Mikä on pahinta, kun työpaikalla alkaa YT:t
Meillä pomo toi seuraavan päivänä lapsensa harrastuksen varojen keruuseen joulukortteja ja joulukalentereita kahvihuoneen pöydälle. Eli eilen tuli YT-ilmoitus, seuraavana aamuna edellä mainittu krääsää oli kahvihuoneen pöydällä. Et sillei meni joulu mieli täysin.
Kommentit (7)
YT on vain mukavaa yhteistä toimintaa kaikille.
Parhaassa tapauksessa pääset eroon mulkeroista työkavereista, joutuessasi saneeratuksi. Ei muuta kuin tukien piiriin, kuten miljoona muutakin suomaalaista.
Pahinta on se, että tietää, että potkut tulee ja uuden työn löytäminen samalta alalta on mahdotonta.
En mä tuollaisesta osaisi menettää joulumieltäni. Mutta se vei vähän makua kun itselläni oli yt-neuvottelut päättyneet siihen että mut irtisanotaan, kuten myös kymmeniä muita, ja sitten se yksi joka pelastui, soitteli mulle ja valitteli kun on niin raskasta kun pitää oppia uusi työ ja kun vanhakin pitäisi opettaa sille, joka sitä alkaa tekemään ja voi voi voi. Sai siis jäädä, mutta työtehtävä vaihtui.
Tuossa kohtaa olisin todellakin kaivannut vähän tilannetajua, joten sanoin että "eipä se niin helppoo itelläkään oo, oon jo laittanut viisi työhakemusta tälle päivälle". Ymmärsi sentään lopettaa.
Yleinen ilmapiirin muuttuminen, vaikka ei itse olisi uhan alla. Ihmiset masentuvat ja puheet ovat synkkiä, joillakin joko innostus työhön katoaa (tehdään välttämätön) tai sitten jotkut alkavat yliboostaamaan ja kampanjoimaan itseään.
Paha mieli tulee sitten hetkeksi lähteneiden puolesta, sitten taas jatketaan hommia. Kun YT-neuvotteluja on ollut tarpeeksi monta, kukaan ei enää välitä, mutta ilmapiiri on jatkuvasti kyyninen. Siinä on työantajan turha huudella "puhalletaan yhteen hiileen" ja "nyt tsempataan kaikki parempaa tulosta, jooko?"
Kaikkein paskamaisinta oli se että kun oli tiedossa että irtisanomisia on tulossa, niin jotku yrittävät parantaa omaa tilannettaan yt-neuvotteluissa mollaamalla muita ja tuomalla itseään esille hyvässä valossa, jopa epärehellillä keinolla, kuten omimalla muiden töitä yms.
Itse tulin lopulta irtisanotuksi, mutta minulla oli silloin jo uusi työpaikka valmiina.
Melko kurjasti tehty pomolta.
Ajattelematon veto sanoisin. Ei ehkä osaa mennä muiden kenkiin?
Kirjoita lappu siihen keruupaikalle että osallistuisit mutta et tiedä onko sinulla rahaa maksaa niitä jos ei ole jatkossa palkkatuloja.. Kirjoita harakanvarpain ja jätä allekirjoittamatta. Kirjoita lappu etukäteen ja laita se kun kukaan ei näe.
Todella kurjasti tehty pomolta. Olen samaa mieltä kanssasi.
Siinä vaiheessa, kun elää jo kolmansia itseen kohdistuvia yt-neuvotteluja reilun vuoden sisään ei enää jaksa tuollaisista hermostua.