Kiinteistökaupat ilman välittäjää, kokemuksia
Kommentit (26)
Olen ostanut. Myyjälle se taitaa isompi riski olla lopulta. Meillä sujui hyvin kaupat, mutta varmasti voi käydä niinkin, että toinen osapuoli on "vaikea" ja tulee vääntöä suullisesti sovituista asioista.
Kuntitarkastus, mahdolliset rakenteen avaukset ja mahdollinen kuntotutkimus kannattaa sopia kunnolla ja kirjallisesti jos tarjousvaiheessa. Näin toki kyllä välittäjänkin kanssa tehdyissä kaupoissa!
Ostin ja oli aivan kaaos, myyjät eivät osanneet hankkia kaikkia papereita, selvittää taloyhtiölainan tilannetta ym. Lopulta pankinkin ihminen haukkui minut kun ostin asunnon ilman välittäjää :( Ei enää koskaan.
Aina ilman. Voittanut kymmeniä tuhansia. Miksi maksaa päivän työstä monen kuukauden palkka.
Älä usko trokarien pelottelua. Lainkaan mukaan trokari ei vastaa mistään.
Ota ainakin ammattilainen (pankin lakimies tai välittäjä) tekemään kauppakirja.
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi turha rahareikä kolmannelle osapuolelle, ei kannata. Kunhan pankissa todistat rahojen siirtymisen, niin kauppa oli sitten siinä.
Jos on helposti myytävä asunto, eli hyvällä paikalla halutusta asunto-yhtiöstä, niin välittäjää ei tarvita mihinkään. Se on ihan turhaa rahanmenoa. Ostajat kyttäävät näitä hyviä asuntoja ja iskevät heti kiinni kun tulee myyntiin.
Joku talo tai asunto muuttotappiokunnassa taas ei mene kaupaksi oikein millään, ehkä välittäjästä voi olla siinä hyötyä kun osaa ottaa paremmat kuvat ja kehua paremmin.
Tässä toteutettaisiin kauppa välittäjän/pankin kanssa. Epäröin silti, tuntuu puliveivaukselta koko systeemi. Pelkään, että menee pieleen ja sitten harmittaa. Ap
Kertoo paljon osaamisen tasosta palstalla, kun kysymys koski kiinteistökauppaa ja suurin osa kommenteista koskee asuinhuoneiston myyntiä. Lycka till!
Olen myynyt yhden kiinteistön ja muutaman asunnon. Enää en ala siihen puuhaan. Etenkin kiinteistön myynnissä on paljon riskejä. Jos ostajalle tuleekin ongelmia kesken kaupanteon, voi joutua turvautumaan yksityiseen juristiin. On siinä paljon työtä, kun ottaa kaikki kopiot, todistukset, ilmoitukset, näytöt. Käytän jatkossa ammattilaista.
Kiinteistökauppaan liittyy monta sellaista kommervenkkiä, jota rivitalo- tai kerrostalo-osakkeen kanssa ei ole. Kyllä se sinänsä onnistuu ilman välittäjää, mutta sitten pitää varmistaa, että todella tietää kaikki asiat, mistä pitää ottaa selvää, kuten rasitteet, kiinnitykset ja lainhuudatukset.
Yksi (yleensä välittäjää selvästi halvempi) vaihtoehto on käyttää apuna juristia näiden asioiden selvittämisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi turha rahareikä kolmannelle osapuolelle, ei kannata. Kunhan pankissa todistat rahojen siirtymisen, niin kauppa oli sitten siinä.
Kaupanvahvistajaakaan ei varmaan tarvita?
Myin Ok-talon itse. Pyysin hinta-arvion useammalta välittäjältä, arviot heittelivät 30 tuhatta. Sain 40 tuhatta enemmän kuin korkein arvio. Kannatti.
Olen tehnyt noin kymmenkunta kiinteistökauppaa, ja aina ilman välittäjää. Useimmiten pankin toimihenkilö on ollut kaupanvahvistajana.
Vierailija kirjoitti:
Ostanut ja myynyt. Välittäjät on vain laiskoille.
Kerran ostin ilman välittäjää.
Ei koskaan enää!! Myytti rehellisestä suomalaisesta on täyttä baskaa.
Olen ostanut sekä kiinteistöjä että asunto-osakkeita ilman välittäjää. Ei sitä kumpaankaan tarvita, eikä välittäjä vastaa mistään. ”Kommervenkit” eivät ole erityisen vaikeita, toki kaikki lailliset vaatimukset pitää ottaa huomioon.
Kiinteistökauppaan tarvitaan kaupanvahvistaja, osakekaupassa täytyy muistaa Itse siirtää osakkeet.
Asunnon osaminen on elämäni varmasti yksi isoimmista kaupoista, ellei mahd. elämäni isoin henkilökohtainen kauppani. En jättäisi sitä sen varaan onko siinä mukana joku välittäjä ta "välittäjä".
Pienen oman kokemukseni mukaan kun välittäjien ammatikunta on sellainen, jossa on kaiken näköistä onnen onkijaa ja toimijaa.
On jäänyt vankka mielikuva,, että kaikki heistä ei osaa lukea tai eivätkä ainakaan ymmärrä täysin lukemaansa.
Tämä on käynyt selväksi kun on itse ollut myymässä ja ilmoituksessa on selkeästi ja ymmärretttävästi kertonut toiveensa, että "ei kiitos välittäjille", niin on saanut soittoja myös "välittäjiltä."
Suurin osa heistä on osannut olla ihan huomaavaisia ja tahdikkaita. - En kiitsä hyvä välittäjä voi toisinaan olla todella iso apu ja tuki. Mutta jos heidän tukensa on halunnut torjua, niin ymmärtänette nyt yskän.
Siksi valitettavasti heidän joukkoonsa mahtuu myös heitä, jotka ovat olleet kaikkea muuta kuin alansa osaajia, vaikka ovatkin alkaneet "valistamisensa" minulle, kuinka minä "maallikkona" en voisi mitenkään selvitä ja kyetä myynnistä omin avuin, turvautumata heihin.
Ikävimmät ovat jopa aloittaneet uhkailun. - Johon en ole parhaimmillani ollesanikaan osannut oikein muuta vastata kuin sanoa, että kiitos soitostanne.
Ja jos aikaa on ollut, niin kysytnyt haluavatko mahdollisesti vielä jatkaa vai riittääkö, että ilmoitan toimitavasta esimiehelle vai ilmoitanko suoraan heidän "väliitämsiesään" aluehallinto virastoon. - Tai kun tässä,meenne vain hieman aikaa, niin teksinkö ilmoitukseni molempiin?
Sinkkumies
Miten oli?