Perse repesi synnytyksessä, mites seuraava synnytys?
Mulle tuli ekassa synnytyksessä 3.asteen repeämä. Nyt suunnitelmissa olisi piakkoin alkaa yrittämään pikkukakkosta. Kaipaisin nyt kokemuksia teiltä joille on käynyt samalla tavalla, miten seuraava raskaus ja synnytys meni ja mitä vaikutuksia aiemmasta repeämästä oli? Mietin tässä sitä että uskallanko enää toista lasta tehdä jos en saa keisarileikkausta. Ekasta synnytyksestä ja jälkivaivoista jäi verran pahat traumat ettei tuota vieläkään ilman itkua muistella.
Varsinkin te joilla sulkijalihas/-lihakset meni kokonaan poikki niin miten toivuitte siitä? Jäikö pysyviä ongelmia? Mulla on synnytyksestä jo reilusti aikaa mutta ilmat karkailee vieläkin ja ulostamisen kanssa edelleen pulmia. Lisäksi välilihan alue kipuilee vieläkin eikä seksiä voi harrastaa miten vaan. Alapää tulee aina kipeäksi ja pitää olla useampi päivä väliä. Ilmeisesti nämä vaivat on sitten pysyviä. Ei vaan huvittais tota alapäätä vaurioittaa enää yhtään enempää.
Kokemuksia pliis!
Kommentit (37)
Kommentoijat numerot 15 ja 16 voisivat olla enemmin hiljaa jos ei ole mitään järkevää sanottavaa. Kiitos niille joilta on tullut asiallisia vastauksia. Mielelläni kuulen lisää kokemuksia.
Olisko kokemuksia vielä? Olisi kiva kuulla kokemuksia pelkopolikäynneistä jos on halunnut sektion syystä tai toisesta.
Niin ja ilmeisesti nykytiedon valossa voisi pahankin repeämisen jälkeen synnyttää alakautta mutta haluaisin tietää kuinka kovaan vääntöön joudun sektioasiasta. Ei vaan huvita enää kokeilla toista kertaa.
3. asteen repeämä synnytyksessä on perusteltu syy sektioon seuraavassa synnytyksessä. Todennäköisesti sinulle nimenomaan suositellaan sektiota.
Perseestäkö synnytit? Minä luulin että pillusta.
Mitähän miehesi on mieltä tästä "perseen repeämisestä"? :D
Entä sun panijan, mikä häneltä repes?
Jos siinä per se repesi, se ei ollut synnytys vaan ulostus.
Vierailija kirjoitti:
Perseestäkö synnytit? Minä luulin että pillusta.
Mistäs luulit n e e k ... tulevan?
On siinä kätilö ollut ihmeissään vastaanottaessaan perseestä ulos työntyvää pientä ihmistä
Mulla repes siinä vaiheessa, kun tapasin vaimoni.
En ole toipunut vieläkään, vaikka aikaa on mennyt 20v.
Vierailija kirjoitti:
Mulla repes siinä vaiheessa, kun tapasin vaimoni.
En ole toipunut vieläkään, vaikka aikaa on mennyt 20v.
Mulla taas aukes perse siinä vaiheessa kun oltiin menty ex-vaimon kanssa naimisiin. Oli auki aina siihen asti kun tajusin ottaa eron ja rahanmeno loppui saman tien.
Vierailija kirjoitti:
On siinä kätilö ollut ihmeissään vastaanottaessaan perseestä ulos työntyvää pientä ihmistä
Sen siitä anaalisekisistä saa.
13, valittettavasti siina ei korjausleikkauksetkaan taydellisesti auta kun "perse repee" kunnolla. Minulle kavi kuten ap:lle, kavin myos korjauksessa ja tuosta synnytyksesta jo yli 6v mutta ei se pontolla kaynti vielakaan suju ongelmitta ja alapaasta ei myoskaan tullut enaa normaalin muotoista jne (valiliha kaytannossa havisi kokonaan jne).
Seuraavan synnytin sektiolla ja kokemus oli karmean ekan synnytyksen jalkeen aivan ihmeellinen. Olihan silloinkin vahan kipea, mutta vessaan paasi itse, ei ollut koko ajan viikkojen ajan olo etta koko "tavara" putoaa ulos, ei piereskellyt holtitta mennessaan jne. Siisti arpi vain jai, ei elinikaiset vammat. Heti ekan synnytyksen jalkeen mulle seuraavaksi sektiota suositeltiinkin laakarien ja fysioterarapeutin taholta, sitten kun toisen raskauden aika tuli niin oli eri tyypit hoitamassa ja aluksi koittivat painostaa alatiesynnytykseen mutta pysyin kovana, eika ole kaduttanut. En todellakaan halua riskeerata, etta menisi paikat viela pahemmin hajalle (kylla, niinkin voi kayda eika sita kukaan tieda etukateen; nain myos laakari minulle totesi).