta kyllä mä silti asuisin ennemmin lähempänä keskustaa. Sinuna ehkä harkitsisin ihan siihen uuteen isompaan muuttoa.