Synnytyspelkoja - ei pääsyä pelkopolille NKL:lle - mitä teen?
Hei,Odotan toista lastani rvk:lla 36. Ensimmäinen synnytys oli vaikea (itsellä kova kuume, keisarileikkausuhka päällä välillä, imukuppisynnytys, suurikokoinen vauva 4,6 kg, istukan käsinirrottaminen nukutuksessa, runsas verenmenetys => verensiirto 4,5 l, pahat laskeumat, tikkien repeäminen) ja nyt on alkanut toden teolla pelottaa tuleva synnytys. Neuvolassa tästä puhuin ja terkkari lähetti lähetteen NKL:n pelkopolille. Se aika oli kuitenkin lääkärille ja nyt kun terkkarin suosituksesta kyselen aikaa kätilölle, niin sanotaan, ettei ennen kesäkuuta ole yhtään aikaa vapaana! Mitä nyt teen? Pelottaa kovasti ja haluaisin todellakin keskustella synnytyksestä etukäteen jonkun muun kuin lääkärin kanssa. Viimeksi pari viikkoa sitten kävin NKL:lla lääkärilla ja mielestäni hän vähätteli pelkojani. Uusi aika samalle lääkärille on ensi viikolla, pelkään ettei asia juuri muuksi muutu - lääkäri vain sanoo, että toinen synnytys on helpompi kuin ensimmäinen. Pelkoani ei yhtään vähennä se, että työkaverini vauva kuoli kohtuun pari päivää ennen synnytystä ihan äskettäin. Pelkään sekä itseni että vauvan puolesta.Tahtoisin viettää myös tämän loppuraskauden seesteisenä turvallisin mielin, mutta nyt tuo pelko tuntuu valtaavan turhankin paljon ajatuksiani. Mitä teen? Enkö minä muka mitään kautta pääse kenenkään kätilön juttusille? Viimeksi ultrassa ennustettiin jo suurikokoista vauvaa eli yli 4 kg. Edellinen synnytys meni 10 päivää yliajalle ja kyllähän se vauva siinäkin kerkesi kasvamaan. Lääkäri vähän niin kuin vitsaili, että jospa nyt tuleekin yli 5 kg vauva!! t: KirsikkaX
Kommentit (4)
Olisiko neuvolalla antaa psykologin akuutti-aikaa? Luulisi että tuon ekan kokemuksesi jälkeen ymmärtävät tilanteen ja tekevät kaikkensa sen eteen että aika löytyy. Jos ei mikään muu auta, kannattaisiko mennä yksityisesti psykologin juttusille, esim. Väestöliitolta voisi kysyä? Olin tänään synnytyslaulu-illassa, ja ehkä se on sinulle lievä apu, mutta siellä puhuttiin ja harjoiteltiin paljon rentoutumista äänenkäytön avulla, ja itse koin illan tosi hyväksi ja apua antavaksi, tosin olen v.30 joten aikaa on vielä alkaa jännittämään....Toivottavasti saat hyvää tukea ja onnea sinulle synnytykseenl!
..Ottaisin sinuna yhteyttä suoraan synnärille ja selittäisin tilanteen. Luulisi, että joku kätilö ehtisi sopia aikaa juttutuokioon - jos se siis on, mitä toivoisit nyt. Minua suututtaa tuollainen vähättely ja vielä vitsailu päälle! Jos pelottaa - ja vielä aiheesta, kun pelko perustuu jo koettuun - on saatava apua ja asiallista kohtelua. Ei pidä alistua jos tuntuu pahalta!
Minulla ei ensimmäinen synnytys mennyt myöskään ihan käsikirjoituksen mukaan. Siinä meni melkein kaikki muu pieleen paitsi onneksi se tärkein, eli lapsi syntyi terveenä (happivajeriskistä huolimatta).
Pelkäsin toista synnytystä todella paljon ja sitä, että sama tilanne toistuu. Minulle annettiin pelkopoliaika NKL:lla synnytystä edeltävälle viikolle. Soitin sinne ja sanoin että lapsihan saattaa olla silloin jo syntynyt, mitä hyötyä pelkokeskustelusta silloin on. Sain ajan raskausviikolle 36. Keskustelu käytiin lääkärin kanssa ja se oli mielestäni hyvä keskustelu. Lääkärin jälkeen kätilö otti minut vastaan, mutta hän ei puhunut mitään, jotain papereita vain täytteli.
Lääkärin kanssa kävimme läpi edellisen synnytyksen (NKL:lla) ja ne asiat, jotka minua jäivät vaivaamaan. Puhuimme millä tavoin vältämme edelliset virheet ja miten toimimme, että kaikki sujuisi mahdollisimman hyvin. Tietyt asiat kirjattiin papereihin ja ne tulisi ensisijassa ottaa mahdollisuuksien mukaan huomioon.
Kun menin synnyttämään, sanoin näistä papereihini kirjatuista sovituista asioista kätilölle. Ja lopputulos oli, että näitä toiveita ei otettu millään tavalla huomioon. Ihan sama katastrofi, kivunlievitystä en saanut, lapsi jäi jumiin, sykkeet romahtivat todella alas, imukuppi jne. Äitiä ei siis kuunneltu millään tavalla eikä niitä papereihin kirjattuja asioita.
Luojan kiitos tämäkin lapsi syntyi terveenä eikä vaurioita tullut. Mutta pelottava kokemus tämä taas oli. Eli pelkokeskustelusta oli apua ennen synnytystä, mutta ei enää itse synnytyksessä. Ne sovitut asiat oli täysin unohdettu, samoin äidin kuunteleminen.
Tämä vastaukseni oli kaikkea muuta kuin kannustava, mutta lapset saatiin terveinä ulos ja se on tärkeintä. Toivottavasti saat keskusteltua peloistasi ja että ne asiat todella otetaan huomioon kun menet synnyttämään. Tsemppiä.
ipu ja poika 4kk
Löytyisikö aikoja paremmin Kätilöopistolle, Jorviin tms.?Entä auttaisiko keskustelu jonkun muun lääkärin, yksityislääkärin tai esim. kätilön kanssa, joka toimii yksityisissä neuvoloissa esim. Graviditas'ssa.?