Kannattaako pelkopolilla kertoa aborttikivuista?
Olen raskaana ja haluan ehdottomasti sektion. Yksi iso syy on kolmen vuoden takainen raskaudenkeskeytys, joka oli äärimmäisen kivulias. Keskeytys tehtiin osastolla, minulle jouduttiin laittamaan kipulääkettä piikillä ja itse operaatio kesti koko päivän. Toipuminen oli hidasta ja traumaattista.
Myös kierukan laitto aikoinaan oli hirveän hankalaa ja kivuliasta: yritettiin laittaa kolmeen eri otteeseen terveyskeskuslääkärien toimesta, kunnes pääsin jonnekin erityisklinikalle ja sielläkin oli haasteita. Olin toimintakyvytön kaksi päivää kierukan laiton jälkeen koska olin niin kovissa kivuissa. Lääkäri valitteli että kohdunkaula on kovin ahdas.
Kannattaako nuo tuoda esille sektiota pyydettäessä?
Kommentit (4)
Tietysti, kerrot kaikki huolen aiheesi, sektio ei ole myöskään kivuton, toipuminen on usein kivuliaampi kuin alatiesynnytyksessä.
En tiedä kuinka kivulias raskaudenkeskeytys yleensä on, mutta sain kyllä sellaisen kuvan että minun kohdalla operaatio oli hirveän hankala. Jouduttiin pohtimaan jo leikkaussaliin lähtemistä koska hommassa kesti niin kauan ja olin kovissa tuskissa. AP
No kyllä. Keskeytys on brutaali toimenpide. Siinä keinotekoisesti laitetaan elimistö toimimaan vastoin sen omia toimintasignaaleja. Eikä se ole mikään tehty ja takana. Vaikuttaa myöhemminkin. Eli kannattaa puhua. En tiedä, onko aiheesta tutukimuksia, mutta kiinnostaisi, miten paljon aiemmat keskeytykset lisäävät komplikaatioiden riskiä myöhemmin.
Up