Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt alko ällöttää!! Ehdottakaa liikuntamuotoa laiskalle!!

Vierailija
31.10.2013 |

Löllöt kädet ja löllö vartalo. Hyi helvetti kun näin kuvat mitä matkallamme otettiin avopuolisoni kanssa. En ole ikinä ollut liikunnallinen ihminen, en ole ikinä harrastanut mitään kuukautta pidempään. Kuntosalit on hemmetin kalliita tässä vieressä en mielelläni niihin menisi. En ole sosiaalinen eikä ryhmähommat ole minun juttuni. Mieluusti jotain itsenäistä. Auttaako esimerkiksi lenkkeily/kävely yhtään mitään? Mitähän sitä kannattaisi aloittaa.. mikä voisi olla myös kivaa? En omista pyörää. Olen miettinyt myös kuntopyörän hankkimista, onkohan ihan turha? Arrgh auttakaa, pakko saada allit ja löllöt veks. Masentavaa. 

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen laiska ilmoittautuu!

Itse löysin loppukesästä "lenkkeilyn ilon" äänikirjoista. Käyn siis ihan kävelylenkillä, mutta reippaalla sellaisella, useimpina päivinä. Vajaan tunnin lenkki menee kuin siivillä, kun puhelimeen on ladattu äänikirja, jota kuunnella samalla. Muuten jäisin varmaan sohvalle lukemaan... Varsinaista luksusta!

Toinen juttu, jonka aloitin, on kahvakuula. Meillä on paikallisen urheiluseuran edullisia tunteja, joilla olen käynyt kerran viikossa. Se on sopivan rankkaa, että todella tuntee tehneensä jotain. Kerta viikossa kun on maksimi, jolloin saan lähdettyä jumppaan tms.

Kolmas vaihtoehto on uiminen aamulla ennen töihin menoa. Kilometri menee reilussa puolessa tunnissa, sitten ihanat aamulöylyt ja töihin. Uiminen on vähän varalla niitä aikoja varten, kun ei sään puolesta pääse lenkille joka ilta.

En ole punninnut tai mittaillut itseäni, mutta kyllä olo tuntuu paremmalta ja keho kiinteämmältä. En todellakaan ole mikään intourheilija, joten olen todella tyytyväinen näihin itselleni mukaviin liikuntamuotoihin.

Vierailija
2/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet laiska ja itsekurikin on useimmiten huono (kuten minulla), omaehtoinen liikunta ei vaan toimi.

Minä käyn monta kertaa viikossa erilaisissa jumpissa (kahvakuulaa, tavallista jumppaa, body pumpia yms). Osa on halpoja kansanopiston ja urheiluseuran järjestämiä, osa maksaa enemmän. Mutta ilman näitä aktiviteetteja jäis mulla usein sohvan pohjalla löhöilyksi, nyt näkyy tuloksia kropassa jo selvästi ja into vaan kasvaa.

En olisi ikinä uskonut tätä sanovani, mutta nyt jos on parikin päivää kuntoilematta alkaa jotenkin hermostuttaa ja on pakko lähteä vaikka lenkille energiaa purkamaan ja höyryjä päästämään! Ennen oli tosi vaikea saada itseään kävelylle ja tuli keksittyä kaikki maailman tekosyyt ettei nyt voi lähteä.

Minäkään en ole erityisen sosiaalinen eikä siellä tarvii sen kummemmin ollakaan, jokainen heiluu yksin ohjaajan mallin mukaan. Mutta on se kiva kuitenkin tuntea kuuluvansa johonkin porukkaan, vaikka sananvaihto ei ole paljon tervehdystä ja jotain pientä kommenttia kummempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi tuntia salia, kolme tuntia uintia. Annan toimivuustakuun. Sinun näkökulmastasi suosittelisin vielä personal traineria tuohon saliosuuteen. Saa alkuun ja piiskaa sinua tekemäänkin jotain.

Vierailija
4/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen myös kahvakuulaa. Monella paikkakunnalla on ulkona pidettäviä kahvakuulatunteja, joilla käy monenlaista porukkaa. Maksu on joko kertaluonteinen, esim. 7e, tai jos aikoo käydä säännöllisesti voi ostaa jonkun kymppikortin. Ohjaajalla on mukana peräkärryllinen kuulia, joten omaa ei tarvitse välttämättä ostaa, ellei innostu niin että haluaa kuulailla myös kotona. Tällaisessa kannattaa käydä ainakin aluksi, että saa tekniikat oikein ja vinkkejä erilaisista liikkeistä ja liikesarjoita. Netistähän erilaisia kuulaohjelmia sitten löytyy vaikka kuinka paljon.

Hyvin alkuu pääsee myös tutkimalla Suomen kahvakuulaiiton sivuja. Siellä on myös perusopas aloittelijoille.

Vierailija
5/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin rapakuntoinen mutta mut pelasti sauvakävely (jota kaikki inhoaa). Kuulokkeet korviin ja musaa päälle, niin siinä tulee käveltyä sit se pakollinen puoli tuntia helposti. Kolme kertaa viikossa puolen tunnin lenkki. Kun kävelee oiekalla tekniikalla, niin se on tehokasta. Olen aloittanut kaikenmaailman kahvakuulajutut ja ohjatut salitreenit, ostanut kuukausikortteja ja blaa blaa mut kesken ovat jääneet. Sauvakävelylle voi lähteä just silloin kuin huvittaa ja se on tehokkaampaa kuin tavallinen kävely mutta ei niin rajua kuin juoksu. (Mä en tosin pysty vanhan nilkkavamman takia edes ruveta treenaamaan juoksua.) Kaveri muuten sai liikunta-innostuksen päälle lukemalla sen Baba Lybeckin uutuuskirjan Habaa. 

Vierailija
6/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin liikkumisen kesällä, ensin pyöräilyn, sitten uinnin ja nyt tarkoitus on ottaa rinnalle vielä juoksu http://www.pori.fi/vapaa-aika/liikunnanohjaus/juoksukoulu.html Täällä on ihana ohjelma joka aloittaa helposti. Tätä nyt seurailen, eka viikko vasta menossa. Energiaa on enemmän, paino on pudonnut neljä kiloa mutta olen kiinteytynyt paljon. Ruokavaliota olen myös tsempannut.

Vierailija
7/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voimistelin aikoinaan juuri n. 10-20 min päivässä. En tiedä, mikä tuo hiit on, mutta oman treenini tein ihan perus kuminauhajumpalla, jossa lihaksia pidetään 3 sekuntia liikkeen äärikohdassa. En ollut alun perinkään ongelmavartaloinen, mutta silti lähti joka paikasta senttejä oikein mukavasti, enkä tosiaan liikkunut tuon enempää tai muuttanut ruokailitottumuksia.

Ei minua haittaa, jollei joku halua uskoa tiettyjen liikuntatekniikoiden toimivan. puurtakaa sitten vain veren maku suussa ihan vapaasti...

Vierailija
8/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntopyörä on mielestäni hyvä idea (itsekin hankin heti kun on edes käytettyyn varaa, niitä saa huutiksesta viidelläkympillä), jos vain jaksat yksitoikkoisuutta. Kannattaa ensin käydä kuntosalilla vaikka vain polkemassa pyrällä, jotta näet, sopiiko se lajina sinulle. Itse tykkään tosi paljon siitä, että voin vain polkea ja samalla lukea tai katsoa jotain sarjaa.

Vierailija
10/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 12:03"]

Löllöt kädet ja löllö vartalo. Hyi helvetti kun näin kuvat mitä matkallamme otettiin avopuolisoni kanssa. En ole ikinä ollut liikunnallinen ihminen, en ole ikinä harrastanut mitään kuukautta pidempään. Kuntosalit on hemmetin kalliita tässä vieressä en mielelläni niihin menisi. En ole sosiaalinen eikä ryhmähommat ole minun juttuni. Mieluusti jotain itsenäistä. Auttaako esimerkiksi lenkkeily/kävely yhtään mitään? Mitähän sitä kannattaisi aloittaa.. mikä voisi olla myös kivaa? En omista pyörää. Olen miettinyt myös kuntopyörän hankkimista, onkohan ihan turha? Arrgh auttakaa, pakko saada allit ja löllöt veks. Masentavaa. 

[/quote]

Teet sitten mitä tahansa, niin minusta kannattaa lähteä siitä että perustelet itsellesi nyt miksi alkaisit liikkumaan.

Ja miettiä että miten et tee elämästä sitten liian rankkaa. 2 kertaa viikossa kunnollista liikuntaa on riittävästi mutta mä lähtisin koittaa muuttaa ajatusmaailmaa vähitellen siihen että päivittäin liikutaan. On se sitten mitä vaan puistohippaa tai lemmikin pissatusta: liiku päivittäin ja nauti olostasi!

Kirjoita ne 2 pakollista urheilusuoritusta kalenteriin. Äläkä jätä molempia viikonlopulle, tee ainakin toinen jo viikolla. Tulee meinaan raskas seuraava viikko pullahiirelle jos joutuu käytännössä liikkumaan 4 kertaa liki viikossa..

Tee aluksi ihan vaan säännöllisesti liikkuminen. Tätä siis ihan vaan että kroppa tajuaa pysyä perässä eikä luovuteta kun ei jakseta. Se on isomuutos jo pelkästään että säännöllisesti liikkuisi!

Sitten sä vähitellen lisäät tempoa tai kuormaa. Ja taas voi vaikka vähän höllätä ja vaan mennä sen rytmin mukaan: mutta älä jätä tekemättä.

Mun kammotukset on aerobik tunnit. Ihan kamalaa koittaa muistaa mihin suuntaan mennään ja samalla kaikkea täysillä tekisi mieli tehdä. Eli kokeile reippaasti eri lajeja. Kuntosalin spinning oli mun lemppari tai sellanen jossa vaan nostetaan painoja toistolla. :)

Mut juoksua minäkin suosittelen. Sinulle alkuun tosin ihan vaan kävelyä vaikka 4 kilsaa ja se 2 kertaa viikossa. Teet sitä nyt sanotaan vaikka jouluun saakka. Sitten sä otat osan matkasta jonka juokset. Et aikasemmin, varsinkaan kun sulla on vaan himo liikkua mutta pas*a kunto. Nostat peruskunnon sille tasolle että se pieni juoksu (ihan vaan alkuun muutama sata metriä) menee mukavasti.

Et siis tee liikaa nyt alkuun.

Sitten kohta sä voit lisätä myös kävelyn lisäksi tosiaan kuntosalia, käydä koittamassa kesällä vaikka ratsastusta? Uimahalli on hyvä tai melonta. Mutta mä suosittelen tätä vahvasti: nyt alkuun ihan vaan joku tuttu lenkki jota säännöllisesti vaan tahkot. Kun kunto nousee niin sä huomaat sen itsestäsi ja sitten sun nälkä tavallaan kasvaa, juoksetkin pidemmälle tai olet nopeampi.

Kysele kaveriporukasta jos joku lähtis pelaan sun kanssa sulkkista tai vaikka keilaamaan? Nämä voit ottaa pieninä lisinä siinä vaiheessa kun sä tiedät että sä teet se peruslenkin pari kertaa viikkoon ja lisää vaan hyvää tulee.

Ruokavalioon kannattaa kiinnittää huomio. Miettiä mikä on vaan mättäämistä? Miettiä ehkä ruokaa enempi tankkaajana kuin yhtään suuremmassa roolissa elämääsi?

Miten herkuttelet? Ja miten muuttaa herkkuja (edes joskus) joko pienemmälle määrältään tai kaloreiltaan? Jos syömiset on riittäviä ja siitä saat riittävästi kroppaan polttoaineita niin jaksat taas pidemmälle. Itsensä kiduttaminen syömättömästi ei edistä jaksamistasi.

Vierailija
11/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä arvelisin että niillä hiit-treeneillä voi löytää vähän jotain lihasta, jos tosiaan tekee ihan joka päivä vaikka kyykkyä tai punnerrusta tms. lihaskuntoliikkeitä varttitunninkin. Painonpudotuksessa tärkeintä on syömisten tarkistaminen, ja pitkäkestoinen liikunta olis myös hyväksi, lenkkeily mieleisellä tavalla on varmaan helpoin tapa...

Vierailija
12/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtakaa noi HIIT hömpötykset tässä tapauksessa. Jos kyseessä on henkilö, joka ei ole koskaan harrastanut kunnolla liikuntaa, niin pelkkiä maksimivetoja tekemällä ei pitkälle pötkitä. Ei noita edes kannata tehdä kuin kerran viikossa, ja jos mitään pohjia ei ole niin ei sitäkään vähää. Kropasta ei saa tehoja irti riittävästi, ja loukkaantumisriski on suuri.

Tärkeintä on löytää laji/lajit, joiden pariin haluaa päivittäin puuhastelemaan. Tässä tapauksessa ihan peruskuntoa (sauvakävely, juoksu, pyöräily) ja lihaskuntoa (kuntopiiri, kahvakuulailu, perus punttitreeni) kohottaen. Siitä se alkaa. Kun pohjat on kunnossa, voi aloittaa kovemmat treenit jos ne katsoo tarpeelliseksi.

Vierailija
13/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkkeily ja kahvakuulailu (jälkimmäinen vaikkapa sekä ryhmäliikuntana että kotijumppana). Helppoja aloittaa ja on mukavaa kun oman kehityksen huomaa melko nopeasti :)

Vierailija
14/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

googlaa hiit. treenit muokkaavat kehoa tehokkaasti ja kestävät maksimissaan 12 minuuttia päivittäin.

Vierailija
15/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samanlainen kuin sinä, inhoan ryhmäliikuntaa ja kuntosaleja. Mutta löysin yllätyksekseni iloa juoksemisesta. Siinä on paljon hyviä puolia: ei tarvita kalliita varusteita, kunnon kengät on kyllä tärkeät ja niihin kannattaa satsata. Voi lähteä juoksemaan koska vain, mihin aikaan vain ehtii, tehdä lyhyempiä tai pitempiä lenkkejä. Saa olla raittiissa ilmassa. Ei tarvitse puhua kenellekään. Mä rakastan kuunnella kovalla musiikkia juostessani, kivaa kun saa kerrankin kuunnella kunnolla ilman keskeytyksiä.

Juoksun jälkeen teen vielä sarjan vatsalihaksia ja punnerruksia, ja venyttelen kunnolla. Kunto kasvaa ja rasvakin palaa kivasti, ja olo on yleisesti ottaen paljon virkeämpi.

Vierailija
16/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkkeily auttaa totta kai. Ja erilaiset ryhmäliikuntatunnit on luultavasti hyviä (kuntopiirit, intervallit yms.). Ei niissä tartte olla sosiaalinen, keskittyy vaan omaan tekemiseensä. Paljon on itsestäsi kiinni. Pitää olla itsekuria ja riittävän ankara itselleen. Ja ei kuntosalit välttämättä ole kalliita, itse käyn salilla jossa maksaa 1,5 euroa kerta.

Vierailija
17/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

uinti, kävely, pyöräily, hiihto. halvimmat kuntolajit ja esim hiihto on kovaa treeniä alleille -ja takamukselle. oletko nähnyt virpi kuitusen pepan?

jos ei ulkoilu kiinnosta niin osta käsipainot kotiin ja tee vaikka vartti kerrallaan.

ei ole helppoa tietä ja kuukauden innostus ei auta mihinkään, se on elämäntapa tai kroppa luhistuu.

Vierailija
18/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 12:08"]

googlaa hiit. treenit muokkaavat kehoa tehokkaasti ja kestävät maksimissaan 12 minuuttia päivittäin.

[/quote]

jep jep käsi pystyyn kuinka moni on kiinteytynyt näillä "12min päivässä" jutuilla. no pain no gain

Vierailija
19/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvakuula, todella tehokas. Kannattaa opetella perustekniikka kunnolla, ettei tule vammoja. Ja sitten ruokailut kuntoon ja reilu annos arkiliikuntaa.

Vierailija
20/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntopyörä on turha, kuten kaikki muutkin kotikuntolaitteet, jos niitä ei käytä. Mutta jos on itsekuria, niin varmasti toimiva. Se on vaan todella tylsää hommaa ainakin mun mielestä. Sun täytyy laatia itsellesi ohjelma ja noudattaa sitä.

Oon huomannut, että aika monilla läskeillä on kotonaan erilaisia kotikuntolaitteita, mutta niiden käyttöaste on olematon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi