Voiko erikoisruokavalioinen työskennellä kokkina/keittäjänä?
Voiko kys. ammateissa toimia, jos on vaikka laktoositon, keliakia tai kasvissyöjä? Voiko ruokaa tehdä maistamatta?
Entä mitä tapahtuu, jos opiskelee kokiksi, jää työttömäksi, ryhtyy kasvissyöjäksi ja alkaa hakemaan töitä, joissa ei tarvi maistaa lihapitoisia ruokia? Voiko työkkäri määrätä karenssia tästä syystä?
Entä miten sama asia menee uskonnollisten vakaumusten (esim. sianliha, veri) kanssa?
Kommentit (15)
Tuskin sitä tarvii niin paljon maistaa. Lähinnä arvelen että ongelmia tulee jos jostain ruoka-aineesta saa anafylaksian.
Ei kait siitä kastikkeen maistamisesta nyt mitään kaameita oireita saa vaikka olisikin laktoosia. Toisaalta nykyään käytetään ruuanvalmistuksessa yleensä laktoositonta tai vähintään hylaa.
Mutta suostuisitko kasvissyöjänä maistamaan lihakastiketta? Sitten ei ongelmaa.
Gluteenitonkin ruokavalio on niin rajoittunut, että alanvaihto on hyvä ratkaisu.
Olen kokki.
Niin tai tietty jos pääset töihin kasvisruokaravintolaan.
Riippuu missä on töissä. Kasvissyöjä voi olla kokkina vegeravintolassa. Keliaakikko voi vaikka perustaa ravintolan, jossa kaikki ruoka olisi gluteenitonta. Mutta tavallisessa ravintolassa ei kokin työt onnistuisi.
Minulla on ollut työkaverina kala-allergikko, jolla on koko ajan allergista ihottumaa.
Minulla on ollut työkaverina myös laktoosi-intolerantikko, jolla on jatkuvasti vatsaoireita tekemiensä ruokien vuoksi.
Minulla on ollut työkaverina myös kasvissyöjä, jolla ei ollut mitään ongelmaa maistaa liharuokia. Sylki maistamisen jälkeen pois. (Miksihän laktoosi-intolerantikko ei tätä tee...)
Itselleni tulee iho-oireita tiettyjä ruoka-aineita käsiteltäessä, mutta ne ovat täysin siedettäviä oireita.
Keliaakikkoa ei ole ollut työkaverinani.
Tiedän useamman jauhoallergiseksi tulleen, jotka ovat uudelleenkouluttautuneet yhteiskunnan tuella.
Maistaa pitää eli keliakia tai anafylaksinen allergia on este toimia alalla. Laktoosi-intolerantikot ja lievemmin allergiset yleensä pärjää, jos ottavat sen asenteen, että pärjäävät. Eli maistettaessa maistetaan mitättömän pieniä määriä (vain lusikan kärjellä) ja tarvittaesssa ruuan voi sylkeä pois (eli ei ole pakko niellä).
Itse aiheutetut ruokarajoitteet (kasvissyönti yms.) ovat oma valinta. Eli, jos on niin tiukka rajoitteissaan, että ei suostu maistamaan/valmistamaan ko. ruokia niin ei alalla voi toimia (tai on valittava työpaikka, jossa linjaus huomioidaan esim. kasvisruokaravintola). Näitä ei työkkäri huomioi eli karenssia paukkuu, jos ei työt hoidu.
Ravintola alalla on jonkin verran eri ruokavalioita noudattavia, mutta yleensä he eivät tee tästä ongelmaa vaan joustavat periaatteistaan sen verran, että työt hoituu.
Entä jos on kasvissyöjä uskonnollisista syistä? Vaikuttaako se työkkärissä?
Laktoositon ei ole ongelma.
Vaihda alaa.
Nosto. Kiinnostaa myös. Eli pitääkö maistella kaikkea kokkikoulussa? Voisin kuvitella, että täytyy. Lastani kiinnostaisi ala, mutta on kasvissyöjä. Sanoin, että onko ottanut tämän huomioon. No eipä ollut, luuli, ettei tarvi maistaa. No eihän ruokaa voi oppia tekemään maistamatta.
Vaikeaa, sillä kokin pitää maistaa ruokaa monta kertaa, jotta ruoka on hyvää.
Ketjuravintolaan duuniin, niin ei tarvitse maistella! Reseptit on tarkat ja grammalleen laskettu kaikki. Ei niitä sovelleta kokatessa.
Oletteko nähneet pihviä tai hampurilaista, josta kokki olisi maistellut palan?
Olen kokki, enkä maistele edes päivittäin tekemiäni ruokia. Rutiini tuo varmuutta ja reseptit on keksitty. Usein ravintoloissa on tarkat ohjeet, miten mikäkin annos valmistetaan ja kasataan, eikä tästä saa poiketa, vaikka omasta mielestä olisikin pahaa. Ne on koekeittiöissä kehitetty ja maisteltu.
Miksei laktoositon ole ongelma? Eihän kaikkea ruokaa voi tehdä laktoosittomana vain, jotta kokki voisi maistaa esim. kastikkeen maut kohdalleen?
Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta asiasta?
Alan vaihtaminenkin on niin monen vuoden prosessi opiskeluineen, ettei siihen varsinkaan pienten lasten perheessä ryhdytä.