Yläastelainen oikomishoitoon pakolla? Ei onnistu :(
Tuossa iässä ei enää voi pakottaa, jos ei toinen suostu menemään niin ei mene. Vai miten on?
Kommentit (43)
Lapsi pelkää, että häntä aletaan pilkata. Nykyisin oikomishoito aloitetaan jo ennen päiväkoti-ikää.
Käske lasta laittamaan sormensa korvien alle leukanivelten kohdalle ja sitten painaa niin lujaa kuin pystyy. Kerro, että hän joutuu kärsimään tulevan ikänsä samanlaisesta kivusta, jos hampaita ei nyt oiota. Voit myös seuraavan kerran, kun teinillä on helvetillinen päänsärky (esim. lauantai- tai sunnuntaiaamulla), kertoa, että tuota sinun loppuelämäsi on, kun hampaat sojottavat minne sattuu ja purentavirhe aiheuttaa jatkuvaa kipua eri puolille päähän.
Mutta omapa on valintansa. Jos haluaa elää kipujen kanssa, siitä vaan. Jos kyse on pelkästään esteettisestä asiasta eikä purentavirheestä, sitten asia on toinen.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 16:05"]
Lapsi pelkää, että häntä aletaan pilkata. Nykyisin oikomishoito aloitetaan jo ennen päiväkoti-ikää.
Käske lasta laittamaan sormensa korvien alle leukanivelten kohdalle ja sitten painaa niin lujaa kuin pystyy. Kerro, että hän joutuu kärsimään tulevan ikänsä samanlaisesta kivusta, jos hampaita ei nyt oiota. Voit myös seuraavan kerran, kun teinillä on helvetillinen päänsärky (esim. lauantai- tai sunnuntaiaamulla), kertoa, että tuota sinun loppuelämäsi on, kun hampaat sojottavat minne sattuu ja purentavirhe aiheuttaa jatkuvaa kipua eri puolille päähän.
Mutta omapa on valintansa. Jos haluaa elää kipujen kanssa, siitä vaan. Jos kyse on pelkästään esteettisestä asiasta eikä purentavirheestä, sitten asia on toinen.
[/quote]
Niin no... Ei kaikki purentavirheet aiheuta tuollaista eikä minkäänlaista kipua. Sen hammaslääkärin kanssa kannattaa keskustella siitä, mitä purentavirhe todennäköisesti tulee aiheuttamaan, eikä pelotella älyttömiä. Ammattilaiselta itse kuultuna ehkä ne perustelut tehoaa teinityttöönkin paremmin, kuin äidin "jäkätys" ja "pakottamisyritys"...
Kyllä kannattaa ehdottomasti oikoa nuorena kun yhteiskunta vielä maksaa!!! Muuten on aikuisena purentavirheen takia koko ajan niska-, leuka- ja poskilihakset jumissa ja särkee. Tämä vaikuttaa laajasti koko terveyteen. Minua ei oiottu aikanaan koska olen lama-ajan lapsi ja rahat oli loppu. Nyt vaihtoehto on leukaleikkaus tai kärsiminen ja jatkuva leukojen venyttely.
Voi hyvänen aika. Kun lapsi ei tahto, sanot topakasti, no sitten et voi asua tässä. Meillä terveyttä hoidetaan.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 16:10"]
Kyllä kannattaa ehdottomasti oikoa nuorena kun yhteiskunta vielä maksaa!!! Muuten on aikuisena purentavirheen takia koko ajan niska-, leuka- ja poskilihakset jumissa ja särkee. Tämä vaikuttaa laajasti koko terveyteen. Minua ei oiottu aikanaan koska olen lama-ajan lapsi ja rahat oli loppu. Nyt vaihtoehto on leukaleikkaus tai kärsiminen ja jatkuva leukojen venyttely.
[/quote]Ei mulla purennan takia pää särje eikä ole muutakaan vaivaa. Koko ikäni olen ollut joku ihme takapurija.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 16:14"]
Voi hyvänen aika. Kun lapsi ei tahto, sanot topakasti, no sitten et voi asua tässä. Meillä terveyttä hoidetaan.
[/quote]
Ei hyvää päivää. Se elatusvelvollisuus teillä vaan on, vaikka lapsi ei menisikään oikomishoitoon. Muutenkin vastenmielistä tuollainen kiristämisellä, uhkailemisella ja pelottelulla yrittäminen. Eikä muuten luultavasti teiniin enää edes toimi.
Kyllä aikuisen/vanhemman tehtävä on päättää alaikäisen adioista tälläisessä asiassa!
Aikuisena hoito kestää huomattavasti pidempään ja kaiken joutuu maksamaan yksityisellä itse.
mutta kyse ei ole pelkästään ulkonäköasioista, vaan purentavirheestä voi saada pahoja niska- ja päänsärkyjä, hampaat kuluvat väärällä tavalla ja kestävät huonommin sen takia.
mä oioin mun hampaat 30v. vuoden pidin rautoja suussa.nyt on kaunis hymy ;) maksoi 3000e, joten jos nuorena olisin raudat saannut, mut en, koska ei vaikuttanut purentaan oli vaan kauneusvirhe..olisin 3000e rikkaampi
Jos nyt kuitenkin käy niin ettei ap saa lastaan menemään oikomishoitoon niin suositellen tekemään asiasta kirjallisen sopimuksen lapsen kanssa. Eli on yllättäen tehokasta, että teini joutuu oikeasti ottamaan vasttuun itsestään ja laittamaan nimensä alle paperiin, jossa vakuuttaa asiaa käsitellyn perhepiirissä, muiden mielipiteet ja siitä huolimatta päätyy ettei halua oiontaa. Kaverin äiti pakotti allekirjoittamaan vastaavan lapun. Nyt on kaverilla vinot hampaat ja hän sanoo, että hiukan harmittaa, mutta on tuo lappu todisteena omasta tyhmyydestä.
oi että kun joku olisi minut pakottanut aikanaan oikomishoitoon!! minua hoitava lääkäri ei 'määrännyt' rautoja koska ei kuulemma ollut purentavikaa. hampaat olivat kuitenkin sikin sokin suussa ja ainakin nyt kun puren hampaat yhteen niin eivät mene 'tasaisesti'.
olen kärsinyt koko aikuisikäni päänsäryistä, johtuuko sitten tuosto vai ei, en tiedä. pahin kärsimys on kuitenkin ollut tämä esteettinen haitta. olen muuten ihan nätti mutta kun hymyilen niin 'totuus' selviää. se on aiheuttanut sen että olen koko ajan varautunut kun en uskalla hymyillä aidosti. tämä vaikuttaa oikeasti ihan kaikkeen! olen kokenut aina olevani vähän ulkopuolinen ja laitan kyllä ison syyn sille että en pysty olemaan oma itseni, vaan koko ajan on mietittävä sitä ettei hymyile liikaa tms..tästä on kehittynyt vuosien saatossa iso kompleksi, tällä hetkellä (olen 37v) jos olisi ylimääräistä rahaa niin revityttäisin varmaankin kaikki hampaat pois ja ostaisin uudet :/
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 17:18"]
mä oioin mun hampaat 30v. vuoden pidin rautoja suussa.nyt on kaunis hymy ;) maksoi 3000e, joten jos nuorena olisin raudat saannut, mut en, koska ei vaikuttanut purentaan oli vaan kauneusvirhe..olisin 3000e rikkaampi
[/quote]
Kannattiko 30 vuotiaan naisen enää oikoa hampaitaan vain ulkonäön vuoksi kun ensimmäiset ikääntymisen merkit alkavat näkyä ja markkina arvo on laskussa. Eikä lastenkaan tekoon suoria hamoaita tarvita. Olisit ottanut mieluummin vaikka silarit.
Ei voi pakottaa. Siinä menee ihmissuhde, jos pakottaa. Meillä hammaslääkäri-äitini (eli lapseni isoäiti) lahjoi lapsen parillakympillä kuussa alkuun. Sitten lapsi tottui, eikä oikominen ollut enää vaikeaa.
Minulla osa takahampaiasta rupesi kaatumaan, tuli leukalukkoa, päänsärkyä yms. Onneksi sain pienen perinnön ja oikaisutin hampaani 24 vuotiaana, tai aloitin silloin.
Minulla osa takahampaiasta rupesi kaatumaan, tuli leukalukkoa, päänsärkyä yms. Onneksi sain pienen perinnön ja oikaisutin hampaani 24 vuotiaana, tai aloitin silloin.
Itselläni oli iso vako etuhampaiden välissä, enkä meinannut suostua telaketjuja ottamaan. Hammaslääkäristä lähdin ovet paukkuen. "V*ttu mä en mitään telareita ota" muistan vieläkin äidille ja hammaslääkärille teiniskitsoissani raivonneen. Äitini tiesi, että aikuisena tulisi harmittamaan itseäni. Vanhemmat lahjoivat minut pitkään haluamallani kalliilla vaatteella ja luvalla hankkia napakoru.
Nykysin olen todella, todella kiitollinen upeista hampaistani.:)
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 20:48"]
Itselläni oli iso vako etuhampaiden välissä, enkä meinannut suostua telaketjuja ottamaan. Hammaslääkäristä lähdin ovet paukkuen. "V*ttu mä en mitään telareita ota" muistan vieläkin äidille ja hammaslääkärille teiniskitsoissani raivonneen. Äitini tiesi, että aikuisena tulisi harmittamaan itseäni. Vanhemmat lahjoivat minut pitkään haluamallani kalliilla vaatteella ja luvalla hankkia napakoru.
Nykysin olen todella, todella kiitollinen upeista hampaistani.:)
[/quote]
minulla tuollainen iso vako fiksattiin aikuisena ihan vaan laittamalla muovipaikka-ainetta siihen rakoon niin että jää vain pieni normaali hammasväli. Maksoi tyyliin normaali paikkaamisen verran ja kävi yhdellä käynnillä.
Kirjotin tänne pitkän viestin, jota en sitten saanutkaan julkaistua...
Tyttöni on siis 12.v, hänellä on ollut hammasraudat nyt nelisen kuukautta. Purentavikaa ei ole, joten vein tytön yksityiselle ja nyt maksan 2000€ tuosta. Meillä kans väännettiin asiasta pitkään, kun tyttö oli rautoja vastaan. Sanoin, ettei tämä ole mikään mielipideasia, vaan tytön äitinä päätän, että ne raudat laitetaan jotta saadaan hampaat suoraan. Näytin tytölle myös kuvia kauniista, suorista hampaista ja vinoista hampaista, ja kysyin kummat haluaisi itselleen.
Harmittaa, että vanhemmat eivät sen vertaa viitsi nähdä vaivaa, että laitattavat lapsilleen raudat. Joo, varmasti suurin osa nuorista tuumaa aluksi, että en varmana laita rautoja, mutta te olette vanhempia ja vanhempien pitäisi ajatella lastensa parasta. Sen vuoden verran kyllä niitä rautoja kestää, kun palkkiona on loppuelämäksi kaunis hymy!
Ei teini-ikäinen välttämättä osaa vielä katsoa tulevaisuuteen, eikä ymmärrä että jossain vaiheessa vielä kaduttaa vinot hampaat ja sitten onkin tosi kallista saada hampaat kuntoon kun muutama vuosi sitten ne olisi saanut ilmaiseksi.
Oikomishoidon jälkeen hampaisiin pitää laittaa retentiokaari tai käyttää öisin hammaskiskoja. Tiedoksi sille joka edellä valitteli että tyttären oikomishoidosta ei ollut mitään hyötyä.
AP:n lapselle kertoisin, että jos ei ota julkisen puolen oikomista nyt, niin myöhemmin se on maksettava omasta pussista. Minulla oikominen parhaillaan käynnissä ja maksaa n. 3500 euroa per leuka, yhteensä siis noin 7000 euroa. Ja tässä ei edes korjata purentaa vaan pelkästään hampaiden asentovirheitä (jotka oli päässyt tosi pahaksi, osa hampaista kaatui ulos- ja osa sisäänpäin).
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 14:53"]
Jos on teinityttö niin aina kun hän katselee netistä tai lehdistä jotain teini-idolimalleja tms., huomauta, että "onpas noilla kauniit hampaat". Eiköhän ala mennä jakeluun.
Sitäpaitsi näkymättömänkin purentavirheen takia oikominen kannattaisi tehdä nuorena ja lääkärin kehotuksesta. Ne vaivat voi ilmetä sitten myöhemmin aikuisena ja sitten oikominen on kallista ja pitkällistä. Hullua jättää hoitamatta ajoissa.
[/quote]Teinille tulee vain paha mieli kun hänenllä ei ole kauniit hampaat ja raudathan ne vata kamalan näköiset ovat. Huomautteletko lapsellisi myös siitä että muilla ei ole finnejä tai että ovat muuten kauniipia tms.?