Muita, joilla tulee allergiaoireita syksyisin? (aivastelua, nuhaa)
Mä olen aina vähän tukkoinen (nenäpolyypit leikattu kertaalleen) ja aivastuskohtauksiin taipuvainen ja hajuaisti ei toimi ollenkaan, mutta nämä syksyt ovat kyllä aina ihan kamalia (kesät taas helpointa aikaa). Vähintään kerran vuorokaudessa saan hirveän aivastelu-, nenänkutitus- ja nuhakohtauksen. Usein se tulee illalla tai hyvin pian heräämisen jälkeen. Olen ihan tukossa ja alkaa jo tosissaan mennä hermot tähän. Perus prick-testi on aikoinaan tehty pariin otteeseen, ei löytynyt mitään allergiaa.
Tuli vaan mieleen kysyä olisiko kohtalotovereita. Itse en ole muuta selitystä tälle syksyallergialle keksinyt kuin sen, että voisiko syksyllä olla ilmassa jotain homeita enemmän kuin muina vuodenaikoina.
Kommentit (19)
Mulla samoilla oireilla on salisylaattiallergia. Siis on astma, nenäpolyypit, nenän ainainen tukkoisuus. Hajuaistia ei ole, kaikki alkoholi vetää nenän vielä pahemmin tukkoon ja aiheuttaa vesinuhan. En tiedä, miten tämän kanssa pitäisi elää. Syksyllä on vuoden pahin aika. Lääkärille olen menossa, taas.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 14:24"]
Mulla samoilla oireilla on salisylaattiallergia. Siis on astma, nenäpolyypit, nenän ainainen tukkoisuus. Hajuaistia ei ole, kaikki alkoholi vetää nenän vielä pahemmin tukkoon ja aiheuttaa vesinuhan. En tiedä, miten tämän kanssa pitäisi elää. Syksyllä on vuoden pahin aika. Lääkärille olen menossa, taas.
[/quote]
Kuulukos ibuprofeeni noihin salisylaatteihin? Mä en ole pitkään aikaan sitä enää syönyt, koska vaikutti siltä että sekin sai mut aivastelemaan.
Tämä kuulostaa aika pitkälti mun vaivalta
"Ei-allerginen eosinofiilinen yliherkkyysnuha
Kyseessä on ympärivuotinen, usein hankala oireilu, jossa korostuvat nenän tukkoisuus, kurkun limaisuus ja hajuaistin huononeminen. Prick-testi tai RAST ovat negatiiviset ja S-IgE on normaali. Nenän sytologisessa näytteessä on runsaasti eosinofiileja. Potilaalla voi olla keuhkoastma, asetyylisalisyyli-intoleranssi ja nenäpolyyppeja. Krooninen sivuontelotulehdus on usein lisäongelma, joka aiheuttaa nenän limakalvon epäspesifistä hyperreaktiivisuutta ja voi pahentaa keuhkoastmaa.
Hoito on vaarassa epäonnistua, ellei tautia tunnisteta. Lääkäri ja potilas voivat turhautua, koska allergiaa ei löydykään. Potilaasta voi tulla limakalvoa supistavien tippojen tai sumutteiden väärinkäyttäjä, mikä johtaa vähitellen ojasta allikkoon, koska nenä pysyy lopulta siedettävästi auki vain tippojen vaikutusajan ja muuten se on lähes täysin tukossa (Rhinitis medicamentosa). Vaarana on myös turha tai liian radikaali sivuontelokirurgia. Potilaalle tulee selittää, että tauti on krooninen ja että kyseessä on yliherkkyysnuha, jonka syntymekanismi on tuntematon. Mahdolliset sivuontelotulehdukset ja polypoosi on hoidettava. Tulehduskipulääkkeet sekä elintarvikkeiden säilöntäaineet voivat pahentaa oireita. Steroidisumutteesta on hyöty tukkoisuuden lievittäjänä ja polypoosin uusiutumisen ehkäisijänä. Joskus tarvitaan lyhyitä steroidihoitoja suun kautta. Nenän keittosuolahuuhtelusta ja asetylkysteiinistä voi olla apua sitkeän liman poistamisessa. Usein on syytä lähettää potilas erikoislääkärille."
Jännä huomata, että tätä sentään on muillakin. Kenelle tahansa tästä kertookin, niin yleensä kukaan ei ole koskaan kuullutkaan tällaisesta.
ap
12 täällä. Juuri tuo, minkä kopioit tänne. Ainoa sopiva kipulääke on parasetamoli. Harmi, että meitä on muitakin.
Googlailin vähän keskustelupalstoja ja ilmeni, että tuota ASA:a on tosi monissa ruoka-aineissakin. Mä olen huomannut sellaisen hassun jutun, että jos olen joskus ollut epätavallisen pitkään syömättä niin alan haistaa. Saman tien kun syön niin hajuaisti (joka siis on todella harvinainen vieras) katoaa. Mä en todellakaan haluaisi enkä jaksaisi alkaa karsia kutakuinkin kaikkea hyvää ruokavaliostani tämän takia...
ap
12 täällä taas. Mulla on auttanut jonkin verran säilöntä- ja lisäaineiden välttely (erityisesti E210, E211, aspartaami) ja tomaatin, paprikan, kanelin, pippureiden, rypäleiden, omenoiden, etikan, marjojen ja manteleiden jättäminen ruokavaliosta pois. Kahvista en pysty luopumaan, vaikka sitä joissakin paikoissa onkin suositeltu.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 15:07"]
12 täällä taas. Mulla on auttanut jonkin verran säilöntä- ja lisäaineiden välttely (erityisesti E210, E211, aspartaami) ja tomaatin, paprikan, kanelin, pippureiden, rypäleiden, omenoiden, etikan, marjojen ja manteleiden jättäminen ruokavaliosta pois. Kahvista en pysty luopumaan, vaikka sitä joissakin paikoissa onkin suositeltu.
[/quote]
Mä olen vältellyt ennen kaikkea sulfiitteja, mutta täytyy ruveta tarkkailemaan noitakin lisäaineita sitten. Makeutusaineita en käytä ollenkaan, eli niistä luopuminen ei ole ongelma eikä myöskään paprikasta, kanelista, rypäleistä ja omenista ja manteleista luopuminen. Marjat onkin pahempi juttu, syön mustikoita melkein joka päivä kun niiden pitäisi olla niin superterveellisiä... Tomaattikin on aika aktiivisessa käytössä, ja kahviakin menee noin kupillinen päivässä.
Ärsyttävä vaiva tämä.
ap
Homeet. Alkoholeista käymisteitse valmistetut (hiiva?) aiheuttaa oireita ja ulkona sienten homeitiöitä ilmassa. Nyt varsinkin leuto syksy jatkunut pitkään.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 21:37"]
Kuiva sisäilma kun lämmitys lisääntyy? Patterin päälle märkä pyyhe, ilmankostutin?
[/quote]
Toisaalta luulisi, että talvella sitten tilanne olisi vielä pahempi? Syksy kun on ehdottomasti tuskaisinta aikaa mulle.
ap
Mulla ihan sama juttu. Tilannetta pahentaa, jos juon alkoholia, eilen pari lasia viiniä ja tänään ollu taas ihan tukossa ja pärskinyt koko päivän.
No eikös juuri ne homeet kuki syksyisin luonnossa?
Joo. Mulla tuo ilmenee lähinnä kotona sisällä. Ei siis vain nykyisessä asunnossa vaan kaikkialla missä olen asunut, ollut ihan lapsesta saakka. Toki ulkona saan myös jatkuvasti olla niistämässä, mutta eri syystä sillä mulla on kylmään reagoiva ns. viimanenä.
Luulisin, että tähän liittyy kuiva ja huono sisäilma (kesällä pidetään ikkunoita yleensä aina auki) ja lisäksi mahdollinen (vaate)pöly- tai homeallergia. Nenäpolyyppeja mulla ei ole.
Oho! "Hienoa" etten ole ainut. Alkoholi on myös mulla pahin yksittäinen aivastuttaja, se aivastuttaa silloinkin kun ei muuten ole pahoja oireita (esim. kesäisin). Tosin olen huomannut, että tietyt alkoholit aivastuttavat lähes varmasti, toisista taas menee korkeintaan pikkuisen tukkoon. Sulfiittia sisältäviä alkoholeja ainakin vältän ihan systemaattisesti.
ap
Mun lapselle tuli aina ihottumaa syksyisin. Homeet kai ne oli.
Ja joo, mäkin oireilen lähinnä sisällä. Ulos mennessä tukkoinen olo ja pahin aivastelu yleensä helpottuu. (Ehkä vähän ristiriidassa tuon hometeoriani kanssa...?)
ap
Kuiva sisäilma kun lämmitys lisääntyy? Patterin päälle märkä pyyhe, ilmankostutin?
No eikä ole. ASA on asetyylisalisyylihappo ja vaikka ruoassa saattaa olla salisylaatteja niin nehän eivät ole "asetyylejä"
Joo, homeet olisi aika looginen selitys tälle oireiden pahenemiselle syksyisin. Kai tämä tästä taas vähän helpottuu sitten, kun tulee pakkaset.
Pelkään ettei musta vaan tule myös noiden nenäsuihkeiden väärinkäyttäjä. Yritän kyllä hillitä käyttöä, mutta joskus jos vuotaa solkenaan vesinuhaa ja silti nenä niin umpitukossa ettei pysty edes niistä, voittaa kyllä kiusaus suihkauttaa nenä auki. Ei se allergiakohtausta vie pois, mutta onpahan edes nenä auki... Onneksi mulla meni tosi kauan ennen kuin edes "löysin" nuo suihkeet, vuosia kärvistelin täysin ilman niitä.
ap