Orastava shoppailuriippuvuus, kohtalontovereita?
Velaksi en sentään osta tai edes ylettömän paljon, koska pienet tulot (olen opiskelija). Silti kaapit tursuavat vaatteita ja kaappien kaaos tuntuu jotenkin lamaannuttavalta. En edes muista mitä kaikkea omistan ja kaikkia vaatteita ei tule edes käytettyä, koska tavaranpaljouden ja vaatemyttyjen keskeltä ei löydy koskaan mitään ja päädyn käyttämään pääsääntöisesti samoja vaatteita.
Itseäni ostelu inhottaa ja hävettää, mutta tuntuu etten pysty lopettamaan. Piilottelen ostoksiani mieheltäni, ja hänen tai ystävien kysyessä käyttämästäni uudesta vaatteesta totean vain "ai tämä? tämähän on ties kuinka vanha".
Tiedän että pukeutumiseen ylenmäärin tuhlaaminen on tyhmää ja rahat voisi käyttää järkevämminkin. Osittain tästä syystä vanhoista vaatteista eroon pääseminen tuntuu vaikealta, koska en haluaisi ilmaiseksikaan luopua. Nykyaikana kaikki huutonetit ja kirpparit on niin täynnä naisten vaatteita, etten taida olla yksin ongelmani kanssa...
Muita huonoja ihmisiä linjoilla? :(
Kommentit (7)
Ostamisesta saa varmaan mielihyvää, mutta jos kokeilisit lykätä jonkin haikailemasi vaatteen ostamista vaikka viikon, todennäköisesti kiinnostuksesi vaatteeseen hiipuu siinä ajassa ja toteat, ettet tarvitsekaan sitä. Toinen keino on yksinkertaisesti vältellä vaatekauppoja ja nettikauppoja. Jos siis ymmärsin oikein ja haluat tuosta ostelusta eroon. Käy myös läpi ne vaatekasat ja mieti niistä asukokonaisuuksia.
Mulla ostelu liittyi siihen aikaan, kun rahaa oli vähän. Kova tarve saada jotain uutta kohotti päätään usein opiskeluaikona ja silloin, kun rahaa oli niukasti. Nyt kun olen töissä ja palkasta jäisikin rahaa osteluun, se ei kiinnosta juuri yhtään. Tyydytin tuolloin ostelulla jotain kelpaamisen ja pärjäämisen tunnetta, joka nyt tulee muutoinkin tekemällä muita asioita.