TE, joilla on toinen jalka pitempi kuin toinen
Olenks ainoa jolla on näin? Ollut varmaa ekaluokalta asti, kun se huomattiin ja mun selkärankakin on vähän vino kahdesta kohtaa, mutta sitä ei tutkittu. ;o Onks normaalia? Olen nyt 18v. Ja näitä asioita ei ole tutkittu missään erikoislääkärillä, vaan kouluterveystarkastuksissa vaan katottu.
Kommentit (3)
Ainakin pitäisi varmasti tutkia, kuinka paljon pituuseroa on. Sen pohjalta sitten korotuspala lyhyempään jalkaan.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 12:08"]
Olenks ainoa jolla on näin? Ollut varmaa ekaluokalta asti, kun se huomattiin ja mun selkärankakin on vähän vino kahdesta kohtaa, mutta sitä ei tutkittu. ;o Onks normaalia? Olen nyt 18v. Ja näitä asioita ei ole tutkittu missään erikoislääkärillä, vaan kouluterveystarkastuksissa vaan katottu.
[/quote]
Et. Meillä varmaan kaikilla on näin. Yleensä erot on niin pieniä ettei asialle tartte tehdä mitään. Lääkärit ei tosta sano mitään ellei eroa ole jotain 10cm tms. Sun tarttee kävästä fysioterapeutilla, joka tutkii sut ja kertoo mitä tehdä, jos tarttee tehdä jotain.
Google on parempi lähde kuin tämä palsta:
Eripituiset alaraajat – mitä tehdä?
Melko usein sattumalöydöksenä havaitaan, että lapsen alaraajat ovat eri pituiset. Yleensä kyse on lievästä pituuserosta,alaraajojen vähäistä, alle 2 cm:n pituuseroa esiintyykin jopa 70 %:lla väestöstä.. Alaraajojen merkittävänä pituuserona kasvunsa lopettaneella lapsella on pidetty kahta senttimetriä. Suurempi voi johtaa havaittavaan ontumiseen, lantion kallistumiseen ja aikuisiässä mahdollisesti selkäongelmiin. Pituuseron hoito on helpointa kasvavalla lapsella, koska silloin voidaan käyttää hyväksi lyhyemmän raajan kasvupotentiaalia. Alle 1 cm pituusero ei vaadi hoitoa. Lievää pituuseroa (1-2 cm) hoidetaan kengän korotuspohjallisella tai osakorotuksella. Yli 2 cm pituuseron hoitamisesta päättää lasten ortopedi, kyseeseen voi tulla alaraajaleikkaus.