Minkä tuotteen jätit viimeksi ostamatta köyhyytesi vuoksi
tai tulojesi pienuuden vuoksi... tai siksi, että joudut säästämään rahaa johonkin tärkeämpään.
siis mikä tuote oli viimeksi sellainen, jonka olisit halunnut, mutta jouduit jättämään/päätit jättää ostamatta?
Kommentit (86)
Joo, eipä se yliopisto/korkea koulutus ole aina ja poikkeuksetta oikotie onneen. Mieheni on vain ammattikoulutuksen saaneena hyvin tienaava duunari (tosin vaativan ja Suomessa harvinaisen erikoisalan, mutta duunari mikä duunari). Palkka noin 8000-9000 euroa kuukaudessa miinus verot. Itse taas korkeakoulun käyneenä tienaan vain 2200 eur.
Pk-seudulla asuminen on kallista. Me asumme vielä tällä hetkellä vuokralla Turussa, ja vuokra hyväkunt.kaksiosta on noin 600 euroa. Omistusasunnotkaan eivät täällä maksa aivan mansikoita. Lisäksi kirppikset ovat suuressa suosiossa, löydän lähes kaikki vaatteet sieltä.
Silloin, kun rahaa pitää erityisesti säästää (matkusteluun tai nyt omaan asuntoon), jätän ostamatta lähes kaiken ylimääräisen, kuten vaatteet joita en todella tarvitse, ylimääräiset ravintolakäynnit, yöelämän jne.
Niin, ja olemme lapsettomia kolmekymppisiä, joten rahaa jää selvästi enemmän "ylimääräistä".
Kynttilöitä ja lyhtyjä. Katselin Tiimarissa koristeellisia kurpitsalyhtyjä, mutta tulin siihen tulokseen että laitan jo kotona olevia tuikkuja palamaan lautasen päälle, siinä on lyhtyä tarpeeksi.
Siideri/olut/mehu. Vettä kun tulee hanasta...
Valmispizza. Kotona oli juustoa niin ostin jauhelihan ja teen itse.
Enpä keksinyt mitään kuvaukseen sopivaa. En ilmeisesti halua mitään todella kallista. Tällä hetkellä säästän rahaa Hans Wegnerin tuoliin (1 800 e). Jos kriteerinä on, että kaikki pitää saada heti, moni asia pitää jättää ostamatta, mutta pitkäjänteisyydellä nekin ovat keskituloisen ulottuvilla ulottuvilla. Tuntuu vähän, että säästämisen taito on monelta unohtunut.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 20:06"]
Suihkuteline olisi kiva, ettei tarvitsisi säilyttää kaikkia purkkeja lattialla. Mutta kun ei ole pistää edes kymppiä niin ei ole. Vaikea kuukausi, paljon laskuja. Kaikki on budjetoitu tarkkaan.
[/quote]
Minäkin säilytän shampoita jne. lattialla :D Onneksi Ikeasta voi sentään ostaa parilla eurolla sellaisen pikkuisen ritiläkorin, jonka voin ripustaa kylppärin pyyhenaulakkoon.
[/quote] entä sitten kun asut paikkakunnalla missä ei ole ikeaa ja sinulla ei ole autoa saatikka bensa rahaa ajaa minnekkään?
Eipä tullut muuta mieleen kuin että hiplailin kirppiksellä Partyliten pilarikynttilöitä, iso maksoi 8€ ja pienempi 5€. Hinta oli sellainen ettei Partylite kutsuilla saa edes suuta aukaista sillä hinnalla ja siksi en kutsuilla edes käy. Kynttilät oli minulla jo korissa kun aloin miettimään kuinka paljonko saisin ihan tavallisia kynttilöitä noiden hinnalla, etenkin kun saan 15% alennusta niistä työpaikallani. Seuraavaksi aloin miettimään, että minun pitäisi tehdä 1,5h töitä että saisin ne kynttilät maksettua. Nostin kynttilät takaisin pöytään ja jatkoin matkaa, ei kaduttanut.
Kävelykengät ostamatta, leveälestisiin ei ole varaa. Olen pärjännyt syksyn vanhoilla lenkkareilla, kestäneet monta vuotta
Ulkoporellas. Maksaa jotain 8000-10000 ja mikä pahinta, se vie sähköä tosi paljon. Ostamatta jäi. Tuntuu tosi pahalta ne ihmiset, joilla ei ole varaa ostaa uusia talvikenkiä, kun mulla taitaa olla niitä 10 paria :( ja pahalta tuntui varsinkin kommentti, että olis kiva ostaa vauvalle leluja. Vauvan leluja sais varmaan monelta käytettynäkin kyllä ihan ilmaiseksi.
Jätin ostamatta
- merkkikaulahuivin
- uuden lompakon
- joulun välipäiville matkan
Meidän perhe -lehden. Irtonumero ei ollut tällä kertaa alehintaan. Oli liian kallis.
Työssä käyväkin voi olla köyhä. Se oikeasti suututtaa. Että saa niin vähän palkkaa, että kaikki raha menee pakollisiin menoihin... Kaikessa pitää aina katsoa hintaa, ja yllättävät menot vievät sitten ne vaivoin hankitut säästöt. Esim. pk-seudulla asut vuokralla, maksat tarhamaksut, säästät KAIKESSA, ruuassa, kilpailutat sähkön, ja netin ja puhelinliittymät. Käytät kymmenen vuotta vanhaa tekniikkaa, ei ole uusimpia tv:tä, ei Ipadia, ei kalliita älypuhelimia... Asuminen ja ruoka vie suurimaan osan perheen tuloista. Kerran vuodessa pitkään säästämällä on rahaa mennä viikoksi lomamatkalle. Lasten vaatteet ja omat vaatteet ostetaan kirpparilta tai saadaan tutuilta. Ärsyttää se jatkuva kituuttaminen. Molemmat miehen kanssa ollaan duunareita, raskasta työtä tehdään mutta palkassa se ei näy. Ollaan keskiasteen koulutus hankittu, ja lukiot käyty, mutta silti ollaan suhteellisen köyhiä, koulutusta alla peruskoulu, lukio, toisenasteen koulu. Kaikilla kun ei ole sitä hyväpalkkaista työtä. Kaikki eivät voi mennä yliopistoon tai ryhtyä rikkaaksi yrittäjäksi. Itse tunnustan, että minulla ei vain kapaisitetti riitä korkeakouluopiskeluun. Nippa nappa koulussa sain tarvittavat paperit ulos! Korkeakouluun tai yliopistoon ei vain ole tarpeeksi päätä. Se harmittaa. Mitään tulonsiirtoja ei olla saatu, kun aina ollaan miehen kanssa töitä paiskittu ja itse maksettu kaikki menot, tulot nippa nappa sen, että ei saada esim. tarhamaksussa alennusta. Kaksi lasta on. Harmittaa vain tämä ikuinen rahansäästäminen! Olisipa edes mökkiä tai jotakin paikkaa minne mennä kesällä! Nyt säästetään palkasta kovalla työllä aina jouluun ja kesän lomamatkaan, jotta edes joskus olisi kivaa tai jotakin ylimääräistä esim. lapsille tarjota. Haaveilen niin muuttamista jonnekin pikkukaupunkiin, tai maakuntiin jossa asuminen olisi puolet halvempaa kuin nykyään, mutta mies ei suostu, kun hänelle työ on intohimo, ja muualla ei tätä työpaikkaa ole tarjolla. :( Se vähän lohduttaa, että miehen paljosta matkustelusta ympärisuomea saa "ylimääräistä" korvausta.
Forever aloevera-juoman. En raski alkaa sitä käyttämään, vaikka suolistoni tarvitsisi tasapainotusta. Maksaa noin euron päivässä.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 21:43"]
Ulkoporellas. Maksaa jotain 8000-10000 ja mikä pahinta, se vie sähköä tosi paljon. Ostamatta jäi. Tuntuu tosi pahalta ne ihmiset, joilla ei ole varaa ostaa uusia talvikenkiä, kun mulla taitaa olla niitä 10 paria :( ja pahalta tuntui varsinkin kommentti, että olis kiva ostaa vauvalle leluja. Vauvan leluja sais varmaan monelta käytettynäkin kyllä ihan ilmaiseksi.
[/quote]
vauva ei välttämättä tartte kaupan leluja. Voi käyttää mielikuvitusta ja miettiä, mitä kotona on ja mikä olisi turvallista vauvalle leluksi. Meidän alle 1v joskus tykkäsi leikkiä vaikkapa tyhjällä cokispullolla :) se oli mielenkiintoisempi kuin äidin ostamat lelut
Olisin ostanut Ticket to Heavenin talvipuvun pojalleni, mutta ei ollut varaa edes Jesper Juniorin puolihintapäiviltä sellaista ostaa. Ostin kirppikseltä kympillä Remun. Toivottavasti kestää. Kun olin vielä töissä, lapseni käyttivät Tickettiä kun se oli ainoa joka kesti. Nyt on vuoden sisällä kirppis-Lassie ja uutena ostettu Lindexin puku hajonneet kuukaudessa ja olemme jääneet pulaan. Onneksi on aikaa kiertää kirppiksiä.
T. Työtön
Toyota Prius. Mä oon haaveillu siitä kauan. Ei se varmaan mitään muotia ole, mutta kerran sellaista ajoin ja se oli niin mun...
Maastojuoksulenkkarit, sisustustyynyt, matkan.