Pieni siskoni on vetaytyva ja masentunut
Asumme eri perheissa, isalla on uusi perhe ja han on ollut poissa minun kuvioistani aina. Olen itse koko nuoruuteni ollut vakavasti masentunut mutta nyt itsenaistyttyani melko lailla paasemassa jaloilleni. Siskojeni vanhemmat ovat juuri eronneet vakivaltaisesta suhteestaan ja asiat ovat todella huonosti, riskina jopa huostaanotto. 14v siskoni on aina ollut paljon minun kaltaiseni, herkka ja itsenainen, meilla on ollut tosi hyvat valit muttemme ole koskaan asuneet samassa kodissa joten nytkaan en hanta tapaa muuta kuin ajoittain ja netissa keskustellessamme. Han on kuitenkin hyvin eristaytynyt ja kaikessa estynyt, han pitaa ylla roolia eika koskaan kerro itsestaan tai tilanteestaan mitaan. Olen kuitenkin havainnut jonkinlaisia puremajalkia kasivarsissaan jne joten osaan oman kokemukseni kautta tulkita hanta ja samaistua haneen.
Ongelma on vain se, etten tieda kuinka toisaalta autan hanta. Vanhemmat eivat kiinnita mitaan huomiota, joten mina tahtoisin isosiskon tehtavassani ottaa vahan vastuuta. Juttelen hanelle mukavia ja kyselen kuulumisia, pyydan hanta joskus kahville ja kyselen josko han tulisi luokseni kylaan. En tahdo painostaa tulemaan julkisiin tiloihin koska olemme kumpikin sosiaalisesti vahan rajoittuneita.
Tahtoisin tosissani ottaa osaa vaikeaan perhetilanteeseen mutten tieda kuinka, en ole liian hyva puhumaan niin isoista asioista! En oikein tieda mita talla viestilla haen, ehka toivon etta joku osaisi neuvoa tai olisi kokemusta kys. ongelmista.
/ Toinen nuorempi siskoni on 12 ja kay jonkinlaisen lasten mielenterveyspiirin tapaamisissa. Hanella ahdistus tulee ulos aggressiivisuutena seka ylivilkkautena, ja jollain lailla hanen kanssaan on helpompi selvitella asioita koska han on kovin puhelias.
Kommentit (3)
Kakkonen vastasi hyvin. Tosiaan tärkeintä olisi varmaan vaan olla hänelle sisko, ehkä jos tulee vahvempi yhteys niin hän voi myös alkaa puhua asioistaan sinulle. Väkisin ei ehkä kannata yrittää, eri asia jos tuntuu joskus että nyt olisi sopiva hetki varovaisesti kysyä hänen asioistaan.
Kysy joskus ihan suoraan, että mitä sulle oikeasti kuuluu.
en osaa neuvoa muuta kuin mitä jo teet, eli ole siskollesi henkilö, jolla hän voi halutessaan puhua mistä vaan. Kuuntele, älä yritä antaa liikaa neuvoja, itse ainakin tunnun aina syyllistyvän sellaiseen, ja kuitenkin tiedän tärkeintä olisi osata kuunnella, nuoret usein sulkeutuvat, jos huomaavat että joku toinen liikaa yrittää puuttua heidän asioihinsa. Mutta kuulluksi tuleminen on erittäin tärkeää, ja se, että toinen pystyy myötäelämään ja tukemaan häntä ongelmissaan. Jos hän niistä kertoo.
Ja netin kautta yhteydenpitokin on hyvä, netissä nuoret kuitenkin viettävät paljon aikaa. Ja kiva on, jos kutsut häntä välillä kahville ja kylään, voisit pyytää yökyläänkin joskus, jos teille vaan mahtuu. Ja ehkä olisi kiva pyytää myös sitä nuorempaa siskoa mukaan, pitäisitte siskojen illan, nukkuisitte siskonpedissä jne.
On hienoa, että jaksat välittää siskoistasi!