Mikä on 90-luvun muotia? Entä sitä myöhempää?
Olikohan niin että 90-luvulla nuoriso pukeutui liian isoihin vaatteisiin? Olin itsekin nuori, mutta mun maku on jäänyt mukavalle 80-luvulle, koska jos ajattelen 90.luvun muotia, mieleen ei tule oikeastaan mitään, sama seuraavan vuosikymmenen osalta, ehkä silloin oli vaatteet vaan liian pieniä, enkä myöskään tiedä mikä nyt on muotia, mistä tämä vuosikymmen tullaan muistamaan? Tuntuu että kaikki on jo nähty ja kaikki on muotia. Nuorisolla on legginsejä ja isot huivit kaulassa, nekin on jo niin nähtyjä aikaisemmilla luvuilla.
Kommentit (28)
90-luvun alku ja loppu olivat aivan erilaisia. Alussa oli paljon kasarivaikutteita ylilyönnit poislukien. Purkkaria, Levistä jne. Loppupuoli oli sellaista kuin Salkkareissa.
Mitä on salkkareissa, muuta kuin huonoja näyttelijöitä?
Napapaidat, joita sai mm. Fiorellasta, mustat bootcut malliset housut, isot korut, esim peace merkillä, skeittityyli, eli isot farkut ja airwalkin tai vansin kengät
90-luvun alussa oli kirkkaat värit (aniliini, vaaleanpunainen oikein voimakkaana, vihreä yms.) niitä käytettiin geometrisesti ja monta väriä samassa vaatteessa. Isot koristeelliset napit. Hiihtohousut, yli polven saappaat. kiiltonahka kengät ja jokasään sappaat ja kengät. Ne oli käsiteltyä kiiltonahkaa.Muotiin tuli ohuet paitapuserot värikkäiden rintsikoden kanssa.. Eli alle mustat rintsikat ja ne näkyi puseron läpi.
Miesten hiuksissa keskipääjakaus ja korviin ulottuva polkka tyyliin nick carter
Olen säilyttänyt käsityölehtiä 98, 99 vuosilta, ja on sanottava, hiukan väljät puserot nyt 60 rajapyykkiä lähetessä tuntuvat mukavilta.
Kotimaisessa koossa olen siis 38, Burdan malleissa 44.
Mulla sattuu olemaan aikas hyvää tietoa vuosien 92-93 nuorisomuodista. Ostin nimittäin kirppikseltä nipun 20 v. vanhoja Suosikkeja ja ne on pyörineet vessassa kuukausitolkulla. ;-)
Silloin muotia näytti todella olevan jättikokoiset vatteet. Farkut olivat AINA sellaisia kauhean värisiä, vaaleita, muttei kuitenkaan ihan haalistuneita. Ja nimenomaan kauttaaltaan saman värisiä, haalistuksista ei oltu vielä kuultukaan. Siihen joku iso paita ja vyö kireälle. Avot.
Huvitusta herätti myös joku lehden oma missikisa (olisiko ollut Miss/Mr Young Finland), jonka osallistujien kroppa oli verhoiltu em. säkkilookiin. Vartalosta ei siis saanut mitään käsitystä.
Lappuhaalarit olivat tosiaan in ja lyhyet pusakat.