Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huulten repiminen

Vierailija
01.11.2013 |

Onko kenelläkään muulla tällaista outoa tapaa? Huulten "ihon" nyppimistä ja repimistä? Itselläni on, varsinkin keskittyessä. Ärsyttävää.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla! En pysty lopettamaan sitä. Välillä koitan olla nyppimättä, mutta iho ei enää kasva kunnolla. Pelkään saavani vielä syövän. Onkohan se mahdollista?

Vierailija
2/31 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 23:01"]

Minulla! En pysty lopettamaan sitä. Välillä koitan olla nyppimättä, mutta iho ei enää kasva kunnolla. Pelkään saavani vielä syövän. Onkohan se mahdollista?

[/quote]

En minäkään pysty lopettamaan, olen tehnyt sitä lapsesta saakka. Syövän mahdollisuutta en olekaan koskaan tullut ajatelleeksi. Vaikuttaakohan UV-säteet herkemmin, kun huulissa on niin huononlaisesti ihoa?

Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö miksi aikoinaan aloitit tuon tavan? Minä en. Aloitin myös lapsena enkä ole tähän mennessä huomannut kenenkään muun tekevän tuota.

Vierailija
4/31 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tiedä ketään muita, yleensä ihmiset vain ihmettelee että "mitä ihmettä sä teet?" Ei mitään hajua miksi aloitin. Oiskohan joku stressireaktio? Vanhemmatkaan eivät tee samaa, joten en ole heiltäkään oppinut.

Ap.

Vierailija
5/31 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin revin huulten ihoa. Se on ihanan nautinnollista, kun kuivunut kuori irtoaa ja alla on terve iho. Uskon, että se on terveellistä niinkuin kasvojen kuorinta. No ei se ole, mutta teen silti.

Vierailija
6/31 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta kun repii sen terveen, ehjän ihon pois ja huuli on vereslihalla sitten jokapuolelta.. ei ole kyse vain kuivien kohtien repimisestä...

Vierailija
7/31 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä revin kuivan ihon huulilta pois, en vaan yksinkertaisesti voi sille mitään!

Vierailija
8/31 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haa kohtalotovereita. Olen myös tehnyt tuota lapsesta asti enkä pääse siitä irti. Joskus viikoksi tai korkeintaan kahdeksi, jolloin iho ehtii parantua, mutta aloitan sitten taas repimään normaaleja kuivia kohtia ja kohta revin taas vereslihalle...

Vierailija
9/31 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein tota ennen, nykyään pureskelen huulia eli revin hampailla pieniä nahan riekaleita. Ällöttävää.

Osaisko joku psykologi täällä kertoa, mistä toi johtuu??!

Vierailija
10/31 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 00:16"]

Mä tein tota ennen, nykyään pureskelen huulia eli revin hampailla pieniä nahan riekaleita. Ällöttävää.

Osaisko joku psykologi täällä kertoa, mistä toi johtuu??!

[/quote]

Joo, mullakin on tota pureskelua myös. Sitten on huulet kipeenä ja vereslihalla. Hyhhyh.

Vierailija
11/31 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä revin kanssa huulten ihoa. Ensin revin jotain kuivia kohtia, mutta usein se repee jostain kohtaa ja tulee verta huulesta. Sitten on pieni rupi huulessa, jota taas räplää kunnes sekin irtoo... Nykysin vaikka rasvaa huulia joka välissä, ei iho oikeen pysy kunnossa, koko ajan vaan kuivia laikkuja huulissa... Joo, oon kans miettiny, et voiko ne  ihon solut ärsyyntyä repimisestä... Aina ku repii ja iho koko ajan kriisissä, niin lopulta joku mutaatio iskee soluihin ja uv-säteilyn avulla pian on huulessa joku syöpä...

Vierailija
12/31 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, teitä on muitakin! Olen kärsinyt samasta vaivasta nyt... vuosia. Oli tosi stressaavaa aikaa tuossa muutamia vuosia sitten, ja samaan aikaan huuleni olivat melko pahasti rohtuneet, siitä se lähti. Tätä ennen pureskelin ja revin kynsinauhojani aivan kamalaan kuntoon, mutta nykyään tuo huulteen repiminen on vienyt voiton. Valehtelematta revin nahkat koko alahuulesta joka päivä, pahimmillaan useamman kerran päivässä. Sattuu ja verta tulee, mutta en pysty lopettamaan. On vain niin nautinnollinen tunne, varsinkin kun aamulla kiskaisee oikein kunnon nahkasuikaleen! Huomaan usein käden hakeutuvan kuin automaattiohjauksella huulille kun luen tai katson vaikka telkkaria. Joskus taas kuivat ja rohtuneet kohdat häiritsevät (vaikka käytän joka päivä huulirasvaa) ja jään repimään niitä. Siis vain istun ja revin, enkä voi tehdä mitään muuta ennen kuin saan hommani valmiiksi. Joskus otan avuksi pinsetit kun olen epätoivon hetkinä leikannut kynteni, etten pystyisi repimään.
No, vähän vakavammin puhuttuna tämähän on dermatillomania, eli ihon pakkomielteinen nyppimishäiriö. En tiedä onko teidän muiden kohdalla kyse tästä pakko-oireisesta häiriöstä kuten minulla vai onko teillä vain paha tapa, mutta kannattaa tutustua aiheeseen.

Vierailija
13/31 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, joku muukin! Tai siis pahoittelut kaikille huonosta pinttyneestä tavasta tai pakko-oireista, mutta ihanaa etten oo yksin. :D Oon myös repiny huulia lapsesta asti, tälläkin hetkellä huulten sisäpinta ihan ku olis lihanuijalla vedelty... Mulla joskus auttaa huulirasvan jatkuva lisääminen, ku sormet menee ällöttävästi rasvaisiksi. Stressi ehdottomasti pahentaa.

Vierailija
14/31 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, tärkeä aihe. Itse auttaa jos haluan pitää huulet kunnossa huulipunaa varten... Jotkuthan punat kiillot ja rasvat peittää kuivat laikut ja ruvetkin ... Mutta kyl silti ne näkyy.. Jos on pakko olla tosi huoliteltu, niin Saa yleensä motivaatioita rasvata huulia ja olla nyppimättä .Mulla ei ilman huulirasvaa pysy kesälläkään enää huulet normaaleina, tulee kuivia alueita, joita sitten kiskoo irti. Yyber ärsyttävää. Nyt oon pitäny 30uv kertoimista rasvaa... Toisaalta jotkut uv suojathan reagoi nimenomaan haitallisesti uv säteilyn kanssa... Tiiä enää miten päin olla ja mitä tehä. T.12 

Vierailija
15/31 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä revin koska, huulet on niin järjettömän kuivat, enkä ole löytänyt toimivaa huulirasvaa.

Vierailija
16/31 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullaki on sama ollu lapsesta asti enkä tiedä muita kellä ois sama! tarviin oikeesti apua:(

Vierailija
17/31 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, onko teitä muitakin! Luulin ihan tosissani että oon ainoa, lapsesta saakka huulissa kiinni. Välillä oikein nolottaa kun ei vaan pysty olla repimättä ja muut varmaan ihmettelee että mitä toi näprää. Tosi hankalaa lopettaa varsinkin kun se repiminen tuntuu niin "hyvältä" :D Joskus onnistuin muutamaksi viikoksi lopettamaan kun kudoin vapaa-ajalla ja kädet oli varattuna. Mut pian se taas alkoi... mahtaakohan olla terveysvaikutuksia..

Vierailija
18/31 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 12:19"]

mullaki on sama ollu lapsesta asti enkä tiedä muita kellä ois sama! tarviin oikeesti apua:(

[/quote]

Kun huulet ovat kuivat, niin tuo irtoilevien palojen repiminen on ihan "normaalia". Kun huulten kosteustasapaino on kunnossa, ei repiminenkään onnistu mitenkään.

Kaikkien aikojen paras huulirasva, joka oman kokemukseni mukaan korjaa ongelman parissa päivässä:

Blistex Daily Lip Conditioner

Tätä saa mm. Stockalta, on edullista ja toimii aivan varmasti. 

Vierailija
19/31 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus ongelmaan on punainen bepanthen. Hoitavaa ja tarpeeksi rasvaista ja toimii hyvin huulirasvana. Sitten lisäksi tietysti pitää päättää ettei revi huulia. T. Parantunut

Vierailija
20/31 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa tajuta ettei oo yksin tän asian kanssa :D Mulla aina stressaavina kausina repiminen pahinta, nyt taas ihan verillä alahuuli. Tarvittaisiin jotain taikakonsteja kivun lievitykseen ja tavan lopettamiseen? Bepanthenia menee tuubeittain mutta ei se auta kun hetkeksi. Epätoivoisena kokeilin äskön huuliherpeslaastaria kipeimpään kohtaan, ja heti auttoi pahimpaan kipuun! Ehkä myös muistuttaa ettei saa repiä..