verojutuista jos joku tietää
Elikkä ostettiin ensiasunto keväällä 2012 ja nyt heräsin siihen, että lainaa ei näy noissa verolapuissa sun muissa. verkkopankista löysin kyllä korkotodistuksen ja siinä lukee, että pankki kyllä lähettää tiedot suoraan verottajalle. pitääkö siis itse vielä ilmottaa jotain, jotta huomioivat lainan verotuksessa? korjausvaatimus tässä pitäis ainakin tehdä tuolle kuluneelle 1,5vuodelle, mutta kaikki on jotenkin niin sekavaa. eli jos joku tietää ja osaa selkokielellä selittää näistä jutuista tyhmälle niin olisin kiitollinen!
Kommentit (4)
just kavoin nuo viimeksi tulleet paperit esiin ja niissä ei korkoja näy. vai eikö näy kun kesken vuotta tuli nuo jutut kuvioihin eli näkyykö vasta sitten vuoden 2013 veropapereissa kun aikanaan tulevat? mut kai sen pitäis kuitenkin loppuvuoden 2012 veroissa näkyä jo kun lainaa ja korkoja kuitenkin puoli vuotta kerettiin makseleen? tää on ihan ulapalla... -ap
Pankki lähettää tiedon. Jos ei ole lähettänyt tai syystä tai toisesta ilmoittanut asuntolainan muuna lainana, eivät korot näy vähennyksinä. Vuoden 2012 verotuksessa on vähennyskelpoisia vuoden 2012 aikana maksetut korot. Soitapa siinä verotuspäätöksessä olevaan numeroon ja kysy asiasta. Oikaisuvaatimuksen voi tehdä ( viis vuotta aikaa), että saatte korot huomioiduksi. Vuoden 2013 aikana maksetut korot näkyvät ensi keväänä tulevassa esitäytetyssä veroilmoituksessa.
kiitos! oon tosi arka soitteleen kun en asiasta mitään ymmärrä, mutta tuo viimenen viesti vahvisti asian. kiitos isosti! täytyy heti huomenna soitella ja tarkastaa asia! :)
-ap
Oletko täysin varma, että veroehdotuksessa ei näy lainan korkoja? Siinähän ei näy itse lainaa, vaan vain maksetut korot.