Alapää kutisee jo kolmatta vuotta putkeen
Ei tietenkään 24/7, mutta etenkin iltaisin tulee sellainen kutina että ei voi olla raapimatta. Ja kovaa täytyy raapiakin. Eikä sekään auta.
Lääkärissä on testattu kaikki mahdollinen: sukupuolitaudit, kilpirauhasarvot, hiiva... Ei auta emätintulehdusvoiteet, ei antibiootit, ei estrogeenivoiteet. Olen syönyt sinkkiä, maitohappobakeereita, ei mitään apua. Olen kokeillut ruokavaliomuutosta (-> vehnät ym. pois).
Alushousut ovat puuvillaisia, en käytä pikkuhousunsuojia enkä kuukautissiteitä, kokeilin pestä pyykin ilman huuhteluainetta. Tällä hetkellä käytän Ceridal-ihoöljyä, koska se oli ainoa mitä lääkäri enää osasi suositella. En ole huomannut että se mitenkään kauheasti auttaisi, mutta eipä se ole pahentanutkaan. Lähinnä liukkarin virkaa toimittaa, sillä jonkin sortin kostumisongelmiakin on.
Kutisee siis kaikkialta alapään limakalvoilta. Niin sisältä kuin ulkoota. Jotenkin tähän on jo niin tottunut että tämä tuntuu normaalilta, mutta hulluksihan tuo kutina tekee. Ikää 25.
Kommentit (54)
Omega-3 kapselien lievä yliannostus toimi minulla. Määrätty ylipäänsä iho-ongelmien vuoksi. Heti kun lasken annosta suositeltuun, alkaa kutittaa. Alapää siis reagoi ensimmäisenä. Sitten vasta alkaa muut iho-oireet, jos en nosta annosta. Suositeltu annos minun käyttämässä valmisteessa on 2-3 kapselia, syön päivittäin neljä. Olisiko kokeilun arvoinen?
Mulla oli vuodia sama vaiva. Kauhea kutina alapäässä ja välillä korvissa. Jätin totaalisesti sokerin pois. Alussa kaikki mahdollinen sokeri (myös siis hedelmät jne) ja myöhemmin jatkoin niin että en syönyt mitään lisättyä sokeria. Kutina loppui melko nopeasti. Nyt kun olen retkahtanut sokeriin uudelleen niin sama kutina on alkanut uudelleen.
Takapuolen kutinaa voi aiheuttaa moni asia, huono pyyhkiminen, tai liiallinen pyyhkiminen, peräpukamat tai sitten se ruoka mitä sieltä tulee. Allergiat maidolle tai sokereille, viljoille.
Sitten tulee kaikki kihomadot, ja vähemmän tutut loiset ja ameebat. Loisia saa helposti ulkomaan reissuilta tai uimareissulta joskus jopa yövierailuista.
Lemmikki eläimet kissat, koirat, jne. antaa oman osasansa varsinkin jos lemmikkieläimiä ei puhdista/pese tai tarkista heidän tilannetta jne.
Alentunut vastustuskyky, vähähappoinen vatsa saattaa altistaa loisille enemmän.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00057
Lue tämä seuraava
Amebainfektion oireet
http://www.rantapallo.fi/virpij/2012/05/13/amebainfektion-oireet/
Kärsin myös pitkään vastaavasta kutinasta ja kävin lääkärissä eikä mitään todettu...Nyt mitkä on auttaneet: ainoastaan apteekin hellävaraiset pesunesteet (ei mitään saippuoita), hellävarainen pyykinpesuaine (!!!), sisäinen kosteutus elikkä syön paljon hyviä rasvoja ja juon paljon vettä...mitäs muuta... pehmeä wc-paperi ehdottomasti! :D ja sitten ihan perusrasvaa mitä saa apteekista aina silloin tällöin tulee leviteltyä. Nää on ainakin mulla olleet kaikki todella tärkeitä!
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 02:28"]
Takapuolen kutinaa voi aiheuttaa moni asia, huono pyyhkiminen, tai liiallinen pyyhkiminen, peräpukamat tai sitten se ruoka mitä sieltä tulee. Allergiat maidolle tai sokereille, viljoille.
Sitten tulee kaikki kihomadot, ja vähemmän tutut loiset ja ameebat. Loisia saa helposti ulkomaan reissuilta tai uimareissulta joskus jopa yövierailuista.
Lemmikki eläimet kissat, koirat, jne. antaa oman osasansa varsinkin jos lemmikkieläimiä ei puhdista/pese tai tarkista heidän tilannetta jne.
Alentunut vastustuskyky, vähähappoinen vatsa saattaa altistaa loisille enemmän.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00057
Lue tämä seuraava Amebainfektion oireet
http://www.rantapallo.fi/virpij/2012/05/13/amebainfektion-oireet/
[/quote]
Mutta eihän tässä takapuolen kutinasta puhuttu. Tai ainakin käsitin, että etupuoli olisi kyseessä. Häpyhuulet, emätin..
Sisi AP:lla ollut ennenkin kihomatoja, mutta ei nyt jaksa edes tarkistuttaa niitä vaikka viisi vuotta kärsinyt kutinasta.
Mutta eikös kihomadot kutita persreiän tienoilla, eiväthän ne pimpissä asusta. Tässä käsittääkseni kyse muusta.
Ei mitään huolta, olet normaali hiekkavittu av-mamma.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 07:32"]
Mutta eikös kihomadot kutita persreiän tienoilla, eiväthän ne pimpissä asusta. Tässä käsittääkseni kyse muusta.
[/quote]
Väärä "pyyhkimistekniikka" (=takaa eteenpäin) tuo peräaukon bakteerit sinne etupuolelle esimerkiksi. Kutina on inhottava vaiva - kannattaa kokeilla poissulkemalla kaikki mahdolliset keinot: 1) vaihtaa pesuaineet miedoiksi ja noudattaa tarkasti annosteluohjeita (moni huljauttaa aina yliannostuksen pyykinpesuainetta), 2) hiivalääkkeet 3) ruokavalio (pois sokerit), hapanmaitotuotteita kuten piimää kannattaa nauttia sisäisestikin 4) lievästi happamat saippuat ja pesuaineet (lactoline) 5) kotona "ilmakylvyt" ilman alusvaatteita antaa paikkojen hengittää. 5) alapään huolellinen kuivaus aina pesun jälkeen (hankkii vaikka tarkoitukseen oman pyyhkeen, jolla käy huolellisesti läpi kaikki mahdolliset poimut - koskteus ja märkyys taivealueilla on ihanteellinen kasvualusta bakteereille.)
Vierailija kirjoitti:
Mulla samanlainen vaiva :(, sillä erotuksella että kutisee vain karvojen alueelta. Limakalvoilla ei siis ole mitään ongelmaa. Mutta ai jestas se muu kutina. :( Alkoi jo ennen seksikokemuksia, joten en usko taudin mahdollisuuteen.
Epäilen oikeasti että johtuu sokerista. Syön useimmiten huonosti ja epäterveellisesti, ja kutinaa onkin nyt ollut säännöllisesti. Kerran vaiva "parantui" joksikin aikaa, kun olin kuukauden tosi terveellisellä ruokavaliolla. Yritän nyt vähentää sokeria.
Kokeillut olen rasvat, öljyt, etikkakylvyt, you name it... Rasvaaminen auttaa, mutta ei vie oiretta lopullisesti pois. Ruokavaliosta tuon täytyy tavalla tai toisella johtua. Muuallakin iholla on satunnaisesti pieniä kutinoita, mutta eivät äidy ollenkaan yhtä pahoiksi (varmaankin siksi, kun muualla iho saa paremmin ilmaa ja kuivuu).
Mulla sama, ongelma vain karvojen alueella ja erityisesti nivusissa. Jotenkin tuntuu kuin hautuisi siellä housuissa. Tähän mennessä bebanten on edes vähän auttanut. Iho kun on mennyt jo vähän ikävän näköiseksikin aina ajoittain (kesii, pientä punoitusta ja tuntuu vähän kovalta). Yöt ilman housuja, alushousut puuvillaiset ja mukavilla lahkeilla.
Tuo sokeri voisi kyllä olla kokeilemisen arvoinen, jotenkin uskoisin että sillä on vaikutusta. Muutenkin taitaa mennä enimmäkseen ruokavalion puolelle se mikä voisi auttaa ongelmaan.
Tuntuuko kutinaa myös suussa, silmissä tai korvissa? Voit olla allerginen tai yliherkkä jollekin syömällesi tai juomallesi. Ruoka-aine, lääke tai mikä tahansa mikä pääsee sinun sisällesi.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 15:41"]
Kappas, joku nostanut vanhan aloitukseni tänne. Huonoja uutisia: vaiva ei ole poistunut mihinkään. Kihomatoihin en yksinkertaisesti usko koska niitä on ollut joskus muksuna ja kutina oli aika erilaista. Ja eiköhän niitä olisi puolisollekin näiden vuosien aikana jo tullut. En nyt muista mitä tässä parissa vuodessa on tullut kokeiltua, mutta seuraavaksi hankinnassa on sensitive-pesuaineet (vasta, muttakun tähän mennessä tullut puolison työn kautta), sekä sinkkivoide. En käytä hormoniehkäisyä. Valkojäkälästä kysyin gyneltä mutta kuulemma silmämääräisesti pystyi sanomaan ettei ole se kyseessä. Ainiin! Valkoista wc-paperia käytän ja olen kyllä huomannut että välillä pyyhkiminen laukaisee kutinan, mutta kutinaa saattaa olla muulloinkin. Enkä mitenkään kovakouraisesti pyyhi... Enkä sen puolen pese alapäätä millään saippuoillakaan tai muilla pesunesteillä - pelkällä vedellä. Lactolynea tai mikäs olikaan niin kokeilin, muttei vaikutusta.
[/quote]
Joo, bogasin tämän ja toivoin, että ongelmasi olisi jo korjaantunut.
Ethän ole allerginen miehen spermalle? Onko kutinaa seksin jälkeen tai siitä seuraavina päivinä enemmän?
Kaukaa haettu - Keliakia? Gluteeniton ruokavalio on kyllä haasteellinen muutos. Ensin siitä kannattaisi kysellä lääkäriltä, mutta ei aina näy.
Entä maitosokeri allergia (laktoosi) tai muu sokeriallergia?
Kehon toimintaan vaikuttaa paljon se mitä syö ja muut siihen koskevat asiat -> nikkeliallergia tms.
Kokeile karpalomehua ja kookosrasvaa.
Olisi hyvä, jos joku kommentoisi miten itse on saanut helpotusta asiaan.