Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukautish*lvetti päälle kolmekymppisenä

Vierailija
02.11.2013 |

Tämän vuorokauden puolella jo yli 100 ml vuotoa. Ibuprofeeni ei sitä vähennä, minipillerit eivät vähentäneet, Caprilon tai vast. lääkitys vielä kokeilematta. Auttaisko se?

Osin tutkittu, vielä endometrioosiepäily, eli ehkä tähystysleikkaus seuraava "tutkimus". Mutta jos ei endoakaan ole, vuoto vaan hirmuinen selittämättömästä syystä, mitä helkkaria voi ees tehdä? Jos toi mainittu lääke vähentää vuotoa vaikka puoleen, on se edelleen hurjasti liikaa joka kuukausi valutettavaksi...

Tänään pyörtynyt jo kerran, verenpaine luultavasti tosi matala. Ennen menkkoja syön lisärautaa, luontaisesti hemppari ois tosi korkea, kierron puolivälissä usein 140-142, jos oisin aneemisempaa tyyppiä en kai pysyisi pystyssä ollenkaan.

Pahoittelen sekavaa tekstiä, hieman hötöisen oloinen pää nyt.

Miten muut näistä ovat selvinneet?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä sä ton vuodon määrän mittaat?

Vierailija
2/16 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Caprilon auttaa, käytössä on :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 12:25"]

Millä sä ton vuodon määrän mittaat?

[/quote]

Joudun siis käyttämään yhdistelmää kuukautiskuppi ja yöside. Kuppia tyhjennän kun se on ihan täysi, ja ja alkaa tulla yli siteeseen. 20 ml kerta, ja lisäksi jää mittaamatta se verimäärä, joka menee siteeseen.

Viime menkat olivat 500 ml plus siteisiin päätyneet veret. On aika hurjaa touhua välillä. En välittäisi kupin käytöstä jos ei ois näin runsasta. Tolla yhdistelmällä sentään uskaltaa kaupassa käydä.. :(

Vierailija
4/16 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 12:27"]

Caprilon auttaa, käytössä on :)

[/quote]

Hyvä kuulla, että toiminut sulla. Täytyy koittaa siis sitäkin.

Vierailija
5/16 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat vaivat, samat vuotomäärät ja hirveät kivut -> hotmonikierukka auttoi. Olen taas ihminen.

Vierailija
6/16 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisesti: käyttämällä e-pillereitä.

Se, että vuotaa litrakaupalla kuukautisten aikana, on pidemmän päälle hengenvaarallista. Esim. äidilläni laski hemoglobiini lopulta 70:een ja häneltä täytyi poistaa kohtu ongelman takia. Itselläni olisi luultavasti pidemmän päälle ollut sama edessä.

Tosiaan, 30 ml kuukuppi oli täynnä puolessa tunnissa, ja kun laskee paljonko tuo tekee, kun useamman päivän vuotaa tuota vauhtia, niin ei ole tervettä.

E-pillereistä toki on paljon sivuvaikutuksia. Itselläni esimerkiksi oli kamalat mielialanvaihtelut, mutta se on mietittävä, että kumpi on pahempi, mielialanvaihtelut vai se vuotomäärä. Luultavasti kyllä etsin synnytyksen jälkeen jotain muuta apua kuukautisiin, koska kukaan ei kestä minua e-pilleripäissäni.

Vierailija
7/16 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillerit tai hormonikierukka. Mars, gynelle.

Vierailija
8/16 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ibuprofeeni lisää verenvuotoa. Sen vuoksi se on kielletty ennen leikkauksia.

Pyydä gyneltä Cyklokapronia.

Vierailija
9/16 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää tuollainen. Mene gynelle hänen tehtävä on keksiä ongelmaan kestävä ratkaisu.

Ei tuollainen ole normaalia.

Vierailija
10/16 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä melkein nolottaa tunnustaa, koska tiedän, että näiden suhteen monet vähän hysteerisiä, mutta mulla mulla ei pää kestänyt koskaan yhdistelmäpillereitä. 18-30 v välillä useita kokeiluja, aina uskoin, että nyt oon henkisesti niin paljon vahvempi, elämä hyvällä tolalla etc., mutta joka kerta taannuin kolmessa kuukaudessa epätoivoisesti kyynelehtiväksi depressiomöykyksi. Sitkeästi yritin jatkaa e-pillereitä, kahdesti jopa masennuslääkkeen tuella. Silti henkinen olo parani vasta e-pillerien lopettamisella. Ei tarvinnut masennuslääkettäkään sitten.

Minipillerit tekivät musta "vain" lyhytpinnaisemman, mutta kun eivät vähentäneet vuotoa. Lekuri epäili, että hormonikierukka ei ehkä auttaisi myöskään, koska siinä ihan sama hormoni kyseessä. Minipilsut kokeilussa juuri siksi, suoraan kierukkaan hyppääminen tuntui kalliilta riskikokeilulta.

Mitään ehdotusta en tosiaan halua torpata, kierukkaakin valmis kokeilemaan. Söisin vissiin vaikka nauloja, jos siitä voisi olla apua :)

Gynelle lupaan (taas) mennä. Ärsyttää nää harakoille menevät päivät, kun voisi peuhata lapsen kanssa ulkona. Nyt siellä on mies ja mä järjestelen varovasti keittiön kaappeja, enkä poistu vessan läheltä.

Kohdun poisto ei olis mahdottomuus, vaikka kolkolta tuntuukin. Eikös oo niin, että sterilointiehkäisy ei noihin vaikuta? Siitä en oo löytänyt tietoa.

Sukuvika kait. Isomummo oli lääkärin määräyksellä vuodelevossa kuukautisten ajan joskus muinaisuudessa, kun ei mitään hoitokeinoja ollut. 

Ja iso kiitos kommenteista. Peffalle potkuista myös :)

Vierailija
11/16 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 12:45"]

Ibuprofeeni lisää verenvuotoa. Sen vuoksi se on kielletty ennen leikkauksia.

[/quote]

Kuukautisissa ilmeisesti ei näin, säännöllisesti otettuna lekurit määränneet ibua, koska jonkin mekanismin kautta vähentää vuotoa.

Vierailija
12/16 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidiltä poistettiin kohtu tuon takia, mulla sama vaiva ja menin erikoistuneelle gynelle ja se suositti ehdottomasti hormonikierukkaa ja se on ollut mun pelastus. Sanoi, että kohdupoistot ovat vähentyneet huomattavasti hormonikierukan tulon jälkeen. 

Vierailija
13/16 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko testattu onko veren hyytymisjärjestelmässä jotakin poikkeavaa? En kyllä tiedä olisiko silloin jotakin hoitokeinoa, mutta voisi ainakin selittää noin runsaat kuukautiset, ja sinällään tärkeä tietää esim. leikkausten/synnytyksen yhteydessä.

Hormonikierukka varmaankin vähentäisi kuukautisvuodon määrää.

Vierailija
14/16 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ibuprofeeni vähentää vuotoa, ap:n tapauksessa tosin siitä ei taida olla apua. Mene sinne gynelle.

Vierailija
15/16 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokihan mä jo tästä olen gynellä käynytkin, ja uudelleen menossa. Myoomat yms. suljettu pois, se endometrioosi onkin hankalampi homma. 

Tähän mennessä hormonivalmisteiden kanssa koettu ei oikein rohkaise, mutta kai täytyy vielä yrittää se hormonikierukka. 

Veren hyytyminen testattu muussa yhteydessä ja ok. Sivumennen sanoen erittäin hyytynyttä tavaraa kuukautisvuotokin. Leikkaukset aikanaan ja synnytys 3 v sitten menivät tän puolesta ok.

Pevhana, kun tän pitää olla ihan salapoliisihommia. 

Vierailija
16/16 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, lahopäinen ap täällä vielä kerran. Onko kellään tietoa, että joku, joka olisi oireillut pahastikin muiden hormoniehkäisyjen kanssa, ois elänyt ihan jees sen hormonikierukan kanssa?

Just konsultoin miestä, ja se huokas, että ei please enää ainakaan yhdistelmäehkäisypillerikokeiluja. Muistaa ne romahtamiset. Minipillerit kuulemma vain muuttivat mut veemäiseksi. Kysyin, jaksaisko se mua sellaisena. Ehkä, mutta kivaa ei kuulemma olis. Sitten, jos pitää valita veemäinen tai vuotoon kuollut, niin okei. Onneks jaksetaan vielä nauraa tälle. Lapsen nukuttua illalla katseluun Hohto (se käytäväkohtaus!) tai Carrie, noin hällöviin-viikonlopun kunniaks...

En kyllä toivois tätä pahimmalle vihanaisellenikaan. Mies ei kai tule tässä kyseeseen...