Alapää kutisee jo kolmatta vuotta putkeen
Ei tietenkään 24/7, mutta etenkin iltaisin tulee sellainen kutina että ei voi olla raapimatta. Ja kovaa täytyy raapiakin. Eikä sekään auta.
Lääkärissä on testattu kaikki mahdollinen: sukupuolitaudit, kilpirauhasarvot, hiiva... Ei auta emätintulehdusvoiteet, ei antibiootit, ei estrogeenivoiteet. Olen syönyt sinkkiä, maitohappobakeereita, ei mitään apua. Olen kokeillut ruokavaliomuutosta (-> vehnät ym. pois).
Alushousut ovat puuvillaisia, en käytä pikkuhousunsuojia enkä kuukautissiteitä, kokeilin pestä pyykin ilman huuhteluainetta. Tällä hetkellä käytän Ceridal-ihoöljyä, koska se oli ainoa mitä lääkäri enää osasi suositella. En ole huomannut että se mitenkään kauheasti auttaisi, mutta eipä se ole pahentanutkaan. Lähinnä liukkarin virkaa toimittaa, sillä jonkin sortin kostumisongelmiakin on.
Kutisee siis kaikkialta alapään limakalvoilta. Niin sisältä kuin ulkoota. Jotenkin tähän on jo niin tottunut että tämä tuntuu normaalilta, mutta hulluksihan tuo kutina tekee. Ikää 25.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 06:45"]
Minullakin kutisee. Todellakin kannattaa tarkistaa kihomadot. Välillä kihomatolääkekin on auttanut
[/quote]
http://www.vauva.fi/keskustelu/4427230/ketju/mies_ei_halua_a_vaikka_seisoo_ujouttako
Täällä kohtalotoveri. Alaosasto kutissu vuosia. Tauteja ei ole. Yöt valvon raapien
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 14:20"]Osta Raidia.
[/quote]
repesin :D
Koita kihomatolääkitystä ja ei mitään pyrviniä vaan reseptilääkettä
Vulvodynia? Aiheuttaa pirullisia epämääräisiä oireita
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 07:01"]Mulla kans. Samaan aikaan alkoi kutina myös korvakäytävissä. Samaa kai ne on ja mulla ne psoriasista, Vaikka ne ei muualla ilmenekään. Kyse siis voi olla jostain ihosairaudesta.
[/quote]
Mulla kutisee kanssa korvakäytävät, on nokkosrokkoa ja kutisee myös genitaaleissa. Ota antihistamiinia.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 15:41"]Kappas, joku nostanut vanhan aloitukseni tänne.
Huonoja uutisia: vaiva ei ole poistunut mihinkään.
Kihomatoihin en yksinkertaisesti usko koska niitä on ollut joskus muksuna ja kutina oli aika erilaista. Ja eiköhän niitä olisi puolisollekin näiden vuosien aikana jo tullut.
En nyt muista mitä tässä parissa vuodessa on tullut kokeiltua, mutta seuraavaksi hankinnassa on sensitive-pesuaineet (vasta, muttakun tähän mennessä tullut puolison työn kautta), sekä sinkkivoide.
En käytä hormoniehkäisyä.
Valkojäkälästä kysyin gyneltä mutta kuulemma silmämääräisesti pystyi sanomaan ettei ole se kyseessä.
Ainiin! Valkoista wc-paperia käytän ja olen kyllä huomannut että välillä pyyhkiminen laukaisee kutinan, mutta kutinaa saattaa olla muulloinkin. Enkä mitenkään kovakouraisesti pyyhi...
Enkä sen puolen pese alapäätä millään saippuoillakaan tai muilla pesunesteillä - pelkällä vedellä. Lactolynea tai mikäs olikaan niin kokeilin, muttei vaikutusta.
[/quote]
Kannattaisko sitten pestä vähän paremmin?
Jos tulee aina iltaisin - kihomadot. Joo, ei tarvi uskoa, mutta kannattaa nyt ainakin sulkea pois.
Mulla samanlainen vaiva :(, sillä erotuksella että kutisee vain karvojen alueelta. Limakalvoilla ei siis ole mitään ongelmaa. Mutta ai jestas se muu kutina. :( Alkoi jo ennen seksikokemuksia, joten en usko taudin mahdollisuuteen.
Epäilen oikeasti että johtuu sokerista. Syön useimmiten huonosti ja epäterveellisesti, ja kutinaa onkin nyt ollut säännöllisesti. Kerran vaiva "parantui" joksikin aikaa, kun olin kuukauden tosi terveellisellä ruokavaliolla. Yritän nyt vähentää sokeria.
Kokeillut olen rasvat, öljyt, etikkakylvyt, you name it... Rasvaaminen auttaa, mutta ei vie oiretta lopullisesti pois. Ruokavaliosta tuon täytyy tavalla tai toisella johtua. Muuallakin iholla on satunnaisesti pieniä kutinoita, mutta eivät äidy ollenkaan yhtä pahoiksi (varmaankin siksi, kun muualla iho saa paremmin ilmaa ja kuivuu).
En taida hommata ikinä emäntää kun näitä kauhutarinoita kuuntelee madoista ja hiivoista. Kyrpä taitaa olla helpompi väline kuin römpsä.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 07:06"]
Vaihtoehtoisesti voit ostaa piimää ja laittaa piimähauteen vaikka saunoessasi.
[/quote]
Anteeks mut MITEN laitetaan piimähaude pilluun? Siis.. jotenkin kyykkimällä siinä lauteella vai? Vai piimää johonkin rättiin ja sitten toosaan? Kysyn ihan tosissani. En vaan tajua vaikka kuinka yritän kuvitella. Ja nainen olen :D
Urtikatria aiheuttaa tuollaista epämääräistä kutinaa.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 23:12"]
Ei tietenkään 24/7, mutta etenkin iltaisin tulee sellainen kutina että ei voi olla raapimatta. Ja kovaa täytyy raapiakin. Eikä sekään auta.
Lääkärissä on testattu kaikki mahdollinen: sukupuolitaudit, kilpirauhasarvot, hiiva... Ei auta emätintulehdusvoiteet, ei antibiootit, ei estrogeenivoiteet. Olen syönyt sinkkiä, maitohappobakeereita, ei mitään apua. Olen kokeillut ruokavaliomuutosta (-> vehnät ym. pois).
Alushousut ovat puuvillaisia, en käytä pikkuhousunsuojia enkä kuukautissiteitä, kokeilin pestä pyykin ilman huuhteluainetta. Tällä hetkellä käytän Ceridal-ihoöljyä, koska se oli ainoa mitä lääkäri enää osasi suositella. En ole huomannut että se mitenkään kauheasti auttaisi, mutta eipä se ole pahentanutkaan. Lähinnä liukkarin virkaa toimittaa, sillä jonkin sortin kostumisongelmiakin on.
Kutisee siis kaikkialta alapään limakalvoilta. Niin sisältä kuin ulkoota. Jotenkin tähän on jo niin tottunut että tämä tuntuu normaalilta, mutta hulluksihan tuo kutina tekee. Ikää 25.
[/quote]
Maitohappovalmisteita on myös alapäähän. Se on eri juttu kuin suunkautta normaalit otettavat.
Karpalomehu voi myös auttaa, siitä voi yrittää vielä sokeritonta versiota.
Ja tuo kostumisongelma voi olla yksi syy siihen.
Ja nuo pyyhintään käytettävät paperit sekä pyyhkiminen tai pesuaineet voivat lisätä ongelmaa.
Silikoni pohjaiset liukuvoidetta voisi myös kokeilla auttaako asiaan yhtään.
Kookosrasva (ruokakaupasta saa) se voi auttaa suoraan huulille ja emättimeen laitettuna.
Antibioteista voi olla haittaakin.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00118
Emättimen limakalvojen oheneminen ja kuivuminen liittyy estrogeenin puutteeseen. Tavallisin syy on vaihdevuosiin ja ikääntymiseen liittyvä tilanne. Vaivaa voi myös esiintyä imettävillä naisilla tai sen voi aiheuttaa lääkehoito, kuten ehkäisypillerit, endometrioosilääkkeet tai solunsalpaajahoito sekä gynekologiset toimenpiteet tai munasarjojen toimintahäiriöstä johtuva estrogeenipuutos.
Hedelmällisessä iässä olevan naisen emätintä päällystää suhteellisen paksu limakalvo, joka suojaa tulehduksilta ja mekaaniselta kulutukselta. Estrogeenin puutteessa limakalvo on ohuempi ja alttiimpi tulehduksille, samalla emätintä suojaavien maitohappobakteerien määrä vähenee.
Oireet
Emättimen limakalvon oheneminen ja kuivuminen aiheuttaa kirvelyä ja arkuutta. Kuivat limakalvot aiheuttavat erityisesti yhdynnässä kipua ja limakalvovaurioita. Virtsanpidätyskyky saattaa heikentyä. Lisäksi emätintulehdusten ja virtsatietulehdusten mahdollisuus kasvaa.
Itsehoito
Limakalvojen oireita voi ehkäistä ja hoitaa monella tavalla:
Hyvä hygienia on tärkeä, mutta liian tiheitä pesuja ja saippuan käyttämistä on syytä välttää
Pikkuhoususuojia kannattaa käyttää vain tarvittaessa ja voimakkaasti hajustettuja hygieniatuotteita kannattaa välttää
Alusvaatteet eivät saa kiristää eivätkä hangata
Emättimen liiallista kuivuutta ja kirvelyä voi helpottaa useilla apteekista saatavilla kosteuttavilla valmisteilla, jotka eivät sisällä hormoneja
Kosteuttavan emätintabletin vaikuttavana aineena on hyaluronihappo, joka vahvistaa emättimen limakalvoa ja samalla vähentää bakteeritulehduksen riskiä
Saatavilla on myös pitkävaikutteinen kosteusgeeli, joka on kirkas, neutraali, öljytön, rasvaton ja kosteuden säilyttävä geeli
Yhdynnässä käytettäviä liukuvoiteita on öljy-, vesi-, silikoni- ja rasvapohjaisia.
Ostotilanteessa on syytä kysyä liukuvoiteen sopivuus kondomia käytettäessä, sillä osa liukuvoiteista haurastuttaa kondomin
Kannattaa nukkua ilman pikkareita. Antaa alapään tuulettua yön aikana. Itsellä on vaan löysät yöhousut tai sortsit öisin.
Kappas, joku nostanut vanhan aloitukseni tänne.
Huonoja uutisia: vaiva ei ole poistunut mihinkään.
Kihomatoihin en yksinkertaisesti usko koska niitä on ollut joskus muksuna ja kutina oli aika erilaista. Ja eiköhän niitä olisi puolisollekin näiden vuosien aikana jo tullut.
En nyt muista mitä tässä parissa vuodessa on tullut kokeiltua, mutta seuraavaksi hankinnassa on sensitive-pesuaineet (vasta, muttakun tähän mennessä tullut puolison työn kautta), sekä sinkkivoide.
En käytä hormoniehkäisyä.
Valkojäkälästä kysyin gyneltä mutta kuulemma silmämääräisesti pystyi sanomaan ettei ole se kyseessä.
Ainiin! Valkoista wc-paperia käytän ja olen kyllä huomannut että välillä pyyhkiminen laukaisee kutinan, mutta kutinaa saattaa olla muulloinkin. Enkä mitenkään kovakouraisesti pyyhi...
Enkä sen puolen pese alapäätä millään saippuoillakaan tai muilla pesunesteillä - pelkällä vedellä. Lactolynea tai mikäs olikaan niin kokeilin, muttei vaikutusta.
Suosittelen Jorma Paavosta. Hän ottaa vastaan Mehiläisessä ja Terveystalossa. Erittäin asiantunteva ja loistava naistentautien erikoislääkäri.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 00:12"]Tota... onko tarkistettu, ettei sulla ole kihomatoja? Anteeks, tää kuulostaa tosi hassulta kun kyseessä on aikuinen, mutta niitä on aikuisillakin, niitä ei huomaa helposti ja oireet voi jossain tapauksessa olla just tollaset...
[/quote]
Mullekin tuli heti mieleen kihomadot.
Mulla sama mutta siis takapuolessa!
Vastaus tulee myöhään.... LSA, valkojäkälä. harvinainen sairaus, mutta todella ikävä!!! Pyydä lääkäriä ottamaan koepala! Siihen kutinaan ei auta yhtään mikään. Sen kanssa pitää vaan oppia elämään. Jotain lääkekokeiluja on, mutta harvalle auttaa.