Miten auttaa ystävää joka juo liikaa?
Olemme molemmat 25-vuotiaita ja ystäväni on vetänyt kännit joka viikonloppu sekä perjantaina että lauantaina noin 13-vuotiaasta asti.
Luulisi, että yli parikymppisenä alkaa olla jo biletysvaihe ohitse, omasta mielestäni sellainen kuuluu noin 18-20 vuotiaille ja nuoremmille. Toki kaikki kehittyy eri tahtiin ja kaikki ei voi elää samalla tavalla, ymmärrän sen hyvin..
Mutta se surettaa että olimme hyviä ystäviä ja nyt tilanne on se että hän haluaa nähdä/voi nähdä vain silloin kun tahtoo minua heille iltaa istumaan (juomaan) tai haluaa itse tulla meille miehensä kanssa ottamaan. Hän ei myöskään osaa vaan olla illanistujaisissa, vaan on pakko päästä baariin 2 kertaa viikossa. Eikä siinä mitään jos joisi kohtuudella, mutta loppuillasta itkee/raivoaa, kaatuilee, loukkaa itsensä ja pitää aina huolehtia kotiin.
On vaan turhauttavaa, kun hänestä ei kuulu mitään muuta kuin sillon kun haluaa itselleen seuraa baariin tai muuten ottamaan. Yleensä kun yritän keksiä aktiviteettejä, esim. elokuviin, syömään, kahville, kuntosalille, tai muuta niin joko ei ole rahaa tai sitten ei ole aikaa.
Aina jos kerron aloittaneeni uuden harrastuksen, niin ihmettelee sitä kovasti ja sanoo ettei itse moista jaksaisi tehdä. Mielenkiintoa ei yksinkertaisesti ole mihinkään.
Viimeisin kerta kun näimme oli kun sain hänet houkuteltua kaupungille ostoksille. Tuntui olevan kamala kiire ja hermostuneisuus/ahdistuneisuus päällä siellä kaupungilla ja tuntui haluavan pois, koska kotona piti pestä pyykkiä ja hoitaa asioita. Myöhemmin selvisi, että se kiire olikin Alkoon, että ehtii varmasti käydä. Silloin alkoi jo vähän kyllästyttää.
Hänellä on jo aivan selvä alkoholiongelma, mutta miten ottaa se puheeksi niin ettei loukkaa häntä?
Tiedän että monen mielestä tuollainen juominen ei ole ongelma, kun se rajoittuu vain viikonloppuun. Mutta kyllähän siinä ylittyy kohtuukäytön rajat, jos juot kokonaisen laatikkoviinin ja 5-10 olutta siihen päälle x 2 viikossa? Tai ostat 24 oluen kaljakeissin ja muuta juomaa ja ne ei riitä niille kahdelle päivälle, vaan pitää hakea lisää?
Kommentit (5)
Jos auttaa haluat, sinun pitää kertoa sille että se juo liikaa. Oikeastaan muuta et voi tehdäkään. Hän ei itse näe ongelmaa ja ehkä suuttuu sulle. Mutta jos kukaan ei koskaan sano hänelle, hän salaa ongelmaa itseltään kauemmin, mikä pahentaa tilannetta ja vaikeuttaa vierottautumista myöhemmin.
No et sinä voi mitään muuta kuin kertoa päin näköä oman näkemyksesi siitä että hän juo liikaa. Hän voi loukkaantua, enemmän tai vähemmän, tai sitten myöntelee muttei muuta mitään kuitenkaan.
Aika harva toisten kehotuksesta vähentää, varsinkin jos se toinen ei ole oma puoliso. Itsekin join johonkin 35-vuotiaaksi sinkuksi asti paaaljon suurkulutusrajoja enemmän, enkä pitänyt sitä yhtään minään ongelmana, koska kuitenkin kävin töissä jne. Kyllähän jotkut minulle siitä sanoikin, mutta naureskelin vaan, että joo, pitäs vähän rauhoitella, mutta jatkoin kuten ennenkin - koska en oikeasti itse pitänyt asiaa ongelmana. Viralliset rajat oli minusta jotain ihme terveystanttojen nipotusta vaan.
Itse sitten vähensin kuitenkin keski-iän kynnyksellä kun alkoi painoa kertyä ikävästi juomisen takia. Lisäksi väheni semmoiset kaverit joiden kanssa baareilla, kun ihmiset perusti perheitä ja muutti toisille paikkakunnille työhön.
Niin suoraan kai täytyisi sanoa, olen vaan huono sanomaan suoraan asioita jotka voivat loukata muita. Mietin että loukkaantuisikohan hän, jos kysyisin että haluaisiko hän käydä jossain puhumassa juomisesta.
Hänellä on paljon vähentynyt ne kaverit, joiden kanssa voi ottaa mutta tuntuu etsivän niitä vaan lisää ja ne kaverit on nimenomaan vaan sitä ottamista varten. Ne jotka hänen kanssaan juo mahdollisimman tiheään on "ihania ihmisiä" ja muille taas ei tule ollenkaan huomiota.
Ehkä jos olisi sinkku, niin ymmärtäisi. Mutta kun on ihan vakituisessa parisuhteessa ja lasta yrittävät. Sanoo haluavansa juoda ennen kun tulee raskaaksi, mutta kun sitä yritystä on ollut jo vuosi niin tuntuu jo vähän omituiselle ja tekosyylle että haluaa juoda noin rankasti, ennen kuin on raskaana.
Valitettavasti minullakin oli samanlainen kaveri. Moneen kertaan keskustelin hänen kanssaan juomisesta. Kävimme läpi kohtuullisuuden rajat. Jossain vaiheessa kuitenkin huomasin, ettei häntä kohtuukäyttö kiinnosta, hän haluaa olla humalassa. Hän ei myöskään näe siinä mitään hävettävää, että on ainoa paikallaolijoista, joka on juovuksissa. Hänhän vetää kännit jos haluaa, kuulemma. Vaikka muut pyytäisivät ettei joisi.
Välit jouduin laittamaan poikki siinä vaiheessa kun tämä ystävä rupesi jatkuvasti puhumaan lasten tekemisestä. Hän ei nähnyt pienintäkään ongelmaa siinä että juo joka viikonloppu, kun hänen mielestään sen juomisen voi sitten lopettaa kun tietää olevansa raskaana. Ilmeisesti ei oikeasti ymmärrä että se vauva saa alkunsa ennen kuin raskaustesti näyttää plussaa. Selitin kyllä ennen "eroamme", että vauva vahingoittuu juomisesta, mutta asia ei häntä tuntunut huolettavan.
Itselleni tämä on ollut hyvin vaikeaa, suren joka päivä entistä ystävyyttämme. Mutta annoin hänen valita, ja hän valitsi alkoholismin.
Ongelmahan sillä on ja paha, mutta en usko, että sinä voit auttaa mitenkään. Ehkä suoraan sanominen voi laittaa vähän miettimään, mutta ei välttämättä.