Ansiopäiväraha molemmille ?
Taustatieto:
Olen määräaikaisessa (osa-aikaisessa) työsuhteessa ja toiveena on nyt raskautua tässä tulevien kuukausien kuluessa niin että työsuhteen päätyttyä olisin noin 4-5kk raskaana.
Mieheni on juuri jäänyt työttömäksi ja on liiton ansiosidonnaisella päivärahalla ja yhdessä hoidamme kaksi pientä lastamme kotona ja saamme kotihoidontukea ja kuntalisää.
Kysymys:
Jos ilmoittaudun työsuhteen päätyttyä työttömäksi työnhakijaksi voimmeko molemmat saada liitosta ansiosidonnaista, hoitaa lapset edelleen kotona ja saada kotihoidontuen kuntalisän (kun kotihoidontukihan ilmeisesti vähennetään sitten minun ansiosidonnaisesta kun se on minulle tähänkin asti maksettu) ?
Kyseessähän on noin 2-4 kuukauden ajanjakso kun molemmat ovat työttömiä ennen äitiyslomani alkua.
Kommentit (8)
Joopa joo. Yrittäkää maksmoida yhteiskunna tuet. Ja lisää pusketaan elätettäviä..HUahh....
En suostu tähän! tv. veronmaksaja
Ansiosidonnaista saatte. Kuntalisä on paikkakuntakohtainen, siihen ei voi ottaa kantaa.
Tietenkin voitte saada molemmat ansiosidonnaista ja kuntalisän .
Eikös sitä kotihoidontukea vähennetä jo nyt miehesi päivärahasta?
Jos olet noin tyhmä, mieti kaksi kertaa, että onko vielä tarvis ruiskia geenejänne 'iloksemme'? Iloksemme - tässä tapauksessa sarkasmia (et ekhä ymmärrä)
2. Jos isä jää työttömäksi, maksaa Kela edelleen kotihoidon tukea, jos lapsella ei ole kunnallista hoitopaikkaa. Jos äiti on kotona hoitamassa lasta ja isä työttömänä, ei äidin kotihoidon tuella ole vaikutusta isän ansiosidonnaiseen päivärahaan. Jos äiti on esim. töissä ja isä hoitaa lasta, vähentää työttömyyskassa kotihoidon tuen ansiosidonnaisesta päivärahasta. Mahdollista kotihoidon tuen kuntalisää ei vähennetä.
Kiitos kaikille vastauksista ja muutamalle mielipiteestäkin :)
Onhan tässä jo 17 vuotta veroja maksettu että ehkä sitä jotain hyötyäkin saa vaihteeksi :)
tietenkin, jos olet kassan jäsen...