Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomessa syntyy kymmeniä vauvoja/vuosi niin ettei äiti tiedä olleensa raskaana

Vierailija
02.11.2013 |

Jos TYKSissä heitä syntyy 5/vuosi (joku nettitilasto), on koko maassa oltava muutama kymmenen. Kertokaa oma näkeemyksenne mistä voisi olla kysymys, ettei nainen ymmärrä / halua ymmärtää raskauttaan. Ammattilaisten vastauksia arvostaisin.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/26 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla niin epäsäännölliset kuukautiset, etten huomaisi siitä ainakaan mitään, voi olla pari kolme kertaa vuodessa kun en välitä syödä jatkuvasti pillereitäkään. Tosin voiko olla, ettei ole yhtään pahoinvointia, rinnat kipeät tai mitään muitakaan oireita? Ja maha kasvaa niin sisäänpäin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 01:02"]

Mulla niin epäsäännölliset kuukautiset, etten huomaisi siitä ainakaan mitään, voi olla pari kolme kertaa vuodessa kun en välitä syödä jatkuvasti pillereitäkään. Tosin voiko olla, ettei ole yhtään pahoinvointia, rinnat kipeät tai mitään muitakaan oireita? Ja maha kasvaa niin sisäänpäin?

[/quote]

No voi olla. Itselläni ei ollut mitään oireita. Vasta kun menkat jäivät pois niin tajusin olevani raskaana. Tuolloin viikkoja oli 17 kasassa.  

Vierailija
4/26 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan maallikon arvauksia syiksi:

- ryhmä "sekopäät" eli narkkarit ja vaikeat mielenterveyspotilaat, jotka eivät enää elä ihan tässä maailmassa

- huomattavan ylipainoiset (yleensä heidän hormonitoimintansa on normaalioloissakin hyvin poikkeavaa, voi olla saatu jo "tuomio" ettei edes pysty lasta saamaan, lihavuus peittää pyöristymisen)

- vielä imettävät äidit, joilla edellisen raskauden jäljiltä pömppömahaa (hormonitoiminta ei päällisin puolin näytä käynnistyneen, imetys peittää ja virheellisesti selittää raskauden merkkejä)

Jos raskausmaha olisi kaikilla sitä kokoluokkaa, mitä minulla on ollut, kukaan ei voisi yllättäen synnyttää ainakaan lähellekään täysiaikaista lasta. Mutta raskausmahojen koot ovat hyvin erilaisia. Joillakin on hyvinkin pieni maha. Ja varmaan näissä yllätysvauvoissa synnytys tapahtuu vähän ennenaikaisesti..

Vierailija
5/26 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkkiä kehiin näihin tilastoihin, kiitos

en ihmettele jos on raskaudesta tietämätön jonnekin esim rv 30 asti. Itsellänikään ei ollut alkuraskaudessa mitään oireita ja maha alkoi kasva vasta tuolloin.. Mutta ilman lähdettä en usko ap:n väitettä!

Vierailija
6/26 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, jos yhdistettäisiin minun ja kahden kaverini raskaudet, voisi aivan hyvin käydä niin ettei huomaisi.

Minulla ei yhtään minkäänlaisia oireita ja todella rauhallinen vauva (hyvä kun liikkui), toisella mahaa ei näkynyt viimeisilläänkään (normaalin painoinen) ja kolmannella jatkui ihmeelliset vuodot läpi raskauden.

Aatella, nämä voi tulla ihan normaalillakin naisella  (ei siis tarvitse olla päihteiden alaisena). Siihen sitten samanlainen kuin se yksi joka synnytti vaikka ei tiennyt olevansa raskaana. Katkesiko sillä jalka ja ei kyennyt liikkumaan kunnolla, joten lihoi.

Vierailija
7/26 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää millään löydä tuota linkkiä missä sanottiin TYKSissä syntyvän 5 vauvaa vuosittain ilman että äiti on tiennyt raskaudestaan, sori! Googlailin aihetta monilla hakusanoilla kun kiinnostuin aiheesta erään tapauksen vuoksi... Sitten ajattelin, että jos nuo jutut on noin yleisiä, niin pakko niistä on olla hoitohenkilökunnalla jotain tietoa, mitä voisi netissäkin jakaa ilman että puhuu kenestäkään yksittäisestä potilaasta. Ihmeen vähän löytyy mitään netistä tästä aiheesta, jos se todella on näin yleistä... Ap 

Vierailija
8/26 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän linkin mukaan synnyttäminen tietämättä raskaudesta etukäteen on yleisempää kuin kolmosten saaminen. Siis joka 2500. raskaus selviää äidille vasta synnytyksessä. Missä tieto aiheesta netissä?

http://pregnancy.about.com/od/conditionscomplications/a/hiddenpregnancy.htm

Vierailija
9/26 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

-vauva liikkuu vähän

-kuukautiset tulevat säännöllisesti raskausaikana

-vartalon muoto on sellainen että ns. raskausmaha ei tule esiin.

-nainen saattaa kieltää asian mielestään, joten ei usko raskauden olevan mahdollinen vaikka olisikin raskaana

-voi myös sanoa että oli yllätysraskaus vaikka tietää olevansa raskaana

-päihteiden ja huumeiden käyttäjät

Vierailija
10/26 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on jäänyt mieleen tapaus (luettu Iltalehdesta tmv) jossa keski-ikäinen nainen luuli, että hänellä on menopaussi alkanut, kun menkat jäi pois, välillä oksetti ja hikoilutti, hengästytti ja oli kummallista oloa toisinaan, lihoi. Sitten marjametsässä marjastaessa alkoi poltot, luuli saaneensa tulehtuneen umpisuolen, soitti ambulanssin kännykällä ja sitten kiidätettiinkin synnärille... Tälle naiselle ei tullut pieneen mieleenkään että olisi ollut raskaana, oliko tää raskaus hänelle ensimmäinen, vai oliko niin, että edellisistä lapsista oli jo 20 vuotta? Oli jotain päälle neljäkymmentä muistaakseni.

Vierailija
11/26 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainoa merkki raskaudesta on ollut pois jänneet kuukautiset. Lisäksi olen ylipainoinen. Ekassa raskaudessani vauva oli erittäin vähäliikkeinen. Jos kuukautiset olisivat tulleet epäsäännöllisesti raskauden aikana, en olisi tajunnut olevani raskaana. Niinpä samainen vauva kuoli kohtuun joskus 38+6 ja 39+5 välillä. Sitäkin sain selitellä kymmeniä kertoja, että miten on mahdollista, etten huomannut, ettei se liiku. No kun sen normaali olotila jostain viikosta 37 lähtien oli, ettei se liikkunut ollenkaan (ja sitäkin ennen hyvin vähän), niin miten olisin osannut siihen reagoida?

Vierailija
12/26 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

- nainen käyttää hormonaalista ehkäisyä tai muusta syystä kuukautisten poisjäänti ei ole poikkeavaa. Tai on ns. valekuukautiset koko raskauden ajan.

- raskauden todennäköisyys on jostain syystä niin pieni, ettei odottaja usko siihen. Mahdollisesti on myös tehty negatiivista näyttävä raskaustesti liian aikaisessa vaiheessa.

- pahoinvointia ym. oireita ei ole ollenkaan tai ne ovat niin vähäisiä että ne jättää huomiotta tai selittyy jollain muulla asialla.

- rauhallinen vauva + edessä sijaitseva istukka = liikkeet tuntuvat melkein enemmän vatsanväänteiltä kuin vauvan potkuilta. Tästä on omakohtaista kokemusta.

- Kaikille ei tule näkyvää raskausmahaa. Jos kohtu on voimakkaasti taaksepäin kallistunut ja lantio tilava, vatsa ei kasva voimakkaasti eteenpäin. Keho myös kerää rasvaa raskauden aikana normaalia tehokkaammin, mikä oikein jakaantuneena voi peittää sen pienenkin kummun.

- Riski ennenaikaiseen synnytykseen on isompi odottajilla, jotka eivät käy tarkastuksissa. Ja kasvu on selvintä juuri viimeisillä viikoilla.

Nuo kaikki asiat kun sattuvat saman raskauden kohdalle, niin kyllä, raskaus voi jäädä huomaamatta. Kun suomessa syntyy noin 60 000 lasta vuosittain ja heistä vaikkapa 50 syntyy yllätyksenä, niin todennäköisyys on alle prosentin luokkaa - kuten luultavasti tuollainen raskauskin.

Vakavat päihde- ja mielenterveysongelmat yleensä vain pitkittävät raskauden toteamista, mutta äärimmäisen harvoin raskaus jää kokonaan huomaamatta yksiselitteisesti näiden ongelmien takia. Mikäli odottajalla ns. palaa lamppu vintillä edes hetkittäin, niin kyllä se "tavallinen" raskaus pahoinvointeineen ja jossain vaiheessa herättää. Täysin tästä maailmasta irtaantuneet puolestaan ovat jo terveydenhuollon piirissä, jolloin raskauden huomaa hoitotaho.

Vierailija
13/26 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 09:43"]

Kun suomessa syntyy noin 60 000 lasta vuosittain ja heistä vaikkapa 50 syntyy yllätyksenä, niin todennäköisyys on alle prosentin luokkaa - kuten luultavasti tuollainen raskauskin.[/quote]

Korjaan: Siis alle promillen luokkaa.

Vierailija
14/26 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse hyvinkin ylipainoinen ja olen ollut kolmesti raskaana. Voi herranjestas, onhan se vauvamaha kertakaikkiaan ihan eri tuntuinen kuin läskimaha! Ja vähäliikkeinenkin vauva liikkuu, loppuajasta kun tilaa on vähän, ne liikkeet todella tuntuu ja näkyy! Ainoastaan joku mt-potilas tai narkki/alkkis ei huomaa tai halua huomata. Muiden ihan turha selittää.. Alkuraskaus voi mennäkin ettei huomaa, mutta ei täyteen aikaan asti. Ei.

Vierailija
15/26 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä huomasin raskauteni järkyttävän suuresta mahasta ja menkkojen poisjäännistä. Mulla ei missään vaiheessa ollut mitään raskausoireita ja lapsen liikkeet olisi mennyt aivan hyvin ilmavaivojen piikkiin, jos en olisi tiennyt olevani raskaana. Mun naapurilla oli niin pieni maha että minä en huomannut hänen olevan raskaana kuukautta ennen synnytystä (silloin oli kesä). Ihmettelin kovasti, kun kertoi jääneensä äitiyslomalle. Siskolla tuli kuukautiset lähes normaalisti synnytykseen asti. Nämä kun yhdistää, saa raskaudestaan tietämättömän äidin :)

Vierailija
16/26 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
17/26 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on oikeasti niin vaikea ymmärtää, että niitä yllätysvauvoja nyt sattuu tulemaan! Olen itse rv 36 ja vatsani menisi aivan vain turvotuksen piikkiin. Ja en ole ylipainoinen odottaja. Ystäväpiirissäni on paljon naisia (hekin normaalikokoisia, yksi isompi) joiden raskauksia ei oikeasti tietäisi, ellei kaikilla olisi toivotut lapset ja raskaustestejä tehtiin enemmän kuin olisi lupa :D

jos SINUN raskaus on ollut tyyliä,"potki ja naamakin vilkkui nahan läpi, oksensin loppuun asti ja sattui koko ajan johonkin ja paino nousi 50 kg ja maha oli kuin norsulla" niin se EI tarkoita, että kaikilla menisi noin!! Yrittäkää hyväksyä, että ei tarvitse olla a. Kieltävä raskautta kohtaan, b. Mielenterveysongelmainen, c. Runsaasti ylipainoinen, c. Alkoholisti/sekakäyttäjä/narkkari tms.

aikuiset ihmiset ja aina kyseenalaistamassa. Voice.fissä oli vasta juttu aiheesta. Katsokaa sieltä(kin)

Vierailija
18/26 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen joka synnyttää ilman että on "tiennyt" olevansa raskaana on mielenterveysvikainen/ongelmainen, joka on mielessään kieltänyt raskauden.

Vierailija
19/26 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen samaa mieltä, että normaalijärjellä varustettu nainen (samoin puoliso) ymmärtää kyllä että on raskaana. Jos kuukautiset sekoilee tai jää pois, kyllähän jokainen järkevä tekee raskaustestin.

Raskausmaha tuntuu IHAN erilaiselle kuin lihominen, ei sitäkään voi sekoittaa... ei mitenkään. Eihän raskausmahaa voi esim. vetää sisään, selälleen käydessä se ei "valahda" sivuille, kuten läski tekee, eikä sitä voi painella samalla tavalla. Sekoittaminen EI OLE MAHDOLLISTA. Vauvan liikeet ei muistuta kyllä lähellekään ilmavaivoja. Väittäisin, että useimmilla loppuraskaudesta rinnatkin alkavat näyttää ja tuntua erilaisilta.

Vierailija
20/26 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaapa tämä juttu. Raskaana olevasta tytöstä on myös kuvia, joissa raskausmaha ei näy juuri ollenkaan. Tytöllä ei ollut myöskään raskausoireita.

https://uk.lifestyle.yahoo.com/size-10-party-girl-gives-birth-to-surprise-baby-thinking-it%E2%80%99s-back-pain-095735984.html