Raskaana. Saanko syödä salamia pizzan päällä?
Salamihan on muuten kielletty, mutta onko ok pizzan päällä jos tilaa esim pizzeriasta kun käy uunin kautta? Tai ainakin kaupan pakastepizzat pitäisi kai käydä jos kaikki bakteerit kuolee kun tuote on ollut pakastettuna vähintään 3 päivää? Tiedän että monen mielestä on tyhmiä kysymyksiä, mutta odotan esikoistani joten yritän vain varmistaa että olen riittävän varovainen :)
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi salami on kielletty?
Leikkeleet on nykyään kielletty raskaana
Näissäkin voi käyttää omaa järkeä..
Kuinka ylimielinen voi ihminen olla :D hei kaverit, täällä on tyyppi joka tietää paremmin kuin tuhannet tieteentekijät, uskomatonta! Miksi luulet että länsimaissa on nykyään niin pieni äiti-lapsikuolleisuus, hmm, no sun kaltaisten ihmisten ”järjenkäytön” takia tietenkin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkeleet on nykyään kielletty raskaana
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/t…
Kyllä on vaikeeta raskaana oleminenkin nykyään.
Jätä tupakka, viina ja huumeet pois niin ollaan jo vahvasti plussan puolella. Loppu on hienosäätöä.
Saa, samoin parmankinkkua ja kaikkia juustoja, kunhan on käynyt uunin kautta
Tää on hyvä esimerkki siitä miksi vanhemmuus on niin vaikeeta nykypäivänä.
"yritän vain varmistaa että olen riittävän varovainen"
Olisit nyt heti kertonut asuvasi Ruotsissa. Aika harva täällä googlettamatta tietää sikäläisiä sääntöjä.
Itsekin noudatin raskausaikana hyvin tarkkaan neuvottua ruokavaliota, mutta ei siinä puhuttu salmista mitään. Sehän on kestomakkara, joka säilyy jonkin aikaa vaikka huoneenlämmössä.
Luulisi raskausajan suositusten olevan kaikissa maissa samat mutta eivät ne ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toxoplasman vuoksi kun on raakaa kuivatettua lihaa.
- Ap
Ootko ollut koskaan tekemissä ulkokissan ulosteiden kanssa? Jos olet, sulla on toksoplasman vasta-aineet jo veressä.
Itsehän pidän linjan että vain päihteet jäivät pois raskauden aikana. Hyvä tuli, en stressannut.
Vierailija kirjoitti:
Tää on hyvä esimerkki siitä miksi vanhemmuus on niin vaikeeta nykypäivänä.
"yritän vain varmistaa että olen riittävän varovainen"
Mua niin ärsyttää noi nyt maalaisjärkeä hei -tyypit.
Esimerkiksi, joka vuosi Suomessa on listeria-tapauksia. Se, että äiti huolehtii lapsestaan jo raskauden aikana (vaikka todennäköisyys on pieni) on mielestäni vain plussaa.
Sitten on aivovaurioita pienintäkin määrinä aiheuttavat aineet, kuten alkoholi ja lakritsi. Joillekin on Ok pienet aivovauriot, joita ei edes huomaa (paitsi ehkä vaikkapa ylivilkkaus-diagnoosina myöhemmin) ja jotkut pystyvät pitämään 0-toleranssin. Tämä on vain fiksua ja näissä ei tippa tapa asenne on minulle niin käsittämätön.
Pizza on liian suolaista ja rasvaista. Se on roskaruokaa sinulle: ei vitamiineja,
ei kivennäisaineita, ei rautaa, ei kalsiumia. Nostaa verenpainetta ja lihottaa.
1 viipale riittää, lisäkkeeksi ravintorikkaita vihanneksia. Paino ei saa nousta raskaiden aikana.
Suojele sikiötä ja opiskele ruokariskejä kuten toksoplasmoosi, listeria, streptokokki, stafylokokki ja e-koli.
Kun tietää, voi toimia oikein ja ajatella rauhallisesti.
"paino ei saa nousta raskauden aikana"
Kuules, jos paino ei nouse raskauden aikana tarkoittaa sitä, että nainen laihtuu, koska vauva, istukka ja lapsivesi lisäävät automaattisesti painoa. Jos äiti laihtuu raskauden aikana, jokin on vialla. Ihan ihme syyllistämistä tuollainen puhe.
Vierailija kirjoitti:
yök
Eiköhän neuvolasta saa ohjeet. Ei kannata myöskään lihottaa itseään raskauden varjolla, synnytys on silloin vaikeampi.
Niin paljon syntyy nykyisi diagnoosilapsia, että raskaana ollessaan kannattaisi noudatta ohjeita. Esim ei tippaakaan alkoholia, se kulkee tulevan lapsen elimistön läpi, eikä tee hänelle hyvää.
Tuon mukaan salami on raskaanaoleville ok kuumennettuna, eli salamipizza ok.