Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomi aikoo kopioda Ruotsin aktiivimallin jossa työttömien karenssit vähitellen kasvavat niin, että huomautuksen jälkeen seuraavat yhden, viiden ja kymmenen päivän karenssit.

Vierailija
12.09.2020 |

Malli vaatii yhä aktiivisempaa työnhakua ja siitä raportointia viranomaiselle. Sitä miten tämä lisää työpaikkoja ei ole kerrottu.
Hallitus unohtaa uudistuksessaan sen faktan, että Ruotsissa valtio maksaa kymmenkertaisen määrän palkkatukea työllistääkseen työttömiä. Malmössä sadat työttömät makoilivat kotona saaden samaan aikaan palkaa kun heille ei keksitty kaupungin puolesta mitään järkevää tekemistä mutta välttivätpähän karenssin kun olivat sopimuksen mukaan kunnalla töissä ja valtio maksoi heidän palkkansa.
Aiempi halitus kopioi Tanskan mallin mutta siitäkin vain leikkurin. Tuolloin unohdettiin se fakta että Tanskassa yhtä työvoimavirkailijaa kohden on 12 työtöntä kun suomessa sama luku on kymmenkertainen. Työttömyyskorvaus Tanskassa on kolminkertainen suomeen verrattuna. Rahaa työttömien työllistämisen edistämiseksi esim. kouluttamalla heitä lisää ja hoitamalla heidät työkuntoiseksi käytetään siellä ihan eri tavalla kuin täällä.
Suomi kopioi muiden maiden malleista ainoastaan kepin, ei lainkaan porkkanaa.

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yhteiskunnan kannalta Tanskassa asiat on suunniteltu selvästi paremmin, sillä Suomessa nelihenkinen lapsiperhe saa tt-tuella eläessään käteen nettona enemmän rahaa kuin jos vanhemmat olisivat työttömyysturvalla eli vastikkeellisuuden piirissä. Tässähän ei ole mitään järkeä tietenkään, mutta muutoksia ei tunnuta saavan aikaan."

Suomessa kukaan ei ole pelkästään toimeentulotuella. Se on viimesijainen etuus ja maksetaan aina jonkun muun etuuden (kuten työmarkkinatuki, opintotuki lainoineen, kuntoutustuki, eläke ja näihin lisättynä esim. lapsilisät ja asumistuki) päälle. Käytännössä monen sosiaalietuudet koostuvat monesta eri palikasta.

Itse elin pelkällä toimeentulotuella kymmenen vuotta. Meitä oli tilastojen mukaan reilut 20 000.

Siis virastokielellä tulottomia.

"Hyväksyttäviä" syitä ovat kaikki ne syyt, joiden takia toimeentulotukea haetaan ja saadaan

Tuliko kertaakaan alennuksia? Oliko sinulla ns. hyväksyttävä syy olla pelkästään toimeentulotuella?

Vierailija
82/110 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yhteiskunnan kannalta Tanskassa asiat on suunniteltu selvästi paremmin, sillä Suomessa nelihenkinen lapsiperhe saa tt-tuella eläessään käteen nettona enemmän rahaa kuin jos vanhemmat olisivat työttömyysturvalla eli vastikkeellisuuden piirissä. Tässähän ei ole mitään järkeä tietenkään, mutta muutoksia ei tunnuta saavan aikaan."

Suomessa kukaan ei ole pelkästään toimeentulotuella. Se on viimesijainen etuus ja maksetaan aina jonkun muun etuuden (kuten työmarkkinatuki, opintotuki lainoineen, kuntoutustuki, eläke ja näihin lisättynä esim. lapsilisät ja asumistuki) päälle. Käytännössä monen sosiaalietuudet koostuvat monesta eri palikasta.

Itse elin pelkällä toimeentulotuella kymmenen vuotta. Meitä oli tilastojen mukaan reilut 20 000.

"Hyväksyttäviä" syitä ovat kaikki ne syyt, joiden takia toimeentulotukea haetaan ja saadaan

Tuliko kertaakaan alennuksia? Oliko sinulla ns. hyväksyttävä syy olla pelkästään toimeentulotuella?

Kyllä mutta jos on kieltäytynyt jostain niin silloin pitäisi olla ns. hyväksyttävä syy jotta alennusta ei tehtäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mutta jos on kieltäytynyt jostain niin silloin pitäisi olla ns. hyväksyttävä syy jotta alennusta ei tehtäisi.

Tarkennan vielä että karenssin saatuaan ja varsinkin jos tulee työssäolevelvoite.

Vierailija
84/110 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikun työhakemuksia taas edustajille kehiin.

Tuskin voit hakea yhtä paikkaa kuin kerran. Jos seurantaa tehdään viikoittain tarkoittaa se 200 työhakemusta vuodessa.

Seurantaa eli täytät jotain automaattilomaketta jota kukaan ei lue 200 paikan edestä vuodessa. Pistokokeina nuo vilkaisee viimeiset viisi murto-osalta työttömiä, koska ei noilla ole porukkaa muuhun. Luultavasti nekin kohdistuu niihin hankalimpiin asiakkaisiin koska tokihan työkkärin virkailija kostaa karenssilla jos tilaisuus tulee. 

Antaako virkalijat nykyään karensseja? Vuosia sitten kun olin työkkärissä, niistä päätti työvoimatoimikunta, jossa työkkäristä oli mukana 1 henkilö, sekä sihteeri ilman äänioikeutta. Loput olivat työnantajien ja työntekijöiden edustajia 50/50. Virkailija lähetti selvityspyynnön, mutta esikäsittelyn teki työvoimatoimiston päällikkö tai hänen sijaisensa sihteerinsä kanssa, lopullinen päätös tehtiin sitten työvoimatoimikunnan kokouksessa. Yksittäinen virkailija ei karenssia voinut määrätä lainkaan. Itse en ollut neuvoja, vaan olin toimiston puolella ja tein paperitöitä, myös tähän asiaan liittyen toisinaan. 

Vierailija
85/110 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kun kopioisivat Ruotsin työpaikat tänne että ei tarvitsisi lähteä Ruotsiin tekemään töitä

T. Akateeminen jonka alalta 30 prosenttia on lähtenyt Ruotsiin töihin.

Ps. Aivovuoto ulkomaille voi hyvin

Vierailija
86/110 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän pelkästään toimeentulotuen varassa eläminen tarkoita käytännössä sitä, että on työkyvytön ja myös työttömyysetuus on tästä syystä evätty. Toki jos saa toimeentulotukea, saa käytännössä aina myös asumistukea ja voi toki saada muitakin etuuksia samanaikaisesti. Esim. kansaeläkkeellä tai Kelan työttömyysetuudella elävä saa lähes myös toimeentulotukea, koska kyseiset etuudet ovat niin mitättömän pieniä.

Vierailija
87/110 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virallisesti hyväksyttävä kyllä. Ei tullut alennuksia. Minut todettiin eläketutkimuksissa työkyvyttömäksi, ja sanottiin että mutta kai ymmärrät, että eläkettä et saa joten siirrämme sinut tulottomaksi. Se loppui tänä kesänä. Typpi siis kirjoitti mulle paperin, että ei kuulu työvoimaa, älkää lähettäkö enää meille.

Vierailija
88/110 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin siis sitä ennen 20 vuotta työtön. Se vaati 20 vuoden työttömyyden ja kuntouttavassa käymisen.

Muutaman vuoden lyhyellä työttömyydellä ei tuskin vielä tuollaista tarjota.

Vierailija
89/110 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tutkittu fakta, että työttömät saavat paljon harvemmin hyväksyvän eläkepäätöksen kuin työssäolevat. Tätä perustellaan sillä, että työttömien kuntoutuskartoituksia ja kuntoutusta on vaikeampi järjestää, mutta oikeastihan on kyse siitä, että työtön nähdään vähemmän arvoisena kuin työssäkäyvä ja lopputuloksena ovat ihmiset, jotka putoavat kaikkien järjestelmien väliin.

Ongelma on nimenomaan tuo, eli että koneisto, poliitikot, viranomaiset eivät enää pidä työtöntä ihmistä tasa-arvoisena kansalaisena, samanarvoisena, ja poliitikkojen asenne tarttuu sitten kansaan. Tästä syystä työttömien kurittaminen on ongelmallisinta, koska se johtaa siihen että sama tarttuu kansan asenteeseen. Kansa suhtautuu työttömiin niin kuin poliitikot suhtautuvat.

Tragikoomisinta on se, etttä olin 20 vuotta työtön, sitten 10 vuotta toimeentulotuella, ja kun minut pakotettiin ilmoittautumaan jälleen työkkääriin niin olen uusi työnhakija ilman työttömyyshistoriaa.

Mielipuolinen tilanne. Olen ollut yhteensä 30 vuotta työtön, mutta minua ei lueta pitkäaikaistyöttömäksi, koska välissä oli 10 vuoden jakso toimeentulotuella. Minut kutsutaan kohta ilmeisesti uusien työttömien infoon.

Vierailija
90/110 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin voit hakea yhtä paikkaa kuin kerran. Jos seurantaa tehdään viikoittain tarkoittaa se 200 työhakemusta vuodessa.

Seurantaa eli täytät jotain automaattilomaketta jota kukaan ei lue 200 paikan edestä vuodessa. Pistokokeina nuo vilkaisee viimeiset viisi murto-osalta työttömiä, koska ei noilla ole porukkaa muuhun. Luultavasti nekin kohdistuu niihin hankalimpiin asiakkaisiin koska tokihan työkkärin virkailija kostaa karenssilla jos tilaisuus tulee. 

Antaako virkalijat nykyään karensseja? Vuosia sitten kun olin työkkärissä, niistä päätti työvoimatoimikunta, jossa työkkäristä oli mukana 1 henkilö, sekä sihteeri ilman äänioikeutta. Loput olivat työnantajien ja työntekijöiden edustajia 50/50. Virkailija lähetti selvityspyynnön, mutta esikäsittelyn teki työvoimatoimiston päällikkö tai hänen sijaisensa sihteerinsä kanssa, lopullinen päätös tehtiin sitten työvoimatoimikunnan kokouksessa. Yksittäinen virkailija ei karenssia voinut määrätä lainkaan. Itse en ollut neuvoja, vaan olin toimiston puolella ja tein paperitöitä, myös tähän asiaan liittyen toisinaan. 

En itseasiassa tiedä, mutta sen muistan että ekaa kertaa sossuun mennessäni sain yhden virkailijan päätöksenä 20% karenssin kun en ollut tehnyt jotain hakemuksia koulutukseen tjsp. (en muista) mikä olisi pitänyt tehdä kuukausia aiemmin kuin olin edes rahapulassa ja tiesin että tarvitsen sossun apua. Sen jälkeen en ole näitä systeemejä jaksanut ottaa tosissaan eli ne on olemassa itseään varten,  ei kansalaist.a. 

91/110 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää taidan mennä kolmenvuoden välein sitten koulutuksiin kunnes tärppää töitä.

3vuotta on minimiaika pitkäaikaistyöttömyydelle jolloinka pitäis saada työttömyysetuus koulutuksen aikana.

Vierailija
92/110 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään muu ei toimi kuin se, että te-toimisto ryhtyy välittämään itse sitä keikkatyötä.

Suomesta löytyy paljon tekemistä.

Te-toimistoillahan oli parikymmentä vuotta sitten Pikapesti, oma henkilöstövuokrauspalvelu, johon saattoi ilmottautua vaikka ei olisi ollut työtön työnhakija, ja toisaalta työttömien työnhakijoiden ei ollut pakko ilmoittautua Pikapestin työntekijäreserviin.

Itse sain Pikapestin kautta ensin työkeikkoja ja lopuksi minut haluttiin palkata asiakasyritykseen vakituiseksi. Yritys sai sovittua Pikapestin kanssa, ettei minusta tarvitse maksaa mitään rekrypalkkiota, olinhan työtön työnhakija. Outoa olisi ollutkin TE-hallinnolle maksaa minun päänahastani jotain siirtomaksua.

Saattaa olla, että Pikapesti lopetettiin, koska se kilpaili liiaksi oikeiden orjavuokraamoiden kanssa, eli yksityisillä markkinoilla. Mutta itse olin toimintaan tyytyväinen, olivat ammattilaisia, toisin kuin yksityisten firmojen henkilöstökonsultit, jotka eivät joskus itse osaa lukea eivätkä kirjoittaa.

Vierailija
93/110 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei virkailija vaan joku toimikuntahan sen varsinaisen karenssin takana on mutta virkailijahan sen selvityspyynnön joko lähettää tai sitten ei eli kyllä virkailijalla on suurin vaikutus siihen. Voi joko armahtaa/katsoa läpi sormien tai sitten olla liiankin virkaintoinen joka laittaa selvityspyynnön pikkuasiasta.

Vierailija
94/110 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän pelkästään toimeentulotuen varassa eläminen tarkoita käytännössä sitä, että on työkyvytön ja myös työttömyysetuus on tästä syystä evätty. Toki jos saa toimeentulotukea, saa käytännössä aina myös asumistukea ja voi toki saada muitakin etuuksia samanaikaisesti. Esim. kansaeläkkeellä tai Kelan työttömyysetuudella elävä saa lähes myös toimeentulotukea, koska kyseiset etuudet ovat niin mitättömän pieniä.

Ei kyllä välttämättä tarkoita työkyvyttömyyttä se, että ainoa tulonlähde on toimeentulotuki. Yllättävän monet nuoret, erityisesti nuoret miehet, tippuvat koulutuksesta tai oikeammin eivät ole edes hakeneet minnekään opiskelemaan.

Ilman ammatillista tai korkeakoulututkintoa alle 25-vuotias ei ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen, joten on haettava toimeentulotukea. Usein edes asumistukea ei myönnetä aluksi, koska nollatuloista pitää antaa jokin selvitys, joka tietysti viipyy, kun asiaa haudotaan työvoimahallinnossa.

Kouluttamaton nuori mies, ehkä peliriippuvainen tai muuten syrjäytynyt ei ehkä ole työnantajien unelma, mutta ei häntä silti voi työkyvyttömänä pitää, ainakaan ilman diagnoosia.

Vierailija
95/110 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa on ihmisiä, jotka käytännössä elävät toimeentulotuella, koska eivät ole oikeutettuja muihin tukiin -paitsi todennäköisesti asumistukeen, joka kuitenkin on yleensä hyvin pieni. Joillain tt-tukea on myös leikattu joko 20 tai 40%.

Vierailija
96/110 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapa se on tämäkin saada rikollisuus kasvuun, kun ihminen ajetaan taloudellisesti nurkkaan josta ei ole nähtävissä laillista keinoa pois pääsyyn, niin kynnys kääntyä rikosten poluille laskee.

Vierailija
97/110 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa huono asenne työttömiin syntyy siitä, miten hallitus suhtautuu työttömiin.

Totta. Eikä siinä suhteessa näytä olevan eroa, oli vetovastuu oikeistolla tai vasemmistolla. Työttömät nähdään laiskoina luusereina. Sellaisen mielikuvan pönkittäminen onkin helpompaa kuin uusien työpaikkojen luominen, minkä kuitenkin pitäisi olla hallituksen kuin hallituksen tehtävänä. Tästä kaikesta tulee nyt koronakriisin takia entistä raadollisempaa: niin moni on ykskaks menettänyt työnsä eikä uusia työpaikkoja ihan hetkessä luoda. Entä minne sijoitetetaan Ohisalon ja kumppaneiden havittelemat 80 000 ulkomaista työntekijää? Ehkä TE-keskuksiin tukemaan työnhakijoita?

Kiitos SDP ja vasemmistoliitto.

Samaa työttömien kyykytystä eri paketissa

Vierailija
98/110 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa moni ei saa mitään tukea, jos yksi tukimuoto on evätty, koska tt-tukeen vaikuttavat puolison tulot, ja se raja on todella pieni. Käytännössä jos toinen jää tulotta, niin pienipalkkaisen puolison elintaso tippuu toimeentulotuen tasoluokkaan, kun hän joutuu elättämään aikuista ihmistä. Tämä aiheuttaa eroja paperilla ja haetaan tyhjä kakkosasunto, johon tuen saaja "muuttaa". Minusta tämä ei ole oikein, aikuisten kesken ei pitäisi olla elatusvelvollisuutta enää nykypäivänä.

Vierailija
99/110 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillon kun tuli aktiivimalli ja kaveri oli työtön. Hän laittoi Lindströmille hakemuksen joka kuun vikapäivä. Ei vastausta. Nyt kun hän on töissä, niin laittaa edelleen hakemuksen joka kuun vikapäivä. Kaveri päätti, että laittaa niin kauan kun Lindström vastaa, vaikka ei ole enää noissa duuneissa itse.

Vierailija
100/110 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapa se on tämäkin saada rikollisuus kasvuun, kun ihminen ajetaan taloudellisesti nurkkaan josta ei ole nähtävissä laillista keinoa pois pääsyyn, niin kynnys kääntyä rikosten poluille laskee.

ilmiannettu asiattomna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi