Maha menee kovalle aina kun pyrin syömään "terveellisesti".
Niin taas kerran muistan miksi nää mun elämä kuntoon - jutut ei aina toimi.
Ok, takana on yli 40 kg painonpudotus, joten tiedän mitä on syödä oikeaoppisesti ja terveellisesti. Mutta tää maha, menee aina heti kovalle kun jätän pois seuraavat ruoka-aineet: sokeri, valkoinen leipä, riisi, peruna.
Syön aamuisin puuroa lähes aina, vaihdellen, kaura ja ruis. Marjojen kanssa. Mautamatonta jogurttia (A+ paljon kuituja?) Kahvia juon maidon kera.
Aamulla juon myös puolisen litraa vettä.
Syön paljon keittoja joissa aina suurin osa kasviksia, harvemmin perunaa. Ruokajuomana maito tai vesi.
Syön paljon hedelmiä. (omena, satsumat ja mandariinit, päärynä, ananas) Nykyään harvemmin leipää ja jos leipää se on aina tummaa.
Kananmunan jätin pois kun se saattaa (kuulema) kovettaa vatsaa.
No nyt on ollut maha kovalla jo pari viikkoa ja elämäni ensimmäiset peräpukamat ovat saapuneet ilokseni. Takana viikon verran luumusosetta (sitä vauvojen) ja kuivattuja luumuja, vettä, apteekin oraaliliuosta josta tulee vaan kamalat ilmavaivat, vettä, vettä, vettä, vehnäleseitä puurossa, vettä. Edelleen maha kovalla. Ja niitä ilmavaivoja vain :( Pers rupsuaa niin että pörinä vaan käy ja haju on kammottava :(
Jos syön pastaa, karkkia, suklaata, pullaa maha toimii ku junan vessa, ei mitään ongelmia, ei tarvi pinnistellä eikä ole ilmavaivoja, eikä varsinkaan mitään peräpukamia.
Onko kenelläkään vastaavaa ongelmaa, ja oletteko keksineet ratkaisua? En suostu hyväksymään ratkaisuksi sitä että alan taas mättämään hiilareita kaksin käsin, haluan tuntea oloni energiseksi ja hyvinvoivaksi ilman kamalaa ummetusta!
Kommentit (15)
Minulla on ollut samantapaisia ongelmia ja myös samanlainen laihdutushistoria. Karkin, suklaan tai pullan en kyllä todellakaan ole huomannut auttavan. Sen sijaan toimiviksi olen havainnut liikunnan, runsaan veden juonnin, kahvin, hedelmät (varsinkin nektariinit, luumut ja päärynät) lakritsan, xylitolin ja magnesiumin.
Ruisleipää jokunen siivu joka päivä, jos vaan vatsa muuten kestää!
Mulla auttaa salaatit, saa massaa sinne suolistoon.
Kokeile lisätä ruokailuusi psylliumkuitua. Minulla auttoi! On lähes hiilaritonta ja saa vatsan toimimaan. Itse juon noin ruokalusikallisen psylliumia sekoitettuna puoleen litraan vettä. Psyllium turpoaa vedessä "limaksi" eikä juominen ole mikään nautinto, mutta auttaa! Muista juoda tarpeeksi psylliumin kanssa eli ensin turvottaen sitä vedessä ja sitten sen juomisen jälkeen vielä vähän hörppäiöet vettä päälle. Psylliumia saa esim. luontaistuotekaupoista ja ainakin meiltä päin jo nykyään esim. Prisman jauhohyllystä.
Ap, miksi niitä hiilareita pitäisi vältellä? Mä joskus miehen mukana karppasin, eikä se mulle sopinut. Voin paljon paremmin kun syön kuten normaalisti eli reilusti hiilareita. Tavallisesti syönkin päivittäin 2-4 leipäsiivua, ruoan kanssa lähes poikkeuksetta perunaa/riisiä/pastaa. Ei tarvii vetää kohtuuttomasti pullaa, kyllä niitä hiilareita muutenkin saa - kasviksista myös.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 07:13"]
En suostu hyväksymään ratkaisuksi sitä että alan taas mättämään hiilareita kaksin käsin, haluan tuntea oloni energiseksi ja hyvinvoivaksi ilman kamalaa ummetusta!
[/quote]
Tarviiko niitä hiilareita kaksin käsin vetää? Ei ainoat vaihdoehdot tarvi olla nollalinja tai karkin, pullan ja suklaan mussuttaminen. Syö hiilareita kohtuudella ja esim. leipänä ja pastana - ei karkkina ja sulkaana.
Jospa jättäisitkin pois vain vaaleat jauhot ja sokerin? Pasta ja riisi vain kokojyvää, perunaa johtuullisesti.
Kai siinä joku välimuoto on hiilarien mättämisen ja täydellisen välttämisen välillä. Mieti kuitenkin, onko ruokavaliossasi muitakin muutoksia, jotka voivat vaikuttaa. Miten rasva, onko sitä riittävästi?
Minulla on pcos ja vhh:ta suositellaan pitämään hormonitasapaino normaalina. Ymmärrän kyllä että kultainen keskitie on ok, mutta voin parhaiten kun ne turhat hiilarit on jätetty pois ruokavaliosta. Ja syön siis paljon hedelmiä eli en pelkää hiilareita.
Kiitos tuosta psylliumkuitu vinkistä, lähtee ehdottomasti kokeiluun :)
Liikuntaa harrastan vähintään tunnin päivässä, reipasta lenkkeilyä. Magnesium-lisää voisin kans kokeilla :)
Kiitos :)
ap
Hei,
Ruokavaliosi on RASVATON. :)
Eli lisää hyviä rasvoja, kookosöljyä, sitä kananmunaa, pähkinöitä (paitsi maapähkinä äkkiä kovettaa) oliiviöljyä ym.
Luin tekstisi ja usko tai älä, kuin suustani vielä pari vuotta sitten ja kaikki lääkäritkin tuputtivat kuitulisää, kuitulisää, mutta vatsa meni vain pahemmin solmuun.
Siskoni innostamana kokeilin karppausta ja voin paremmin kuin koskaan. Hyväkarppaan kylläkin eli kaurapuuroa syön aamuisin, mutta en käytä valkoista sokeria, leipää, pastaa, riisiä ym. Aika rennosti kuitenkin, en pidä itseäni karppaajana, tämä ruokavalio poisti myös ihoni kutinan joka alkaa heti kun syön esim. Leipää.
Rasvaa pelätään liikaa, tsemppiä ja toivottavasti tästä on apua :)
9, en ole täydellisesti välttänyt riisiä tai perunaa, pasta turvottaa tosi paljon oli täysjyvää tai ei.
Tuohon rasvan saantiin täytyy kyllä kiinnittää huomiota, paistossa käytän öljyä ja beceliä leivän /näkkärin päälle silloin kun sitä syön
ap
Niin ja syön paljon siemeniä, auringonkukan- ja kurpitsansiemeniä, eikös niissä ole hyviä rasvoja? :)
ap
Kyllä niistä löytyy myös hyviä rasvoja :)
Mutta suosittelen kuitenkin esim. Kookosöljyä ihan sellaisenaan (purkin kyljessä annosteluohje per vuorokausi)
Magnesium on muuten myös hyvä lisä, ihan kaikille! :)
Kasviperäinen kuituvalmiste. Käytän tätä koska minulla on vatsan sairaus mutta tuote sopii myös muille. Uloste on pehmeää kun käytän jauhetta säännöllisesti.
Komppi sille, joka bongasi ruokavalion vähärasvaisuuden. Rasvaa lisää ja PALJON ja hiilareita vähemmälle, niin kyllä tulee joka aamu täydelliset pökäleet, jotka solahtavat peräaukosta kuin unelma.
Se vaan taitaa olla niin, että kun syö paljon vähemmän kuin ennen eikä kuituakaan tule paljoa niin vatsa menee kovaksi. Ehkä voisit lisätä leseitä ja siemeniä syömisiiisi.