Raskaana. Saanko syödä salamia pizzan päällä?
Salamihan on muuten kielletty, mutta onko ok pizzan päällä jos tilaa esim pizzeriasta kun käy uunin kautta? Tai ainakin kaupan pakastepizzat pitäisi kai käydä jos kaikki bakteerit kuolee kun tuote on ollut pakastettuna vähintään 3 päivää? Tiedän että monen mielestä on tyhmiä kysymyksiä, mutta odotan esikoistani joten yritän vain varmistaa että olen riittävän varovainen :)
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Miksi salami on kielletty?
Toxoplasman vuoksi kun on raakaa kuivatettua lihaa.
- Ap
Salamissa ei mikään kasva suolan takia.
Vierailija kirjoitti:
Leikkeleet on nykyään kielletty raskaana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkeleet on nykyään kielletty raskaana
Näissäkin voi käyttää omaa järkeä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toxoplasman vuoksi kun on raakaa kuivatettua lihaa.
- Ap
Miksi alapeukut? Ihan kätilöltä saatu ohje.
Mitenköhän se vauvan hoito sulta onnistuu, kun olet nyt jo harvinaisen pihalla.
Saa. Itekki oon kotona ku leivän päälle halunnu nii käyttäny pannulla.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän se vauvan hoito sulta onnistuu, kun olet nyt jo harvinaisen pihalla.
Olipas kiva kommentti. Toivottavasti sulle tuli nyt hyvä mieli! Mukavaa lauantaita :)
- Ap
No itse olen kyllä syönyt, kyllä se ohut liha siinä kuumassa uunissa kypsyy. Myös homejuustoa söin kuumennettuna. Jos vielä on pitseria jossa on kunnon pitsauuni niin lämpötila niissä on jopa 350 astetta. Siinä kuolee kyllä kaikki mahdollinen. Ja miten leikkeleet ovat kiellettyjä. Ei ainakaan meidän ohjeissa.
Toxoplasma kuolee yli 65 asteessa.
Saisko perusteita alapeukuille? Kyse on kuitenkin virallisista suosituksista. Ps. Näkemättä voin sanoa että näitä faktoja alapeukuttavat ovat samoja jotka jakavat facebookissa ”minä kasvoin 70-luvulla ja äitini poltti ja veti viinaa ja söi raakaa lihaa joka päivä kun odotti minua ja matkustin vauvana autossa kuskin sylissä. Olen silti elossa 😂😂😂” -meemejä.
Vierailija kirjoitti:
Vain pallosalamia.
😂
Tintsu kirjoitti:
No itse olen kyllä syönyt, kyllä se ohut liha siinä kuumassa uunissa kypsyy. Myös homejuustoa söin kuumennettuna. Jos vielä on pitseria jossa on kunnon pitsauuni niin lämpötila niissä on jopa 350 astetta. Siinä kuolee kyllä kaikki mahdollinen. Ja miten leikkeleet ovat kiellettyjä. Ei ainakaan meidän ohjeissa.
Itse asun Ruotsissa ja täällä suositellaan vain leikkeleitä jotka on pakattu viikon sisään. Salami ja parmakinkku ok jos pakastaa 3 päivää.
- Ap
Salaman jännite voi olla miljoonia voltteja. Monta salamaa tekee monta miljoonaa volttia.
Vierailija kirjoitti:
Saisko perusteita alapeukuille? Kyse on kuitenkin virallisista suosituksista. Ps. Näkemättä voin sanoa että näitä faktoja alapeukuttavat ovat samoja jotka jakavat facebookissa ”minä kasvoin 70-luvulla ja äitini poltti ja veti viinaa ja söi raakaa lihaa joka päivä kun odotti minua ja matkustin vauvana autossa kuskin sylissä. Olen silti elossa 😂😂😂” -meemejä.
No, itse en ainakaan löytänyt suositusta, jonka mukaan kaikki leikkeleet olisivat kiellettyjä.
Raaka kokoliha (eli esim. puoliraaka pihvi) ja esim. ilmakuivattu kinkku on ei suositeltuja, mutta miksi esim. saunapalvi tai joku kalkkunaleike tai lauantaimakkara olisivat "kiellettyjä"?
https://www.ruokavirasto.fi/turvallisenkaytonohjeet tuossa tämän päivän ohjeet miten suomessa tulisi syödä. Ruotsissa on vissiin eri suositukset. Jostain kuulin että esim. Sushi on siellä sallittua, täällä taas ei.