'asunto-ongelmia'
Hei
En oikein tiedä mitä tästä pitäisi ajatella saati sitten tehdä...
Olen 30nen mies.
Menin hiljattain kihloihin, suunnittelemme naimisiin menoa noin vuoden kuluttua. Olemme tässä vaiheessa tunteneet toisemme hieman yli vuoden.
Asumisjärjestelymme on ollut sellainen että meillä on kummallakin omat omistusasunnot; minulla tilava kaksio n 12km helsinginkeskustasta ja kihlatullani n3km keskustasta ahdas kaksio.omassa asunnossa mahtuisi hyvin pieni perhe asumaan. Hän kuitenkin kieltäytyy muuttamasta sinne, sillä verukkeella että se ei ole keskustassa (huom!ei edes ole keskustassa töissä), tosiasia on se että hän ei halua muuttaa minun omistamaani asuntoon...veikkaan. Hän haluaa muutenkin kokoajan pitää ohjat käsissään.hän on enemmän tunneihminen (tai niin ainakin luulen), tekee aina mikä tuntuu hyvältä, kun taas itse olen enemmän säästeliäs ja laskelmoiva.Hän vaatii että minä myyn oman asuntoni ja hän myy osuutensa omastaan(vanhemmilleen) ja että muutamme helsingin keskustaan vanhaan asuntoon jossa on 4h ja keittiö. Minua tämä hirvittää koska hän on lastentarhassa töissä, minä tienaan hieman enemmän. En myöskään näe mitään järkeä myydä hyvää uutta asuntoa jonka joku vuosi takaperin ostin polkuhintaan. Lainaakin joutuisimme ottamaan moninkertaisesti ja huonommilla ehdoilla kun oma nykyinen lainani (joka laman alussa oli varsin edullinen).
Miten saisin hänet näkemään asiat järkevästi ja muuttamaan asuntooni? Tähän mennessä vastaus on ollut jyrkkä ei ja ettei mieli muutu -älä yritä.Vai onko mahdollista että intressien yhteensopimattomuus tuhoaa koko suhteen tai minulla on vain rakkauden huumassa jäänyt jotain tosi keskeistä huomaamatta? Tuntuu vähän että rakkautenikin alkaa hiipua vähitellen kun asiaa ajattelen...
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 08:23"]
Minäkin muuttaisin naisen asuntoon. Oma vuokralle. Sitten jos ja kun lapsia alkaisi tulla, asiaa voisi miettiä uudestaan. Kompromissi.
[/quote]
Mä taas en muuttaisi.
Melkein tossa kohtaa sitten molempien asunnot vuokralle ja itsekin vuokralle jonnekin ihan muualle.
SE olisi kompromissi.
Mun miehellä oli omakotitalo maalla ja mulla kaksio keskustassa. Mies laittoi omakotitalon vuokralle, koska en edes miettinyt vaihtoehtoa muuttaa Mäntsälään ja muutti minun luo. Yhdessä maksettiin nopeammin lainat pois, kun löytyi kiva kolmio, ostettiin se ja myytiin miehen omakotitalo pois.
Hyvin lyhyellä ajalla oli mun kaksio ja yhteinen kolmio velaton, myytiin kummatkin pois, ostettiin 5 huonetta , jossa asumme lopunikämme sekä 2 sijoitusyksiötä. Lainaa on kaikista jäljellä, yksiöt maksavat vuokratuloillaan itsensä ja me lyhennämme yhdessä yhteistä lainaa.
Olemme kaikki asunnot saaneet edullisesti ja tehneet hyviä voittoja asunnot myydessämme. Tänä päivänä sama ei onnistuisi.
Tämä olisi hyvä idea! Samalla saisitte aikaa totutella elämään yhdessä ja oppia tuntemaan toisenne paremmin. Odottakaa sen lapsiasian kanssa vielä pari vuotta, jos parisuhde ja toisen tunteminen on vielä noin heikoissa kantimissa.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 08:28"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 08:23"]
Minäkin muuttaisin naisen asuntoon. Oma vuokralle. Sitten jos ja kun lapsia alkaisi tulla, asiaa voisi miettiä uudestaan. Kompromissi.
[/quote]
Mä taas en muuttaisi.
Melkein tossa kohtaa sitten molempien asunnot vuokralle ja itsekin vuokralle jonnekin ihan muualle.
SE olisi kompromissi.
[/quote]
Näin minäkin tekisin. Asut sillä aikaa "ilmaiseksi", saat vuokratuloja omastasi ja lisäksi et joudu myymään hyvään hintaan hankkimaasi asuntoa ainakaan vielä, vaan kerrytät pääomaa maksamalla lainaa pois vuokratuloilla.
Ap, mikä on oma ammattisi / tulotasosi? Sitä vaan meinaan, että lastentarhanopettajan palkalla ei todellakaan ostella keskustasta 500 e e kämppiä, ei edes vaikka puolison tulot olisivat "vähän" paremmat - pitäisi olla todella roimasti paremmat. Itse olen juristi ja mies ekonomi, enkä silti ostaisi 500 k e kämppää, etenkään tässä taloustilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 08:11"]
Muutat hänen asuntoon. Laitat omasi vuokralle. Lapsen kanssa hän huomaa, että joku muu ratkaisu olisi parempi. Kompromissejä tarvitaan. Parempi ettei kumpikaan hyppyytä toista.
[/quote]
Eikös ap:n kihlattu omistanut vain osan asumistaan asunnosta ja hänen vanhemmat osan?
Minusta teillä on vakavan keskustelun paikka. Minäkään en periaatteessa muuttaisi keskustasta Espooseen, mutta miksi ap:n pitäisi joustaa? Keskusta alueella monet lapsiperheet asuu kolmioissa ja lapsilla yhteinen huone, kun ei rahat riitä neliöön. Apn ja kihlatun pitäisi laskea lainamenot sen mukaan, että vaan ap töissä ja kihlattu kotona kodinhoidontuella...
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 22:29"]
No 26: haaga tai munkkivuori sopisi minulle, mutta eivät hänelle. liian lähellä työtä yms.
ja nimenomaan, minusta on alkanut tuntua että olen pain rahoittamassa ja tukemassa hänen perheprojektiaan. en usko että aisankannatajaksi joutuisin mutten myöskään siihen että olisimme kumppanukset vaan että hän saa sen minkä haluaa ja ilmeisesti ansaitsee. ja asian on loppuunkäsitelty.
[/quote]
Jos sinusta tuntuu tuolta, niin miksi ihmeessa ylipäätään seurustelet hänen kanssaan, saati suunnittelet yhteenmuuttoa ja perheenperustamista?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 22:29"]
No 26: haaga tai munkkivuori sopisi minulle, mutta eivät hänelle. liian lähellä työtä yms.
ja nimenomaan, minusta on alkanut tuntua että olen pain rahoittamassa ja tukemassa hänen perheprojektiaan. en usko että aisankannatajaksi joutuisin mutten myöskään siihen että olisimme kumppanukset vaan että hän saa sen minkä haluaa ja ilmeisesti ansaitsee. ja asian on loppuunkäsitelty.
[/quote]
Jos sinusta tuntuu tuolta, niin miksi ihmeessa ylipäätään seurustelet hänen kanssaan, saati suunnittelet yhteenmuuttoa ja perheenperustamista?
[/quote] vähä vähältä asia on jäämässä pois...
ehkä vuoden huumassa kun olimme lähes kokoajan yhdessä ja asuimme käytännössä hänen luonaan jäi jotain huomaamatta...
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 12:32"]
Näin minäkin tekisin. Asut sillä aikaa "ilmaiseksi", saat vuokratuloja omastasi ja lisäksi et joudu myymään hyvään hintaan hankkimaasi asuntoa ainakaan vielä, vaan kerrytät pääomaa maksamalla lainaa pois vuokratuloilla.
Ap, mikä on oma ammattisi / tulotasosi? Sitä vaan meinaan, että lastentarhanopettajan palkalla ei todellakaan ostella keskustasta 500 e e kämppiä, ei edes vaikka puolison tulot olisivat "vähän" paremmat - pitäisi olla todella roimasti paremmat. Itse olen juristi ja mies ekonomi, enkä silti ostaisi 500 k e kämppää, etenkään tässä taloustilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 08:11"]
Muutat hänen asuntoon. Laitat omasi vuokralle. Lapsen kanssa hän huomaa, että joku muu ratkaisu olisi parempi. Kompromissejä tarvitaan. Parempi ettei kumpikaan hyppyytä toista.
[/quote]
[/quote]tuloni ovat kohtalaiset, eivät mitenkään älyttömän suuret. eivät niin suuret että haaveilisin 4h+k ostamista keskustasta..
MInä taas en muuttaisi Espoosta Helsingin keskustaan sitten millään. Minusta toivottu asuinympäristö on perustavanlaatuinen kysymys suhteessa, kuten myös se, halutaanko lapsia.
Minä harkitsisin tuota aviohommaa kyllä uudelleen, jos ette löydä kompromissia.
Kihlattusi on ilmeisesti tottunut, että pappa betalar, ja sinä olet päätymässä papan asemaan. Hänellä on todella lapsellinen ja epärealistinen käsitys raha-asioista.
Olen myös huomannut, että moni nuori stadiin maalta muuttanut ei voi kuvitellakaan asuvansa jossain Espoossa tai Vantaalla, vaan ainoastaan kilsan päässä Stockasta.
Jo pelkät häät maksaa, ja tuo morsmaikku ei varmaan nuukaile....en ottaisi jättivelkaa tuohon tilanteeseen. Realismia peliin. Älä myy asuntoasi, jos saat sen varjolla punkata hänen kaksiossaan puoli-ilmaiseksi ja vuokralla maksella omaa lainaasi. Liioille kamoillesi voit vuokrata varaston vaikka Vallilasta...
Jos niitä lapsia sitten tulee, välttämättähän se ei sillä aah-sekunnilla tärppää, niin lapset mielestäni tarvitsevat kasvaessaan puistomaisen ympäristön, ja mitä lyhyempi ja mielellään kävelymatka tarhan, duunin ja kodin välillä on Stadissa, sen parempi.
Pidä rahoistasi kiinni vaan, ja muista tehdä avioehto. Ei tule häitä ilman avioehtoa. Eronneena sanoisin, että se on viisasta jos mikä.
terv. kolmen yh
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 16:20"]
Minusta toivottu asuinympäristö on perustavanlaatuinen kysymys suhteessa, kuten myös se, halutaanko lapsia.
[/quote]
Samaa mieltä. Ja kyllä aikuiset sen kompromissin löytää, toinen haluaa maalle ja toinen kaupunkiin, no asutaan sitten kaupungissa, mutta hommataan mökki. Tai muutetaan jonnekin kehyskuntaan.
Samoin tuo keskusta, kyllä normaali ihminen voi joustaa ja muuttaa vähän syrjemmälle ja sieltä syrjemmästä voi tulla keskustaan.
Toki se riippuu siitä, että miten paljon sen toisen kanssa haluaakaan olla ja minkä verran sitä sitten arvostaakaan...
olisko kompromissi semi-keskustaan 3h + keittiö?tai esim. remontoivat 4h, jolloin olisi halvempi? voisitte myös sopia että ette muuta vielä yhteen vaan säästätte siihen 4h+k kämppään rahaa molemmat esim. seuraavat puoli vuotta ja katsotte paljonko tulee säästettyä ja mietitte sitten uusiks. siinä ajassa ehtii molemmat tarkastella tilannetta ja arvioida uudelleen, ei teidän suhde 6kk:teen varmaan kaadu? jos ette saa säästettyä juuri mitään niin se tarkoittaa ettei isompaa lainaakaan ehkä kantsisi ottaa.
tee excelissä ihan selkeä laskuri josta näkyy paljonko isompi laina kuukaudessa merkkaisi teille kummallekin ja näin nainen joutuu katsomaan tilannetta ihan mustaa valkoisella.
itsekin olen maalta hki keskustaan muuttanut enkä sieltä lähtisi, mutta joku kompromissi munkin olis tossa tilanteessa tehtävä jos miehen kanssa yhteen haluaisin.
No myy puolet kämpästäsi hänelle. Haluaa asua asunnossa jonka itse omistaa, ei sellasesta josta joku päivä nostetaan muovikassi pihalle.
Näin meillä tehtiin ööö...13 vuotta sitten. Paitsi minä ostin koko kämpän häneltä
hyvä pointti mutta tätäkin on yritetty :(
Ymmärrän kihlattuasi, en minäkään suostuisi muuttamaan kauas keskustasta, jos lisätilalle ei ole akuuttia tarvetta (vauva yms).
Ja jos teillä molemmilla on kaksiot niin eikös niillä rahoilla saisi helposti ostettua isomman asunnon yhdessä? Keskustakaksiot voivat maksaa helposti sen 250k ja sinunkin asunnostasi saanee sen 200k, helpostihan sillä ostaa 400k asunnon, eikä ekstralainoja tarvita.
itseasiassa hänellä olisi vauva suunnitteilla, eli olisikin tarvetta lisätilalle.
ja hän ei itse omista kun 33% nykyisestä asunnostaan.
eli lainaa on pakko ottaa lisää..
Nro 4,ei ehkä ihan noin yksinkertaista ole. Kummallakin nimittäin saattaa olla lainaa jäljellä tämän hetkisestä asunnosta.
Niin missäs tämä asunto siis sijaitsee? Tuolla etäisyydellä on lähinnä idän lähiöt, jos ette ole jo toisen kunnan puolella. Joillekin se on vaan ylivoimainen asia muuttaa lähiöön. Vissiin nolottaa tai jotain.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 21:52"]
No en mäkään kyllä Espooseen muuttais.
[/quote]
Sama homma täällä, kyllä pitäisi olla aika ylivertainen asunto, ylivertaisella sijainnilla, että suostuisin Helsingin vaihtamaan Espooseen.