Alapää kutisee jo kolmatta vuotta putkeen
Ei tietenkään 24/7, mutta etenkin iltaisin tulee sellainen kutina että ei voi olla raapimatta. Ja kovaa täytyy raapiakin. Eikä sekään auta.
Lääkärissä on testattu kaikki mahdollinen: sukupuolitaudit, kilpirauhasarvot, hiiva... Ei auta emätintulehdusvoiteet, ei antibiootit, ei estrogeenivoiteet. Olen syönyt sinkkiä, maitohappobakeereita, ei mitään apua. Olen kokeillut ruokavaliomuutosta (-> vehnät ym. pois).
Alushousut ovat puuvillaisia, en käytä pikkuhousunsuojia enkä kuukautissiteitä, kokeilin pestä pyykin ilman huuhteluainetta. Tällä hetkellä käytän Ceridal-ihoöljyä, koska se oli ainoa mitä lääkäri enää osasi suositella. En ole huomannut että se mitenkään kauheasti auttaisi, mutta eipä se ole pahentanutkaan. Lähinnä liukkarin virkaa toimittaa, sillä jonkin sortin kostumisongelmiakin on.
Kutisee siis kaikkialta alapään limakalvoilta. Niin sisältä kuin ulkoota. Jotenkin tähän on jo niin tottunut että tämä tuntuu normaalilta, mutta hulluksihan tuo kutina tekee. Ikää 25.
Kommentit (54)
Mulla kanssa jotkut vessapaperit aiheuttaa kutinaa. Mietin myöskin, että pesetkö alapääsi aina saippualla? Kannattaa käyttää mahdollisimman hellävaraisia tuotteita, esim itsellä Lactacyd on osoittautunut hyväksi. Entä sheivaatko karvasi? Itse sheivailin joskus vuosien ajan, ja kärsin silloin toistuvista hiivatulehduksista. Nyt kun on taas karvat takaisin, niin ei ole tullut yhtäkään tulehdusta neljään vuoteen :) Mitä pesuainetta käytät pyykinpesuun?
Tota... onko tarkistettu, ettei sulla ole kihomatoja? Anteeks, tää kuulostaa tosi hassulta kun kyseessä on aikuinen, mutta niitä on aikuisillakin, niitä ei huomaa helposti ja oireet voi jossain tapauksessa olla just tollaset...
Oletko katsonut alakertaan? LSA, valkojäkälä aiheuttaa kutinaa myös. Harvinainen, ja lekurit ei sitä osaa epäillä. Mustelmaa, ihorikkoa, vaaleaa kudosta.... Ja kutisee.
Minullakin kutisee. Todellakin kannattaa tarkistaa kihomadot. Välillä kihomatolääkekin on auttanut
Mulla kans. Samaan aikaan alkoi kutina myös korvakäytävissä. Samaa kai ne on ja mulla ne psoriasista, Vaikka ne ei muualla ilmenekään. Kyse siis voi olla jostain ihosairaudesta.
Ihanaa ap,kohtalotoveri. Mulla sama juttu.Vuosia jo jatkunut. Iltaisin raavin, samoin,kun tulen kotiin ja otan housut pois. Ulkona ollessa ei niinkään kutise.
Osta S-marketista Lactoline- nimistä saippuaa (sinietikettinen) ja pese sillä aamuin illoin. Se tasapainottaa ph:ta. Mulla toi toimii.
Vaihtoehtoisesti voit ostaa piimää ja laittaa piimähauteen vaikka saunoessasi.
Mulla päinvastoin. En enää voi käyttää valkoista. -9-
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 23:54"]
Minkä väristä vessapaperia käytät? Niin hullulta kuin kuulostaakin, niin minä en voi käyttää keltaista vessapaperia - heti kutisee! Valkoista soft emboa niin kutina pysyy poissa. Mutta auta armias, jos jossain kyläpaikassa menen pyyhkimään keltaisella...
[/quote]
Lactacydin koostumus muutettiin joku vuosi sitten. Lactoline vastaa lähestulkoon sitä alkuperäistä Lactacydia.
Lactacydia saa toki vielä apteekeista, mutta ei toimi kuten Lactoline, jota myy ainakin S- ketjut, mahdollisesti muualtakin saatavissa.
-9-
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 00:07"]
Mulla kanssa jotkut vessapaperit aiheuttaa kutinaa. Mietin myöskin, että pesetkö alapääsi aina saippualla? Kannattaa käyttää mahdollisimman hellävaraisia tuotteita, esim itsellä Lactacyd on osoittautunut hyväksi. Entä sheivaatko karvasi? Itse sheivailin joskus vuosien ajan, ja kärsin silloin toistuvista hiivatulehduksista. Nyt kun on taas karvat takaisin, niin ei ole tullut yhtäkään tulehdusta neljään vuoteen :) Mitä pesuainetta käytät pyykinpesuun?
[/quote]
sebamed toimii pesuun myös, nukkua kannattaa housuitta
Tuota kihomatoasia kannattaa huomioida. Kokeile hoitaa , jos vaikka auttaisi. Minä hoitelin hiivaa, kunnes tajuttiin asia ja siihen loppui kutinat.
Oletko kokeillut sinkkivoidetta? Kaupasta vaikka natusanin tai sitten apteekin (kalliimpaa).
Niin yksinkertaiselta kun kuulostaa, kannattaa miettiä jos pyykinpesuaine allergisio. Käytin pitkään Omoa ja kärsin kauheasta kutituksesta, sitä tosin oli monessa paikkaa, mutta myös alapäätä kutitti ihan kauheasti. Kaikki kutitus loppui kuin seinään, kun vaihdoin Erisanin pyykinpesunesteeseen ja puhtaat lakanatkin uudestaan sillä.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 15:19"]
Niin yksinkertaiselta kun kuulostaa, kannattaa miettiä jos pyykinpesuaine allergisio. Käytin pitkään Omoa ja kärsin kauheasta kutituksesta, sitä tosin oli monessa paikkaa, mutta myös alapäätä kutitti ihan kauheasti. Kaikki kutitus loppui kuin seinään, kun vaihdoin Erisanin pyykinpesunesteeseen ja puhtaat lakanatkin uudestaan sillä.
[/quote]
Sama mulla, hajustetulla pesuaineella pestyt alkkarit aiheuttaa alapään kutinaa. Mulle sopii tosin jopa omo tai bioluvil (nehän on samaa tavaraa), mutta pitää olla sensitive-versiona.
ja 15 jatkaa vielä. Mikäs ap:lla on ehkäisynä? Varmaan sekin tosin on tsekattu, kun olet lääkärissä juossut, mutta minulla ainakin ehkäisyrengas (Nuvaring) aiheutti kutinaa ja hiivaa.
Samaa ongelmaa täällä... Ei mitään lääkärissä todettua syytä, silti väliin kutisee alapään iho ihan järkyttävästi. Olen kysynyt gynekologilta, yleislääkäriltä, ihotautilääkäriltä. Mitään vikaa ne ei ole keksineet - paitsi herkkä iho.
Ja myös korvakäytävät on nyt pari vuotta kutisseet väliin ihan tuhottomasti. Korvalääkäri ei keksinyt tähän mitään näkyvää syytä.
Kärsin samasta vaivasta neljä vuotta. Sitten otin hormonikierukan pois. Tulin heti raskaaksi. Kutinaa ei ole sen jälkeen ollut.
Täällä myös sama vaiva. Kutina pysyy kurissa ainoastaan pitämällä alapää karvattomana. Lääkäri epäili, että karvassa voi olla jokin "hilse", joka aiheuttaa kutinan.
Minkä väristä vessapaperia käytät? Niin hullulta kuin kuulostaakin, niin minä en voi käyttää keltaista vessapaperia - heti kutisee! Valkoista soft emboa niin kutina pysyy poissa. Mutta auta armias, jos jossain kyläpaikassa menen pyyhkimään keltaisella...