Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä! Millä jaksaa opettajan työssä!

Vierailija
03.11.2013 |

Aloittelen lukion opettajana. Yläkoulusta on kokemusta ja siellä kaikki oli ehdottomasti helpompaa. Minulta ei vaadittu paljonkaan aineenhallintaa, tuntisuunnitelmia tarvi tehdä vain vähän kun samaa asiaa opetettiin monelle luokalle, arvostelu- ja koerumba vain kahdesti vuodessa, tunnit saattoi käyttää enemmän "kivaan" kuin "asiaan". Nyt tuntuu että henki loppuu. Joudun koko ajan opiskelemaan uutta asiaa, joudun tekemään päivittäin monen tunnin oppimateriaalit ja kaiken maailman korjattavaa on ihan järkyttävästi. Vuorokauden tunnit eivät riitä, muuta elämää ei ole, enkä ehdi edes nukkua. Ja koko ajan tuntuu että teen huonosti, oppilaatkin valittavat. Ja tunteja on reippaasti alle opetusvelvollisuuden! Pää räjähtää, en jaksa. Apua!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt sentään olet tsekannut, mitä materiaalia verkosta löytyy. Pane myös oppilaat hakemaan asiaan liittyvää tietoa netistä. Entä onko omalla ainejärjestölläsi materiaalia joko paperilla tai digitaalisessa muodossa? Jotta niitä saisi, edellytetään tietenkin jäsenyyttä, mutta se kannattaa. Järjestöstä saa yleensä myös yo-kokeiden korjausohjeita.

Kun teet reaalikokeita ja kehittelet esseekysymyksiä, niin tee itsellesi ennakolta mind map tai perinteinen vastausrunko, johon sitten voit verrata vastauksia eli onko tarvittavat asiat mukana, onko jotain erinomaista lisätietoa, mitä puuttuu jne.

Tarkastusrutiineja on tietysti erilaisia, mutta omalla kohdalla toimi parhaiten se, että korjasin tehtävä kerrallaan koko pinkan läpi, sitten toinen tehtävä jne. Silloin pisteytys oli jotenkin helpompi ja oikeudenmukainen. Korjaa ensin simppelit jutut, kuten määritelmät, ja sitten vasta isommat esseet. Sillä tavalla pääset vauhtiin.

Kun muutamana alkuvuonna teet hyvät tuntisuunnitelmat ja laadit mahdollisia tehtäviä, niin sitten helpottaa, kun olet säästänyt kaikki materiaalit muistitikuille. Tee samoin kokeille. Älä jätä muistiin vain koneelle, se saattaa tiltata ja voit menettää kaiken.

Lukio on aika vaativa koulu, siellä ei ole juuri aikaa tehdä "kivaa" tunneilla. Kurssit ovat laajoja ja vaativia. Tunteja ei pidetä ns. vasemmalla kädellä, vaan kotiläksyt on tehtävä. Sekä opettajat että oppilaat ovat lujilla, suuria epäonnistumisia ei saisi tulla. Mutta kyllä se siitä. Häntä pystyyn vaan! 

Vierailija
2/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oppiaine?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä jaksakaan. Itse tein opettajan töitä vähän yli kymmenen vuotta (Yläkoulun ja lukion yhdistelmävirka). sitten opiskelin uuden ammatin. Vaihdoin siis suhteellisen hyväpalkkaisen eläkeviran pienipalkkaiseen, mutta ah niin ihanaan hommaan. 

Jos nykyajan koulusysteemi ei muutu lähivuosina, moni opettaja palaa loppuun. Itse tajusin lähteä, ennen kun pää hajoaa totaalisesti. 

Vierailija
4/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineeni on uskonto, ja aineenhallintani on huono, koska en opiskeluissa lukenut koulussa luettavia aineita (kirkkohistoria, vieraat uskonnot, etiikka), muuta kuin lyhyet peruskurssit, pääaineeni oli ihan muuta. Lisäksi niiden peruskurssienkin käymisestä on 10 vuotta, koska olin välillä kotona lasten kanssa. Ajauduin opettajaksi vasta ihan opiskelun viime metreillä, kun en keksinyt mikä minusta tulisi. Eikä nuo aiheet ole edes sellaisia jotka yleisesti kiinnostaisivat minua. Niinpä kaikki on vähän niin kuin opiskeltava tässä sivussa.

Haluaisin opettaa uskontoa mieluumminkin yleisinhimillisen kehityksen näkökulmasta, en faktanpänttäämisen.

Oppilaita olen laittanut kyllä hyvinkin töihin, ihan siksi etten ole ehtinyt tehdä sitä materiaalia. Mutta se metodi ei tunnu toimivan kamalan hyvin. Asiaa on niin paljonkin että sellainen tiedonetsiminen on ihan liian hidasta. Pakko olisi hommata paljon valmiiksi pureskeltua. Tämä on kuitenkin sijaisuus (äitiysloman ja hoitovapaan, joten saattaa olla kolmekin vuotta), joten en oikein pysty omin päin vaihtamaan kirjasarjaa. Voisin tietysti yrittää neuvotella sen vakinaisen kanssa... Mutta kylllä taidan seuraavassa työsuhteessa pitää huolen siitä, että työpaikkani on siellä peruskoulussa!

ap

Vierailija
5/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sinuna laittaisin viestin kirjasarja-asiasta sekä viranhaltijalle että rehtorille. Voihan se olla, että viranhaltijakin on miettinyt kirjasarjan vaihtamista. Ja vaikkei ole, niin sinähän siinä nyt opetat aika kauankin, ja kirjasarjan voit taas vaihtaa takaisin sitten kun viranhaltija palaa takaisin.

Vierailija
6/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no...

Vierailija
7/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla esim. amfetamiinia...

Vierailija
8/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opetan äidinkieltä yläasteella, ja sama tunne oli mulla kyllä ensimmäiset 2-3 vuotta. Jos tekee tuntisuunnittelut ja arvioinnit hyvin ja perusteellisesti, niin kyllä sitä työtä riittää yläasteellakin. Itse ainakin teetän monipuolisesti erilaisia tekstilajikirjoitelmia ja kokeita, että pystyn seisomaan antamani arvosanan takana.

Näin muutaman vuoden jälkeen on hieman helpompaa, kun pystyy iltaisin ja lyhyillä lomilla huoahtamaankin eikä tarvitse panikoida sitä, että mitä teen huomenna ja onko kaikki varmasti otettu huomioon ja lukea kahta iltaa yhden luokan pieniä kirjoitustehtäviä. Mutta onhan sitä työtä ja tuhat asiaa muistettavana silti. Ja hektiset ja meluisat päivät, kuormittavuutta riittää. Yläasteella on lisäksi henkisesti raskasta, kun täytyy kokoajan skarpata että tunnilla pysyy jokin roti oppilaiden käytöksessä, ja tapella saa välillä ja kestää kaikenlaista paskaa.

En oikeastaan osaa antaa mitään vinkkiä jaksamiseen. Jaoin vain oman kokemukseni. Kaipa minä itse jaksan, koska tämä on kutsumustyö ja tykkään organisoida asioita. Kesälomalla saa nollata ja rentoutua, antaa kehon ja mielen palautua kamalasta, talven kestäneestä rääkistä.

Vierailija
9/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos äidinkielenope! Äidinkielessä on varmaan tosiaan aikamoinen rumba peruskoulussakin, kun on niin paljon korjattavaa. Minun aineessani "välitehtäviä" ei tarvi juurikaan teettää, jotain pistareita nyt ehkä, mutta sitä pystyy säätelemään voimien mukaan. Ja tuntikäytös ei ole näillä lukiolaisilla juuri parempaa kuin peruskoulussakaan :( Lisästressiä tuo se, etten oikeasti esim. osaa arvostella esseetehtäviä. Kukaan ei ole koskaan kertonut miten se tehdään ja nyt tuntuu että vetelen arvosanoja aika lailla hatusta...

ap

Vierailija
10/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äikänope jatkaa: jos nyt jotain vinkkejä mietin, niin ole itselle armollinen. Vedä sillä tavalla tunnit, että ensin vihkoon kirjoitus ja sitten tehtävät, niin kauan kuin koet tarpeelliseksi. Vasta sitten kun sun mieli ehtii alkaa kehittelemään parempia tunteja ja tehtäviä, niin tee vasta sitten. Pikkuhiljaa. Anna oppilaiden valittaa ja sano, että olet nuori opettaja niin et yksinkertaisesti ehdi kaikkea.

Kirjoita kaikki hommat kalenteriin heti, kun ne sinulle ilmoitetaan tai tulevat mieleen. Viimeisen tunnin jälkeen sitten käy läpi sen päivän kalenterimerkinnät ja hoida hommat. Niihin menee usein tuntikausia, tiedän, mutta ainakaan sun ei tarvi sitten stressata, että unohditko jotain.

Eniten itseäni ärsyttää, kun tätä opettajan työtä pidetään niin helppona. Ei ainakaan yläasteen saati lukion open työ ole tuosta vain -työtä. Ihmiset luulevat tietävänsä meidän työstä, koska ovat itse käyneet koulun, mutta väärässä ovat.

Vierailija
11/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa niillä välitehtävillä voi helpottaa arvostelutaakkaa kurssin lopussa, koska niiden myötä loppukoetta voi keventää.  Lisäksi koetta on kivempi korjata, kun oppilaat ovat osanneet enemmän ja välitehtävät edistävät  myös sitä (ne antavat palautetta oppilale itselleen eli tietävät paremmin, onko homma hanskassa vai pitääkö opiskella toisin).

välitöissä voi käyttää myös vertaispalautetta esim niin että töitä esitellään luokassa postereina tms (menee monta samaan aikaan joten aikaa ei kulu niin paljon kuin esitelmiin kuluisi).

Vierailija
12/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vielä, tässä kolmas viesti äikänopelta:) Mulla oli ekoina vuosina ihan sama, että stressiä aiheutti sekin, ettei missään vaiheessa oltu opetettu minulle monenkaan asian tekemistä ja korjaamista. Itse koitin etsiä ja tehdä kriteeristöjä, piti niin sanotusti keksiä pyörä uudelleen. Ja sekös stressasi.

Esseetehtävissä kannattaa tehdä niin, että laadit itsellesi listan asioista, joita esseestä pitää löytyä. Laitat jokaiselle asialle 1-2 pistettä. Sitten pari pistettä jää ylimääräiseksi käytettäväksi, jotka annat sellaiselle vastaukselle, jossa on vielä jotain ekstraa tai hyvin ymmärretty asia tms. Itse teen noin, ja itse järkeillyt tuonkin tavan. Yläasteella tosin annan kokeiden esseekysymyksiin rakenteen valmiiksi, koska yläkoulun äikässä on tarkoitus saada se rakenteen kehittely automaattiseksi. Esim.

Kirjoita essee aiheesta suomen kielen murteet

1. kappaleessa määrittele murre ja kerro päämurrealueet

2. kappaleessa kerro...

3. kappaleessa kerro...

Jne. Lukiossa tuon tekemisen taito pitää olla jo automaattinen, mutta voithan sinä kertoa kokeessa, mitä asioita haluat kuulla aiheesta, ja sen pohjalta teet sen vaatimuslistan tarkistusta varten.

Vierailija
13/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on iso hyppäys - tiedän sen kokemuksesta. Vinkkejä:

1. Älä tee itse, käytä valmiita materiaaleja!

2. Koita saada edes jotakin kertausmateriaalia yo-valmennukseen vanhemmalta kollegalta (tiedän, vaikeaa)

3. Minimoi aineet ym. kirjoitustehtävät 1.opetusvuotenasi lukiossa ja ajoita ne kurssin alkuun - jaksat paremmin ja ehdit korjata ne kurssin loppuun mennessä. Jos on kirjallisia tehtäviä + kokeita samaan aikaan korjattavana, hajoat.

4. Syö kunnon ruokaa, vaikkei muka siihen olisi aikaa päivän aikana. Pidä veren sokeri tasaisena terveellisillä omena/pähkinä/tms-välipalalla

5. Verkostoidu - älä jää yksin! Tee yhteistyötä toisten saman aineen opettajien kanssa vaikka eri koulusta. Jaatte vinkkejä ja materiaaleja, pohditte yhdessä yo-kokeiden korjauksia.

6. Kai sinulle on määrätty siellä työyhteisössä mentori?

7. Panosta digitaalisiin materiaaleihin, jos teet itse - voit muokata niitä jatkossa!

8. Nuku riittävästi ja lopeta työt viimeistään klo 22.

9. Käytä valmiita kokeita, jos vain voit.

10. Pyydä aviomiesäsi pitämään kotia pystyssä kiireisimpinä viikkoina. Jos sinulla ei ole hyvää puolisoa, varaa ruokaa pakasteeseen.

Tsemppiä - ehkä viidentenä opetusvuotena helpottuu, jos eivät kirjasarjat vaihdu. 

Vierailija
14/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsempeistä! Vaikeutta lisää se että todellakaan mitään ei ole valmiina. Opetan reaaliainetta ja täällä koulussa on käytössä (huono) kirjasarja johon ei ole minkäänlaisia opettajan materiaaleja, ei valmiita muistiinpanoja kirjoitettavaksi, ei edes oppilaille juuri mitään tehtäviä :O Joudun siis tekemään ihan kaiken itse. Yritän muokata osin yläasteen materiaaleja, mutta eihän ne pitkälle riitä. Paniikkiryhmätöitä tulee teetettyä usein ja vasta myöhemmin huomaa miten asia olisi pitänyt käsitellä :( Ja oppilaat tosiaan valittaa ettei saa kokonaiskuvaa. Ei ihme, kun ei sitä opellakaan ole. "Jouduin" tähän hommaan lyhyellä varoitusajalla, enkä ehtinyt etukäteen valmistella oikeastaan yhtään mitään.

t. ap 

Vierailija
15/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä!

Hieman helpottaisi, jos tietäisi mikä aine?

Laita oppilaat hommiin: Erilaisia sosiaalisen oppimisen menetelmiä löytyy vaikka millä mitalla, ota selvää! Esim. niin, että on kotiryhmät 5hlö, joista jokaisella oma aihe esim. kissa koira lehmä lammas hevonen. Ensin nämä kaikkien ryhmien koirat kokoontuvat ja yhdessä perehtyvät koiriin ja tekevät yhdessä hyvät muistiinpanot, jotka jokainen kirjaa itselleen ylös. Sitten palataan kotiryhmiin: koirat opettavat ryhmälleen koirasta, kissat kissoista jne ja jakavat muistiinpanonsa. Tässä tarvitaan ryhmän tuntemusta ja niin, että ope jakaa roolit, jos haluaa, että homma toimii: jokaiseen ryhmään tarvitaan joku hyvä oppilas, joka osaa jäsentää asian muillekin "kissoille", näin kaikki saavat varmasti hyvät muistiinpanot kaikista. Oma roolisi on kiertää, katsoa ettei nyt mitään virheitä opeteta ja pitää kuria. Lukiossa oppilaiden pitää jo ymmärtää, että kaikkea ei kaadeta heille valmiina, vaan he ovat itse vastuussa oppimisestaan.

Toinen on se ihan perinteinen ryhmätyö. Siihenkin voi miettiä, että pitäisikö jokaisella olla vastuualue, joka myös arvioidaan (vertaisarviointi?) niin se motivoisi tekemään paremmin.

Itse olen ollut tilanteessa, että käytössä ollut kirja oli surkea. Lainasin kirjastosta eri kustantajien saman kurssin kirjoja ja teetätin ryhmätyön vaikeasta aiheesta siten, että jokaisella ryhmällä oli eri kustantajan kirja materiaalina ja tekivät samasta aiheesta kalvon muille - purkamisen jälkeen oli hyvä käydä sitä keskustelua, että kirjan sisältö ei ole yhtä kuin kurssin sisältö ja kurssin sisältö on se, joka tulee yo-kokeeseen... Eli ihan vinkkinä oppilaillekin, että yo-koetta varten kannattaa lukea muutakin kuin se oma heikkotasoinen opus.

Oletko jatkamassa ensi lukuvuonna? Mene ajoissa puhumaan rehtorille, että et ole tyytyväinen kirjasarjaan ja kysymään missä välissä sen voisi vaihtaa? Entäs kevään kurssit - pitääkö ne vetää samalla kirjasarjalla, vai voisiko kirjasarjaa vaihtaa jo nyt, jos se kerran on huono? Rehtori varmasti tietää kokemattomuutesi, joten voit hyvin sanoa, että kaipaisit kirjaa, jossa olisi enemmän valmista materiaalia.

Etsi valmista materiaalia - netti on täynnä artikkeleita ja videopätkiä vaikka mistä aiheesta! pyydä sitä kollegoilta (naapurikoulusta jos ei omassa koulussa ole kollegaa). En minä ainakaan pitä tekemiäni materiaaleina sellaisia ettenkö voisi niitä jakaa!

Vierailija
16/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyiskikö omaan käyttöösi joku parempi kirjasarja, jossa myös opettajan opas ym. Sieltä sitten vinkit aihealueittain muistiinpanojen tekemiseen, tehtäviin, kokeisiin ym.

En kylläkään ole opettaja, mutta itse käytin tätä menetelmää valmistautuessani kokeisiin yliopistossa. =  en lukenut ainuttakaan ruotsinkielistä tenttikirjaa vaan katsoin sisällysluettelosta aiheet ja otin tilalle jonkin vastaavan suomen/englannin kielisen kirjan.

Vierailija
17/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yritäkään tuottaa itse valmista materiaalia, vaan laita opiskelijat itse töihin, joko noilla jo mainituilla yhteistoiminnallisilla ryhmätöillä tai sitten ihan vain laatimalla muistiinpanoja: tiivistelmiä, ajatuskarttoja, aikajanoja...

Toisaalta: Tottahan sulla itselläsi pitäisi aiheesta kokonaiskuva olla. Miten olet onnistunut pätevöitymään opettajaksi, jos aineenhallintasi on kovin heikko?

Ole kuitenkin itsellesi armollinen. Kyllä se siitä muutamassa vuodessa helpottaa. Ei niitä lukion kursseja missään aineessa määrättömästi ole.