Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelko yliopistossa

Vierailija
14.09.2020 |

Pelkään, etten pärjää opinnoissani yliopistossa. Olen jatkuvasti varma, etten pääse läpi tenteistä, saa kirjoitettua esseetä ajallani tai että se on arvostelun alapuolella...

Olen kuitenkin suorittanut jo lähemmäs 200 opintopistettä ja saanut ihan kohtuullisia arvosanoja, kolmosta, nelosta jne. Tämä jännitys ja epäusko omiin kykyihin ei vain lopu.

Saman kokeneita tai muita, jotka osaavat auttaa tai sanoa jotain lohduttavaa?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy opintopsykologilla jutteleen

Vierailija
2/6 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se välttämättä koskaan lopu, mutta siihen tottuu eikä pelosta enää ihmeemmin välitä. Itsellä ollut aina paha perfektionismi ja huijarisyndrooma, ja kyllähän vielä lähes 20 vuotta sitten maisteriksi valmistuttuani ja menestyksellä töitä tehneenä jokaisen uuden projektin alussa mieli uikuttaa: "nyt en osaa, liian haastavaa, nyt se paljastuu miten tyhmä olen ja miten olen huijannut itseni tähän asti, saan potkut ja joudun häpeään enkä ikinä enää saa toista työtä..." Mutta minä annan mielen ruikuttaa ja menen siitä välittämättä eteenpäin. Ei se oikeastaan haittaa se mielen valitus kun suhtautuu siihen kuin ulkopuolisena katselijana. Nuorena en vielä tosin osannut tätä ja sillloin päädyin pelon takia usein prokrastinointiin, joka oikeasti esti suoriutumista, ja tätä epäonnistumista sitten pidin taas lisätodisteena tyhmyydestäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut saavat paljon huonompiakin arvosanoja, eivätkä pelkää silti. Mistä ap tämä irrationaalinen pelko sinulla kumpuaa?

Vierailija
4/6 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä jos et jostain tentistä pääse läpi? Pelkäätkö että se kertoo sun tyhmyydestä? Eikö se kerro vaan huonosta valmistautumisesta? Tentin voi aina tehdä uudelleen.

Vierailija
5/6 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae apua.

YTHS psykologi.

Omia juttujasi pääset purkamaan ja selvittämään. Ei se opiskelu ole pelkkää pelkoa ja opintopisteitä.

Sinulla matkan varrella jotain traumoja, mitkä vaan näkyvät noin.

Sinä itse kärsit siitä.

Opiskeluaika on myös itsen oppimista, jossa apuna se psykologi ln hyvä.

Soita suoraan tai mene terveydenhoitajan kautta.

Joka tapauksessa mene.

Itselläni vaikka mitä oli aikoinaan. Onneksi menin. Itsellä kynnys oli suuri.

Vierailija
6/6 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae apua.

YTHS psykologi.

Omia juttujasi pääset purkamaan ja selvittämään. Ei se opiskelu ole pelkkää pelkoa ja opintopisteitä.

Sinulla matkan varrella jotain traumoja, mitkä vaan näkyvät noin.

Sinä itse kärsit siitä.

Opiskeluaika on myös itsen oppimista, jossa apuna se psykologi ln hyvä.

Soita suoraan tai mene terveydenhoitajan kautta.

Joka tapauksessa mene.

Itselläni vaikka mitä oli aikoinaan. Onneksi menin. Itsellä kynnys oli suuri.

Millaisia asioita sinulle paljastui, kun kävit läpi omaa opiskeluasi ja sen ongelmia? Olen ihan varma, että hyötyisin itsekin psykologista ja aion varata ajan. Olisi hyödyllistä kuulla jo sitä ennen muiden kokemuksia niistä asioista, jotka vaikeuttavat opiskelua.

Olen koko ajan niin stressaantunut opiskeluista, että vatsaan sattuu... Pelkään, etten selviä. Ja mitä sitten työelämä, jos tämäkin on jo tällaista! Tulevaisuus näyttäytyy pelottavana. Ja olisi pakko valmistua aikataulussa ja työllistyä, onneksi olen hyvin työllistävällä alalla. Täytyy vihdoin saada kunnon palkaa ja maksella velkaa pois ja pystyä tarjoamaan lapselle enemmän, mitä itsellä oli.

ap