Nyt ymmärrän, miksi joku luulee Koronavilkun suojaavan tartunnoilta
https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000006627569.html
Eli joillain on ilmeisesti käsitys, että koronasovellut kännykässä varoittaisi, jos lähistöllä on joku, jolka on korona. Tänäänkin täällä palstalla ihmettelin yhtä kommenttia, jossa joku kirjoitti, ettei pelkää tartuntaa, koska on ladannut kännykkään koronavilkun.
Väännetään tämä nyt rautalangasta:
Koronavilkku kertoo, oletko viimeisen 2 viikon ajan ollut 2 m lähempänä yli 15 minuuttia sellaisen henkilön kanssa, jolla todetaan myöhemmin korona. Kun se koronan saanut laittaa omaan kotonavvilkkuunsa tiedon saamastaan testituloksesta, hänen oma koronavilkkunsa lopettaa toimimasta ja mahdolliset altistuneet saavat tiedon altistuksestaan. Siten he osaavat tarkkailla vointiaan paremmin ja vältellä lähikontaketeja seuraavan parin viikon ajan, ja mennä testiin, jos saavat jotain oireita.
Se sovellus on siis apuväline tartuntaketjujen katkaisemiseen. Se on apuväline sille, että jo altistuneet ja ehkä siis jo koronan saaneet osaisivat varoa tartuttamasta sitä eteenpäin.
Kommentit (7)
Huomasin saman virheen ihmisten ajattelussa jo ennen kuin vilkku julkaistiin. Siis ihan oikeesti jotkut kuvittelivat sen ilmoittavan reaaliajassa, jos koronaa kantava henkilö on lähellä tai, että sovelluksen avulla voi kyylätä naapureiden terveyttä. :D
Näin juuri. Eihän sovelluksen nyt mitenkään voisi toimia noin, kun koko ajan on puhuttu siitä yksityisyydensuojasta. Olisipa hyvin yksityistä, kun tulee koronapositiivinen vastaan ja sovellus hälyttää tämän kohdalla. Joo ei. Koronapositiivisen on tarkoitus jatkossakin pysyä kotona ja tarkoitus on jäljittää heitä, jotka ovat olleet lähietäisyydellä juuri ennen, kun tämä on sairastunut ja mahdollisesti jo tartuttanut.
Mulle on nyt lisäksi hieman epäselvää, kuinka voi pelätä saavansa koronan sovelluksen vuoksi. Eihän se sovellus sitä muuta, ketä ihmisiä oot tavannut ja oletko ollut sairastuneen lähellä. Se vain ilmoittaa altistumisesta.
Selitys:
Keskiverto ihminen on aika tyhmä, ja puolet ihmisistä on vielä sitäkin tyhmempiä!
Luin huonosti. Siis joku EI pelkää saavansa koronaa, kun on koronavilkku. Kaikkea sitä. Eihän se nyt miltään suojaa. Terkuin 3
Vierailija kirjoitti:
Selitys:
Keskiverto ihminen on aika tyhmä, ja puolet ihmisistä on vielä sitäkin tyhmempiä!
Oletkohan aina sama henkilö vai onko oikeasti olemassa useampi, jotka laukovat ajatuksia suoraan minun päästäni? Olisi kiva, jos minulla olisi oikeassa elämässä myös joku yhtä tyhmä kuin mä. :)
Tämänhän nyt oivalsi tällainen idioottikin heti alusta saakka, että ihmiset luulee sen sovelluksen olevan kuin joku skanneri alien-elokuvissa joka piipittää tihenevään tahtiin kun joku koronatautinen lähestyy :D
Tää on niin vaikee ihmisten ymmärtää. Miks se ees kertois tartunnan saaneen olevan lähellä, kun lähtökohtasestihan tämmösen henkilön tulis pysyä kotona (tai muuten erityksissä, mökillä, hotellissa, missä nyt sit ikinä oiskaan).