Mitä kirjoja on sivistyneen ihmisen kirjahyllyssä?
Kommentit (33)
Minulla on mm Shakespeareä, Raamattu, lääketieteen opuksia, historiankirjoja, muutama romaani, klassikoita keskiajalta, eri kielten sanakirjoja, tieteen ja avaruuden tutkimuksen kirjoituksia. Dantet yms ovat tuttuja ja hyllyssä. Tietosanakirjat, Sun Zu sodankäynnin taito... Kokkikirjoja, kaikenlaista löytyy.
Siitä en tiedä olenko sivistynyt sanan varsinaisessa merkityksessä.
Mun kirjasäilytyksen hoitaa erittäin hyvin lähikirjasto. Luen paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi huone kirjastona. Hyllyt kiertävät seiniä kattoon asti. Kirjahyllyni sisältää historiaa, yhteiskuntatieteitä, kaunokirjallisuutta, uskontotiedettä ja tekniikkaa.
Montako niistä olet lukenut kannesta kanteen? Fiktiota ja muuta pehmofaktaa, kuten elmänkerrat, ei lasketa.
Sivistyneen ihmisen kirjahyllyssä on kirjoja, mutta ei ole mitään tiettyä kirjaa, joka siellä olisi.
Sivistyneen ei ole mikään pakko keräillä kirjoja.
Ei mitään. Ymmärtää, ettei kirjoja kannata ostaa vaan lainata.
Riippuu mistä on kiinnostunut ja mitä pitää sivistyksenä. Ihmisiä tarvitaan eri tietoalueilta ja teoria-alueilta. Henkisyyskin. Luonto.
Ei välttämättä mitään jos käyttää kirjastoa
Sivistyneen ihmisen kodissa on tietenkin isot kirjahyllyt. Niistä löytyy esimerkiksi paljon erilaisia sanakirjoja ynnä erilaisia hakuteoksia eri tieteenaloilta. Sieltä löytyy paljon historiateoksia, erityisesti filosofian ja oppihistorian alalta. Lisäksi löytyy klassikkoteoksia niin kaunokirjallisuuden kuin tieteenkin puolelta.
Kaunokirjallisuuden lisäksi sopiva otos erilaisia tietokirjoja.
Itselläni on vähän kirjoja. Dostojevskia, historiaa, elämäkertoja, Raamattu, shakki -kirja, yksi manga -sarja. Lisäksi vaihteleva määrä kirjaston kierrätyskärrystä noukittuja kirjoja, sekä kirjaston poistokirjoja, jotka pistän yleensä luettuani pois. Olen kirjastossa töissä. Sivistyksestäni en tiedä.
Ainakiin kultaisen ihmisen käsikirja kuinka pyyhit pyllysi oikein.