Monelleko ihmiselle "joudut" ostamaan joululahjan?
Minä ostan noin 30 ihmiselle. On kummilapsia, veli perheineen opettajat, läheiset ystävät ym. Meillä suuri perhe ja välillä tuskastuttaa, kun joutuu ostamaan lahjoja niin monelle ja omatkin lapset tarvitsis vaikka mitä. :/
Kommentit (45)
Mulla sama kuin ap:lla, lahjoja ostetaan paljon ja monelle.
Jouluna minä/perheemme ostaa lahjoja seuraaville: omat lapset, mies/minä, äitini, miehen äiti ja isä, miehen veli, tämän vaimo ja heidän lapsensa, miehen toinen veli ja vaimonsa, miehen kolmas veli, tämän vaimo ja lapsensa, miehen isoisä ja isoäiti, lapsemme kummitäti, lapsemme toinen kummitäti, lapsemme kolmas kummitäti, miehen täti ja setä, miehen serkku ja tämän 2 lasta, miehen toinen serkku, naapurin pariskunta, enoni ja vaimonsa, kaksi muuta naapuria. Sitten tietysti eskari omatäti ja uimakoulunope, isomman paras kaveri.
Montako tyyppiä tulee?
Pari taisi unohtua, mutta noin 30 taholle on toimitettava joku lahja, ja läheisimille useampi. Emme ole niitä, joille joululahjoihin riittää 400 euroa...
Lahja voi siis tarkoittaa myös esim vain joulukukkaa ja korttia, mutta aina vähintään se joulukukka, yleensä kyllä joku ihan oikea lahja.
Kyllä sitten saammekin paljon lahjoja. Viime jouluna nelihenkiselle perheellemme pukki jakoi Ikean ison sinisen kassilisen lahjoja ja sanoi, että onpa paljon lahjoja.
En kehdannut sanoa, että niitä on vielä kaksi kassia lisää, mutta jaettiin ne sitten kun pukki oli lähtenyt.
Meillä menee lasten lahjojen avaamiseen tunti ja risat ja omat lahjat avataan kun lapset nukkuu, siihenkin menee tunti ja risat, kun rauhassa availlaan 20-30 pakettia per naama.
Vain yksi. Oma lapsi.
Lisäksi laitan paketin veljentytölle, koska haluan.
Kummipojalle en enää laita, hän on aikuinen, muutti omilleen enkä tiedä edes osoitetta... lähetän tekstarin ja toivotan joulut.
Omat vanhemmat on siinä kunnossa hoivaosastoilla, ettei sinne ole mitään vietävää...kunhan käydään.
Miehelle en lahjaa jouluna laita, en ole koskaan siihen alkanut.
Mies ei lahjo edes sisarustensa lapsia, jos ei heitä jouluna nähdä, joten ei sitten... en minäkään ala. Sisaruksisattan ja isästään nyt puhumattakaan :)
En välttämättä joudu, tai muutenkaan osta kellekään. Luulen että lapset saavat lahjoja tarpeeksi ilman minun ostamianikin, ja jollei nyt välähdä yhtäkkiä mitään ehdottoman tarpeellista, jää se lahjan osto siihen kun löydän alennuksesta jotain tarpeellista tai mukavaa vaikkapa joulun jälkeen.
Mä olen ostanut ja antanut läpi vuoden kaikkea minkä olisi voinut periaatteessa säästää pukinkonttiin, mutta kun en mä osaa niitä pantata. Joten nyt en ala keksimällä keksiä mitään ostettavaa ihan vain siksi että pitäisi joululahjoja olla.
Viime vuonnakin vasta välipäivinä tilasin jotain 9 kirjaa, kun sattui älyttömän halpa tarjous eteen...
Meillä joululahja menee hyvään tarkoitukseen. Syömme kuitenkin laatikoita, salaattia, kalkkunaa ym.
Eivät lahjat aikuisten kesken ole välttämättä mitään krääsää. Ehkä elän kovin lapsellisten ihmisten keskellä, kun sekä omassa että miehen perheessä myös aikuiset nauttivat lahjoista. Usein ne ovat kirjoja, elokuvia, levyjä, leffalippuja, syötävää/juotavaa tms. mikä joko kuluu pois tai josta on pidempää iloa.
Toki saa olla antamatta lahjoja tai antaa rahat hyväntekeväisyyteen, halusin vaan sanoa että kyllä monista aikuisistakin on kiva saada lahjoja ja että ne voivat olla myös ihan 'oikeita' lahjoja eivätkä mitään turhaa härpäkettä. Välillä ihmetyttää tämä joidenkin asenne, tuntuu kuin osasta aikuisten lahjat ovat jotenkin halveksuttavia, "eihän nyt aikuisille mitään lahjoja".
2 kummilasta
2 omaa sisarusta
1 sisaruksen lapsi
2 omaa lasta
1 oma mies
1 äiti
2 anoppi+appi
2 miehen sisarusta
2 isoäitiä
1 miehen isoäiti
= 16kpl
Lisäksi lasten päiväkodin tädit+opettajat= 6 kpl
suunnitemissa oli, että tänä vuonna kun rahat on tiukilla, niin vain "pakollisille", joita myös riittää.. : Kummilapsi x2, toisen kummilapsen sisarus, jotain pientä kummilasten vanhemmille. Oman lapsen kummi + tämän lapsi, omat vanhemmat ja veli, mies, oma lapsi. Että ei halvalla päästä :/
Onneksi mies ostaa oman kummilapsensa ja sisarustensa lasten lahjat, kun itse olen vanhempainvapaalla eivätkä tulot ole huimaavat. Yleensä olen hoitanut kaikkien lahjat mitä annamme.
Lahjakortit niille, jotka lahjoja odottavat. Härpäkkeitä ei anneta kun ne kuitenkin menevät kiertoon.
En tykkää joululahjoista enkä niitä monelle hanki. Vanhemmille kukat ja lapsille lelut.
Omille kolmelle lapsille, siskon kahdelle lapselle, pienimmille kolmelle kummilapsille, kolmelle ystävän lapselle, miehelle ehkä, kolmelle opettajalle ja ip-kerhon yms. ohjaajille ainakin kortit, ehkä 4-6 asiakkaalle jotakin pientä, joulukukka tai jotakin... Aikuisille en osta muille kuin miehelle jotakin, ei olla enää vuosiin ostettu mitään aikuisille. Opettajat + muut saavat ehkä myös kukkasen. Eli ehkä 12, joku saattoi unohtuakin.
- mies, 2 lasta - useampia lahjoja
- omat vanhemmat - useampia lahjoja
- siskot (miehen ja minun) perheineen, 8 kpl
- miehen veli
- kummitytöt - 2
- tyttären kaverit - pikkulahjat kahdeksalle
- opettajat ja avustaja - 3 kpl yhteensä
27 siis yhteensä. Harrastusohjaajille en osta. Miehen vanhemmat ovat jo kuolleet, samoin molempien isovanhemmat - joten se vähentää vähän määrää, onneksi.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 15:53"]
Mies, vanhemmat, appivanhemmat, neljä ystävää, kuusi kummilasta, kahdeksan omaa lasta, yhdeksän lapsenlasta, kaksi miniää, kaksi vävyä, neljä lasten appivanhempaa, kolme entistä miniää, yksi sisar, neljä sisarenlasta, kolme veljeä, kolme kälyä, neljä veljenlasta, kaksi naapuria, entiset appivanhemmat, yhden lapsenlapsen kaksi sisarusta, seitsemän opettajaa, postimies, talonmies ... seitsemänkymmenkolmeko siitä tulee yhteensä?
[/quote]
Järkyttävä määrä!
Mikään pakko ei ole ostaa lahjoja ystäville ja opettajille, opettajat aina valittavat täällä, ettei kelpaa se tai tämä, vaan heittävät roskikseen. Kimppalahjat opettajille, jos jotain on hankittava! Saavat edes jotain hyödyllistä, eikä niitä yksittäisiä pikkulahjoja kaikilta. Ystäville voit tehdä jotain itse, vaikka konvehteja sarjatyönä, ei ole ongelmia mitä ostat eikä tule edes kalliiksi.
Minä ostan lahjat kymmenelle, yksi kummilapsista on rippikoulun jo käynyt ja pitäisi lopettaa lahjonta, mutta eiköhän lahjakortti tule silti ostettua.
Exän ja nyksän lapset, sisarusten lapset.. Siinä tulee jo 11 lahjaa, onneksi ei ole omia lapsia xD
Siihen päälle mies saa jonkun "kunnon" lahjan.
Jonkin muistamisen, ihan vuodesta riippuen, välillä jokin tavaralahja, välillä itse tehtyä sinappia jne saa myös omat sisarukset, omat vanhemmat, appivanhemmat, kummisetä ja jokunen kaveri. Siinä tulee noiden lasten päälle 18 ihmistä.
Pakko ei toki ole antaa kenellekään mitään, mutta olen ihan hulluna jouluun ja tykkään antaa jonkin muistamisen.
Me ollaan luovuttu moisesta. Sukulaisille ilmoitettiin, että ei enää osteta eikä ole ostettu puolin eikä toisin tai voiko perheelle antaa yhden lahjan. Opeille en osta paitsi jos on luokassa jonkin kimppalahja. Joulukortit teemme lasten kanssa ja ne lähetetään. Minulle omat lapseni ovat tärkeimmät. On tullut aikoinaan nuorempana muistettua niin veljen kuin siskon lapsia. Ole rohkea tekemään omat valintasi.
Jos pidän piirin ihan pienenä, niin oma perhe tekee 8 ihmistä, mutta niin pieneksi en voi jättää. Mukaan tulee ihan vähintäänkin oma äiti, sisarukset ja näiden lapset= 15
Kummilapsia ja anoppia, lasten opettajia, kavereita jne. en nyt laske tähän listaan.
En osta kenellekään enkä odota lahjoja itsellenikään. Ostan lahjoja slloin kun eteen sattuu jotain mitä tiedän toisen etsineen/tarvinneen/halunneen, se ei ole riippuvaista vuodenajasta tai juhlapyhistä eikä varsinkaan sitä, että nyt on vaan pakko keksiä jotain koska on päivä X.
Sellaisia joille ostan useamman lahjan on 5-6. Siihen päälle yhdet lahjat vajaa kymmenelle tyypille. En tosin koe tätä taakaksi, rakastan ostella lahjoja. Ostan lisäksi useita lahjoja Joulupuu-keräykseen.
En joudu ostamaan kellekään. Haluan ostaa vanhemmille, mummille, äidin puolisolle, siskolle, poikaystävälle ja kahdelle kaverille. Muille en osta mitään. Eli kahdeksalle.