Mahtuisiko äiti ja tytär (8) 42,5 neliöiseen
Kommentit (20)
Meillä mahtuu äiti ja 10-v poika samankokoiseen. Tavaraa olen ehkä kerääntynyt hiukan liikaa, mutta asunnonkoko on ihan hyvä.
Helposti. Meillä on 3 henkilöä (joka toinen vkl 5) 90 neliössä, ja tää on meille kolmelle suorastaan liikaa. Silloin kun on kaikki 5 niin tilaa on sopivasti. Nytkin on huoneet melko tyhjiä, kun ei meillä ole tavaraa millä niitä täyttää! Tuntuu hullulta ostaa tavaroita vain tilan täytteeksi, kun niitä ei kerran oikeasti tarvittaisi. Henk. koht. en ymmärrä näitä 300 neliön taloja:)
Ainut mihin kaipaisin lisätilaa on kylpyhuone ja eteinen, mutta minkäs teet...
Mahtuu jos on hyvänmallinen asunto.
Meitä on 3 (2aikuista+1lapsi) vähän isommassa kaksiossa ja hyvin mahduttu. Ei ole edes tuntunut että olisi ahdasta vaikka isommassakin on asuttu.
Eikä asuta kaksiossa mitenkään tilanteen pakosta vaan omasta halusta, eikä olkkarissa nukkumisessa ole mitään vikaa tai epäkivaa. Sehän on täysin järjestelykysymys miten asian hoitaa.
Meillä on parisänky ja tila on jaettu hyvin kevyesti niin ettei sänky ole "julki" eikä tilantuntu siltikään kadonnut.
Kahden ladyn asunnossa laittaisin kyllä makkarin mukavaksi unipesäksi ja nukkuisin tyttö "kainalossa". Tupakeittiö sitten kivaksi yhteiseksi oleskelutilaksi. Tuntuisi, että näin molempien yöunetkin olisivat syvemmät ja olo levänneempi. Jos toinen herää esim. vapaa-aamuisin aiemmin, niin hipsii vain pois oleskelutilaan ja toisen nukkuminen ei häiriinny. Vaatteet makkarissa tai eteisessä ja lelut, tv, tietokone yms. oleskelutilassa. Minusta tuntuisi, että jos molemmille yrittää rakentaa eri puolet, niin kaikki tuntuu olevan "hieman sekaisin". Jos tytölle tulee kavereita ja haluavat joskus leikeissään yksityisyyttä, niin itse voi mennä makkariin lukemaan lehtiä tai vastaavasti antaa tiettyjä leluja siirtää makkariin.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 21:23"]
Meillä mahtuu äiti ja 10-v poika samankokoiseen. Tavaraa olen ehkä kerääntynyt hiukan liikaa, mutta asunnonkoko on ihan hyvä.
[/quote]
Miten olet järjestänyt nukkumisen? Nukutteko molemmat makuuhuoneessa vai nukutko itse olohuoneessa?T.Ap
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 21:27"]
Meitä on 3 (2aikuista+1lapsi) vähän isommassa kaksiossa ja hyvin mahduttu. Ei ole edes tuntunut että olisi ahdasta vaikka isommassakin on asuttu.
Eikä asuta kaksiossa mitenkään tilanteen pakosta vaan omasta halusta, eikä olkkarissa nukkumisessa ole mitään vikaa tai epäkivaa. Sehän on täysin järjestelykysymys miten asian hoitaa.
Meillä on parisänky ja tila on jaettu hyvin kevyesti niin ettei sänky ole "julki" eikä tilantuntu siltikään kadonnut.
[/quote]
Miten teillä on sitten järjestetty, jos toinen haluaa katsoa tv:tä illalla myöhään/olla koneella/lukea/syödä ruokaa? Jos olette nukkumassa olohuoneessa? Eikö toisen valvominen häiritse nukkuvaa?
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 21:47"]
[/quote]
Miten teillä on sitten järjestetty, jos toinen haluaa katsoa tv:tä illalla myöhään/olla koneella/lukea/syödä ruokaa? Jos olette nukkumassa olohuoneessa? Eikö toisen valvominen häiritse nukkuvaa?
[/quote]
Yleensä käydään nukkumaan vähän eri aikohin ja herätään eri aikoihin. Minua ei häiritse miehen herätyskello ja mikään syöminen ei niin kovaa meteliä aiheuta että siitä häiriintyisi. Tv osataan laittaa vähän hiljemmalle tai jos toinen on koneella ja toinen käymässä nukkumaan niin silloin ei ehkä nyt mitään stoorimaratonia ruveta näppiksellä paukuttamaan. Mutta muutoin eletään ihan normaalisti, meillä on lattialamppu niin että se ei paista sänkyyn asti mutta valaisee huonetta jonkin verran joten hereilä olija voi lukea, piirtää, tehdä ristikkoa tms ihan vapaasti.
Okei, minä en kyllä saisi unta, jos toinen katselisi hiljaisella tv:tä vieressä tai käyskentelisi keittiön ja olohuoneen väliä katsellen telkkaa, tai jos valo olisi päällä...:( Ihan mahdoton yhtälö. Meilläkin on mietitty olohuonetta vaihtoehtona vanhemmille, mutta juuri tämän vuoksi se ei käy.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 21:47"]
[/quote]
[/quote]
Yleensä käydään nukkumaan vähän eri aikohin ja herätään eri aikoihin. Minua ei häiritse miehen herätyskello ja mikään syöminen ei niin kovaa meteliä aiheuta että siitä häiriintyisi. Tv osataan laittaa vähän hiljemmalle tai jos toinen on koneella ja toinen käymässä nukkumaan niin silloin ei ehkä nyt mitään stoorimaratonia ruveta näppiksellä paukuttamaan. Mutta muutoin eletään ihan normaalisti, meillä on lattialamppu niin että se ei paista sänkyyn asti mutta valaisee huonetta jonkin verran joten hereilä olija voi lukea, piirtää, tehdä ristikkoa tms ihan vapaasti.
[/quote]
Unohdin mainita että miellä on siis paneeliverhoilla tehty kapea seinäke sängyn vieressä ja sänky on nurkassa. Joten jos toinen on koneella tai pitää joitain valoja niin sängyssä nukkuja on silti hämärässä/pimeässä eikä esim läppärin valot vilku silmään.
Kyllä mahtuu. Minulla ei ole 20 vuoteen ollut olohuonetta, vaikka on kolmio kahdella hengellä.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 21:23"]
[/quote]
Miten olet järjestänyt nukkumisen? Nukutteko molemmat makuuhuoneessa vai nukutko itse olohuoneessa?T.Ap
[/quote]
Molemmat nukumme makuuhuoneessa. Minun sänkyni saa sohvaksi, kun lapsen kavereita vierailee. Useimmiten arkisin se on kyllä auki, koska petaaminen laiskottaa.
Huone on sisutettu pojalle eikä siellä ole minun tavaroitani.
En halua nukkua samassa huoneessa kuin sähkölaitteet: tietokone, tv. Tosin jo lähitulevaisuudessa poika tarvitsee omaa rauhaa, joten olohuoneeseen tai isompaan asuntoon muutto on edessä. Todennäköisemmin se olohuone toteutuu, koska tuntuisi haaskaukselta laittaa rahaa neliöihin, kun pienemmässkin on ihan mukavaa.
Muutama kuukausi sitten muutin tyttäreni kanssa 43-neliöisestä kaksiosta 64-neliöiseen kaksioon ja kyllä tämä tila on niin ihanaa. Pienen kodin siivoaminen oli pyllystä eikä vieraitakaan juuri käynyt, kun oltiin sitten kuin sillit purkissa. Mutta tokihan siellä 43 neliössäkin mahtui nukkumaan, syömään, peseytymään ja lojumaan.
Mulla on n. 120 asuinneliöö ja muut tilat siihen päälle (okt). Poika on melkein joka viikonloppu mulla ja tietysti kissa asuu vakituisesti mutta juuri muita ei näy. Olen harkinnu et pitäis laittaa varastorakennus pihalle kun ei meinaa tavarat mahtua.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 22:20"]
Mulla on n. 120 asuinneliöö ja muut tilat siihen päälle (okt). Poika on melkein joka viikonloppu mulla ja tietysti kissa asuu vakituisesti mutta juuri muita ei näy. Olen harkinnu et pitäis laittaa varastorakennus pihalle kun ei meinaa tavarat mahtua.
[/quote]
Hamstraaminen on sairaus.
Kyllä mä sanoisin että mahtuu! :) Itse asutaan miehen ja vauvan kanssa tällähetkellä 47 neliöisessä yksiössä, jossa sauna vie oman tilansa.. Hyvin ollaan pärjätty, toki isompaan ollaan muuttamassa piakkoin kun sopiva asunto tulee kohdalle.
Vihdoinkin diagnoosi! Oon hamstraaja. Aika vähän kuitenkin tavaraa, en oo rikas... Vanhoja, kirppareilta, huutokaupoista, mut en ole pystynyt luomaan järjestystä...........aso (and so on)....
Väliaikaisratkaisuksi ok, pidemmän päälle oma huone ja rauha käyvät kovinkin tärkeiksi. Eron jälkeen lapsen ja koiran kanssa homma toimi kun oli pakko toimia.
Onneks ei tarvii tälläsia ämmiä peesata.
Mahtuu, mutta ei ole kiva nukkua pidemmän päälle olkkarissa.