Kuinka usein lapset voi dumpata isovanhemmille?
Meillä on neljä lasta (7-15v) ja mietin onko ok, jos dumpataan koko sakki esim. kerran kuussa yhdeksi yöksi isovanhemmille? Ihan vaan siksi,että jäisi parisuhteelleekin aikaa ilman,että joku kakaroista on koko ajan vaatimassa jotain..
Kommentit (33)
Jep, av-palsta ei voi tietää isovanhempien mielipidettä.
Niin kauan kuin isovanhempien dementia ei ole edennyt kovin pahaksi, jotta lapset pysyy tallessa.
no, isovanhemmat eivät kieltäytyisi vaikka heivattaisiin ne sinne joka vkl. siksipä kysyn täältä- ettei mene kohtuuttomaksi? siis en ole niitä sinne joka vkl heittämässä, mutta itse ajattelin tuota kerran kk, mutta onko se liikaa?
ap
En viitsisi ehdottaa vanhemmille kolmen lapseni sinne vientiä noin usein, pari kertaa vuodessa olisi ehkä hyvä + sitten mitä kesälomalla isovanhemmat ihan itse mökilleen lapsia pyytävät. Lapset ovat heillä myös sairaana ollessaan ja olen aika varovainen pyytelemään lisäaikoja vaikka lähes vieressä asuvatkin. Mutta kysy isovanhemmilta, katso reaktiot tarkasti ettei tule vahingossa mitään pakkopullaa heille.
Mummi vastaa: Meille voi dumpata muutaman viikon välein, ei ihan kerran kk:ssa kuitenkaan. MUTTA: Voisiko asiasta sopia HYVISSÄ AJOIN ennakkoon, jotta ehdimme keksiä lapsille jotain virikettäkin? Itse en hyväksy sitä, että mummolassa vaan katsellaan koko ajan töllöä tai pelataan pleikkaa, vaan leivotaan, valokuvataan, ulkoillaan, etsitään sieniä, shoppaillaan, luetaan, käydään tapahtumissa tms.
"äksöniä". Vietämme mukavaa laatuaikaa niin, ettei varmasti tee mieli kotiin, kun on tylsää! T: Mummi 54v.
Meillä lapsi on 2 krt kuukaudessa hoidossa mummilla, ystäväni lapsi on joka viikonloppu pe-su, eli 2 yötä.
no se 15vee ei varmasti halua edes sinne lähteä, kyllä hän pärjää kotona. T perhe missä 6 lasta josta 5 jo aikuisia.
Olen isoäiti ja pidän jokaista lapsenlastani vähintään yhden vuorokauden viikossa luonani. Yksi yö viikossa siis mielestäni sopiva määrä.
Miksi niitä lapsi on pakko hankkia, jos on niin vaikea elää niiden kanssa? Kerran kuussa on ihan maksimi, tai sitten ovat parin kuukauden välein 2-3 yötä kerrallaan.
Ihme, että 15v vielä suostuu tuohon, mutta mikäs siinä, jos hänelle sopii kyläilyt.
mielestäni on liikaa että isovanhempi hoitaa joka viikko, oikeesti. Toki ymmärrän että hekin haluavat nähdä lapsenlapsiaan mutta silti, vanhemmat tänä päivänä olettavat ja odottavat liikaa apua lastenhoidossa. Ensin hankitaan 4-5-6 lasta ja sitten ei jakseta enää....aaapuva!!! Moni vielä sen lisäksi laskevat sen varaan että kesällä "mummi hoitaa", TÄH????? Heilläkin on elämä.
Joko lapset vähän vuorotellen tai jos haluaa kaikki yhtä aikaa, niin max kolme-neljä kertaa vuodessa.
Kerran kuussa on maksimi, vaikka olisi yksikin lapsi. En halua kumpiakaan isovanhempia vaivata ainakaan useammalla yöpymisellä, en juuri useammalla hoitopäivällä/illalla noin muutenkaan.
Tunnen kyllä tapauksia, joissa isän ja äidin on saatava harrastaa ja lapset on isovanhemmilla iltoja 2-4 kertaa viikossa. Isovanhemmat ihan poikki, kun itsekin vielä työelämässä, mutta eivät kehtaa sanoa mitään.
Meillä töissä just yksi kolmen lapsen äiti itki kahvipöydässä sitä, että ei kestä enää. Vanhimmalla pojalla 2 lasta, jotka on heillä usein, vähintään 2 kertaa viikossa. Nyt keskimmäinen poika saanut lapsen, joka 2,5 kuukautta ja jo vanhemmat ehdotti, että ottaisiko he vauvan yhdeksi illaksi viikossa, niin vanhemmat saisi omaa aikaa.
Tällä isoäidillä on henkisesti raskas ja vastuullinen työ. Hän ei jaksaisi joka toinen ilta hoitaa pieniä lapsia, kun omatkin oli aika haastavia (kärsi masennuksesta yhdessä vaiheessa tämän vuoksi), hän on mielestään omat lastenhoitonsa jo tehnyt.
Lapsenlapset olisivat tervetulleita kylään vanhempiensa KANSSA. Ei niin, että lapset vaan kipataan isovanhempien vastuulle.
Toisaalta hän ei uskalla sanoa mitään, koska varsinkin vanhin poika on niin kipakka, että hän pelkää ettei näkisi lapsenlapsiaan sitten koskaan, jos ottaa asian puheeksi.
On myös hyvin kiltti ja vastuuntuntoinen ihminen ja kai kokee, että on nyt vaan pakko auttaa.
Mutta koska jo aiemmin kärsinyt masennuksesta lastenhoitotaakan käytyä ylivoimaiseksi, niin entä sitten jatkossa... Omat lapsensa eivät tiedä tätä äidin masennuskaudesta mitään heidän omana lapsuusaikanaan.
Luen näitä viestejä ihan silmät pyöreinä... Olkaa NIIN ONNELLISIA te joilla on noin suloiset ja jaksavat isovanhemmat, jotka ottaa lapsenlapsia vaikka kerran kuukaudessa luokseen. En osaa edes kuvitella. Meillä ei tätä iloa ole ollut ja ole ihan puhtaasti kateellinen kaikille, kenellä asiat on noin upeasti. Meillä tuli lähes ero miehen kanssa oikeastaan ihan sen yhteisen ajan puutteen takia, vieraannuimme aika täydellisesti toisitamme. Onneksi lapsia on vain kaksi, nyt ovat jo murrosikäisiä ja olemme kovalla työllä saaneet suhteemme miehen kanssa taas toimimaan.
Mies on paljon pois ja monet illat itkin uupumusta ja yksin kannettua vastuuta pienten lasten kanssa. Oi kun olisi ollut mummi, joka olisi ottanut lapset yöksi luokseen.
En kehtaa dumpata ollenkaan, jos eivät itse pyydä lapsia heille. Aika harvoin pyytävät eikä ikinä yöksi, mutta näillä mennään. En haluaisi vaivata isovanhempia lastenvahtivuoroilla, mehän nämä lapset haluttiin ja halutaan yhäkin. Kahdenkeskistä aikaa saa, jos löytyy tahtoa järjestää, näin pikkulapsiperheessäkin.
En kehtaa dumpata ollenkaan, jos eivät itse pyydä lapsia heille. Aika harvoin pyytävät eikä ikinä yöksi, mutta näillä mennään. En haluaisi vaivata isovanhempia lastenvahtivuoroilla, mehän nämä lapset haluttiin ja halutaan yhäkin. Kahdenkeskistä aikaa saa, jos löytyy tahtoa järjestää, näin pikkulapsiperheessäkin.
Riippuu niin paljon isovanhemmista ja heidän toiveistaan ja jaksamisestaan. Oma äitini on niin höpsähtänyt mummiudestaan, että jäisi kuulemma töistä pois ja ryhtyisi kokopäiväiseksi lapsenvahdiksi meidän tytölle, jos se vain olisi taloudellisesti mahdollista.
Ap:n tapauksessa kerta kuussa ei mielestäni kuulosta kohtuuttomalta, mutta asiaa pitää tietysti kysyä suoraan niiltä isovanhemmilta.
Lpset on jo aika isoja ja lapsia on monta... en ehkä kaikkia kerralla laittaisi mummolaan. Eikö 15 vuotias sitten koskaan yövy esim. kavereillaan ja silloin nuoremmat lapset voisi mennä vaikka mummolaan? Tai onko nuoremmilla lapsilla kavereita tai onko teillä muita sukulaisia? Neljä kersaa kerralllaan on aika iso määrä.. mutta kun ovat jo noin isoja, niin luulisi nyt aikaa löytyvän parisuhteellekin??
Tiedän naapurustossa kolme mummoa, eläkeläisiä, jotka hoitavat lapsenlapsiaan joka päivä siis 5 päivää viikossa, 8-9 tuntia päivässä. Siihen verrattuna joku yökyläily kerran kuukaudessa on pieni juttu.
Riippuu käykö isovanhemmat töissä jne.. Meillä anoppi on 6pv viikossa töissä, sunnuntait vapaita ja joskus viikolla saattaa olla vapaapäivä.. Omia lapsia vielä kotona, joten minulle sanomattakin selvää ettei ole ok jättää jatkuvasti hoitoon..
Alkuun saatettiin jättää aika paljon omasta mielestä (joskus jopa pari kertaa viikossa) hoitoon, mutta aina ollaan tehty jotakin vastapalveluksia..
Esim. Anoppi hoitaa vauvaa sillä aikaa, kun käydään uimassa.. Silloin otetaan hänen lapset myöskin mukaan.. Tai jos mennään kyläilemään, saatetaan kysyä onko ok jos hän hoitaa vauvaa jonkin aikaa. Sitten mennään miehen kanssa esim. haravoimaan anopin pihaa tai lenkittämään koiraa :)
Minusta ihan kiva järjestelmä sinänsä, ei tule anopillekkaan sellainen olo että on pelkkä lapsenvahti kun saa takaisinkin jotain.. Itse en laittaisi lapsia hoitoon edes kerran kuussa, ellei itse ehdottaisi.. Meillä on ehdottanutkin, mutta lapsi vielä niin pieni etten raaski jättää ja en halua rasittaa anoppia liikaa..
Mä sanoisin, että tätä kannattaa kysyä ehkä niiltä isovanhemmilta, ei täältä.