Uusien silmälasien hankkiminen
Odotukset korkealla: uudet kivannäköiset lasit, joilla näkee. Käytännössä kehysten valinta vaikeaa, samoin uusien linssien testaus. Pahimmassa tapauksessa saat huonosti istuvat, kummalliset lasit väärillä vahvuuksilla.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Kun sovittelen kehyksiä, löydän yleensä jotkut joihin ihastun ikihyviksi ja jotka sopivat kasvoilleni todella hyvin. Innostun ja odotan malttamattomana linssien valmistumista. Sitten kun laitan valmiit silmälasit päähän, peilistä katsookin aivan eri näköinen ihminen kuin sovitusvaiheessa.
Tämä johtuu siitä että linsseissäni on aika paljon miinusta. Ne pienentävät silmiä sen verran, että näytän ihan erilaiselta linssien kanssa kuin pelkkien kehysten kanssa.
Nykyinen kehysmuoti vielä pahentaa asiaa. Viimeksi käydessäni sovittelemassa, löysin taas parikin todella hyvän näköistä kehystä. Laitoin miespuoliselle kaverille kuvia niistä, ja häneltä tuli valtavat kehut kun näytin niin söpöltä ja ihanalta ja vaikka mitä. No itsekin olin samaa mieltä. Sitten muistin, että ai niin, linssien kanssahan tilanne voi olla ihan toinen. Tämänhetkiset lasini ovat jo vähän liian isot siinä mielessä, että linssien läpi näkyvä osa kasvoista näyttää paljon todellisuutta kapeammalta, sen lisäksi että silmät näyttävät pienemmältä. Siis ohimot siirtyvät kohti kasvojen keskiosaa linssien kohdalla. Todella epäviehättävän näköistä! Tämä efekti on sitä voimakkaampi, mitä suuremmat linssit ovat kooltaan.
Menin kotiin ja mittasin nykyisten linssieni leveyden. Uudet linssit olisivat olleet vielä yli sentin leveämmät! Eli tämä ohimoiden siirtyminen olisi tapahtunut vielä paljon rajummin niiden kanssa. En sitten ostanut uusia laseja vaan sinnittelen edelleen näillä 15 vuotta vanhoilla, jotka hajoavat pian atomeiksi. Liikkeen myyjä vielä kehtasi väittää, ettei efekti muka olisi kovin voimakas, ja käytti esimerkkinä omia silmälasejaan, joissa oli suunnilleen saman verran miinusta. Mutta hänellä oli tosi pienet linssit, joten totta kai tuo vääristymä jää silloin pienemmäksi. Minä olisin näyttänyt takuulla aivan kamalalta noissa jättipokissa isoilla miinusvoimakkuuksilla. Ja olisin vielä maksanut itseni kipeäksi siitä ilosta!
Ei kai auta kuin odottaa niin kauan, että pienet kehykset tulevat taas muotiin ja käyttää piilareita siihen asti.
MITÄ HITT*A sä muodista välität,osta semmoset ku tykkäät,niin mä teen! Mulla on luotto optikko joka ei hypi jokaisen villityksen perässä ,vaan pitää aina kauniita ja tyylikkäitä pokia saatavana.
Sen siitä saa kun hyppää halvan perässä! Ihan sama kuin muotivaatteissa,roskaa saa halvalla. Mullakin on miinusta vaikka muille jakaa mutta oikealla pokan valinnalla säästyy moiselta. Älä juokse muodin perässä,käytä yksilöllisiä pokia!
Minä menin halpaketjun liikkeeseen tarkoituksenani saada näyttöpäätteelle yksiteholasit. Esitin tämän toiveen näöntarkastuksessa, että tällaiset lasit kiitos. Arjessa minun ei ole pakko käyttää laseja muissa tilanteissa kuin näyttöpäätteellä. Ja sellaiset lasit on mahdollista tehdä koska minulla on vanhat lasini ja käytän niitä, vaikka selvästi ne voisi olla paremmat. Niillä juuri ja juuri pärjään. Noh, lopputuloksena kävelin ulos ei yksien, vaan kaksien moniteholasien reseptin kanssa. Vaikka yritin selittää että ei, minun ei tarvitse moikata työkavereita koska olen yksityisyrittäjä. Minulla ei ole juuri nyt varaa ostaa kaksia moniteholaseja. Haluaisin ostaa Suomesta lasit mutta kai tässä on pakko tilata netistä. Ongelma vain että tiedot linsseistä ovat edelleen siellä firmassa koska näöntarkastus oli ilmainen. Missä kannattaisi käydä tarkistuttamassa näkö tässä tilanteessa niin että vahvuudet saa itselleen?
Kyllä mun on ainakin pakko käydä optikkoliikkeessä ihan lasit ostamassa. Silmissä on ihan eri pluslukemat ja tarvitsen monitehot nykyään. Vaikein osuus on kehyksien valinta, kun niitähän en enää näe ilman laseja. Joka kerta menee jollakin tavoin pieleen, kun pitää ihan sokkona valita.
Mistä te jotka ostatte lasit ulkomailta saatte ne linssien speksit?
Vierailija kirjoitti:
Mistä te jotka ostatte lasit ulkomailta saatte ne linssien speksit?
Nissenillä kävin ilmaisessa näöntarkastuksessa ja sain reseptin mukaani. Enkä huomannut mitään ongelmaa pupillien mittaamisessa tai muussakaan. Tilasin 3 paria siis tuolta selectspecstiltä ja maksoin vähän päälle 50 euroa (sain ilmaiset postituskulutkin). Kaikki parit täyttävät hyvin asiansa ja ovat kaikin puolin paremmat kuin Suomesta optikolta viimeksi alle 5 vuotta sitten ostamani silmälasit. Voimakkuus ym. ovat sitä mitä tällä hetkellä kuuluukin.
Vierailija kirjoitti:
Kun sovittelen kehyksiä, löydän yleensä jotkut joihin ihastun ikihyviksi ja jotka sopivat kasvoilleni todella hyvin. Innostun ja odotan malttamattomana linssien valmistumista. Sitten kun laitan valmiit silmälasit päähän, peilistä katsookin aivan eri näköinen ihminen kuin sovitusvaiheessa.
Tämä johtuu siitä että linsseissäni on aika paljon miinusta. Ne pienentävät silmiä sen verran, että näytän ihan erilaiselta linssien kanssa kuin pelkkien kehysten kanssa.
Nykyinen kehysmuoti vielä pahentaa asiaa. Viimeksi käydessäni sovittelemassa, löysin taas parikin todella hyvän näköistä kehystä. Laitoin miespuoliselle kaverille kuvia niistä, ja häneltä tuli valtavat kehut kun näytin niin söpöltä ja ihanalta ja vaikka mitä. No itsekin olin samaa mieltä. Sitten muistin, että ai niin, linssien kanssahan tilanne voi olla ihan toinen. Tämänhetkiset lasini ovat jo vähän liian isot siinä mielessä, että linssien läpi näkyvä osa kasvoista näyttää paljon todellisuutta kapeammalta, sen lisäksi että silmät näyttävät pienemmältä. Siis ohimot siirtyvät kohti kasvojen keskiosaa linssien kohdalla. Todella epäviehättävän näköistä! Tämä efekti on sitä voimakkaampi, mitä suuremmat linssit ovat kooltaan.
Menin kotiin ja mittasin nykyisten linssieni leveyden. Uudet linssit olisivat olleet vielä yli sentin leveämmät! Eli tämä ohimoiden siirtyminen olisi tapahtunut vielä paljon rajummin niiden kanssa. En sitten ostanut uusia laseja vaan sinnittelen edelleen näillä 15 vuotta vanhoilla, jotka hajoavat pian atomeiksi. Liikkeen myyjä vielä kehtasi väittää, ettei efekti muka olisi kovin voimakas, ja käytti esimerkkinä omia silmälasejaan, joissa oli suunnilleen saman verran miinusta. Mutta hänellä oli tosi pienet linssit, joten totta kai tuo vääristymä jää silloin pienemmäksi. Minä olisin näyttänyt takuulla aivan kamalalta noissa jättipokissa isoilla miinusvoimakkuuksilla. Ja olisin vielä maksanut itseni kipeäksi siitä ilosta!
Ei kai auta kuin odottaa niin kauan, että pienet kehykset tulevat taas muotiin ja käyttää piilareita siihen asti.
Asia ei ole noin yksinkertainen. Se kuinka siistit silmälasit ja kuinka ohuet llinssit saat, riippuu siitäkin, mihin kohtaa linssiaukkoa pupilli asettuu. Jos pupillisi ovat linssiaukkojen sisäreunassa, matkaa pupillista ulkoreunaan on pitkästi. Mitä pidempi matka, sen paksumpi linssin reunasta ehtii tulla. Ohuimmillaan miinuslinssi on pupillin kohdalla.
Eri kehyksissä on erilevyinen silta linssiaukkojen välissä, joten pelkkä kehyksen kokonaisleveys ei kerro vielä mitään.
Linssiaukkojenkin leveydellä on merkitystä. Pieni aukko on 50 mm tai vähemmän leveä. Pupillin tulisi olla leveyssuunnassa linssiaukon keskellä.
Isoilla miinusvoimakkuuksilla nätein tulos tulee, kun linssiaukko on mahdollisimman pyöreä ja pieni.
Hyvä optikko on välttämätön, kun etsit sopivia kehyksiä. Etsi, kunnes löydät sellaisen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun on ainakin pakko käydä optikkoliikkeessä ihan lasit ostamassa. Silmissä on ihan eri pluslukemat ja tarvitsen monitehot nykyään. Vaikein osuus on kehyksien valinta, kun niitähän en enää näe ilman laseja. Joka kerta menee jollakin tavoin pieleen, kun pitää ihan sokkona valita.
Vaikket muuten käyttäisi piilolinssejä, sovittaessa kannattaa käyttää. Optikkoliike voi antaa kertakäyttöpiilolinssit sovitusta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia ei ole noin yksinkertainen. Se kuinka siistit silmälasit ja kuinka ohuet llinssit saat, riippuu siitäkin, mihin kohtaa linssiaukkoa pupilli asettuu. Jos pupillisi ovat linssiaukkojen sisäreunassa, matkaa pupillista ulkoreunaan on pitkästi. Mitä pidempi matka, sen paksumpi linssin reunasta ehtii tulla. Ohuimmillaan miinuslinssi on pupillin kohdalla.
Eri kehyksissä on erilevyinen silta linssiaukkojen välissä, joten pelkkä kehyksen kokonaisleveys ei kerro vielä mitään.
Linssiaukkojenkin leveydellä on merkitystä. Pieni aukko on 50 mm tai vähemmän leveä. Pupillin tulisi olla leveyssuunnassa linssiaukon keskellä.
Isoilla miinusvoimakkuuksilla nätein tulos tulee, kun linssiaukko on mahdollisimman pyöreä ja pieni.
Hyvä optikko on välttämätön, kun etsit sopivia kehyksiä. Etsi, kunnes löydät sellaisen.
Ymmärrän nämä asiat. Niissä kehyksissä, jotka olisivat olleet ihanat ilman linssejä, on erittäin suuri, pyöreä linssiaukko. Siis pupilli asettuu väkisinkin aukon sisäreunaan ennemmin kuin ihan keskelle sitä aukkoa. Ymmärrän tämän, mutta silti harmittaa kun ilman linssejä tuo olisi visuaalisesti kasvoilleni todella hyvin sopiva malli. Linssit vain sitten muuttavat kaiken.
Aiemmalle kommentoijalle, joka kehotti olemaan välittämättä muodista: en yleensä välitäkään vaan valitsen juuri niitä juttuja, jotka sopivat minulle. Mutta nyt ongelma on, että muodissa olevat isot kehykset sopisivat tosi hyvin. Vain linssit pilaavat sopivuuden. Ajattelin siksi odottaa muodin muuttumista, että pystyisin paremmin hyväksymään kasvoilleni sopimattomat kehykset, jos ne olisivat edes muotia! :D
Vierailija kirjoitti:
Minä menin halpaketjun liikkeeseen tarkoituksenani saada näyttöpäätteelle yksiteholasit. Esitin tämän toiveen näöntarkastuksessa, että tällaiset lasit kiitos. Arjessa minun ei ole pakko käyttää laseja muissa tilanteissa kuin näyttöpäätteellä. Ja sellaiset lasit on mahdollista tehdä koska minulla on vanhat lasini ja käytän niitä, vaikka selvästi ne voisi olla paremmat. Niillä juuri ja juuri pärjään. Noh, lopputuloksena kävelin ulos ei yksien, vaan kaksien moniteholasien reseptin kanssa. Vaikka yritin selittää että ei, minun ei tarvitse moikata työkavereita koska olen yksityisyrittäjä. Minulla ei ole juuri nyt varaa ostaa kaksia moniteholaseja. Haluaisin ostaa Suomesta lasit mutta kai tässä on pakko tilata netistä. Ongelma vain että tiedot linsseistä ovat edelleen siellä firmassa koska näöntarkastus oli ilmainen. Missä kannattaisi käydä tarkistuttamassa näkö tässä tilanteessa niin että vahvuudet saa itselleen?
Siis eihän mitään monitehoreseptiä ole! Itse kävin juuri näöntarkastuksessa ja optikko tietysti suositteli reilu nelikymppiselle ensimmäisiä moniteholaseja. Näöntarkastuksen jälkeen sanoi jo myyjälle, että tälle asiakkaalle monitehot. Kun kuulin linssien hinnat, niin sanoin, etten ota vielä monitehoja vaan tavalliset yksitehot ja sellaiset sain. Suu auki vaan liikkeessä. Eihän monitehoja ole mikään pakko ottaa. Näöntarkastuksen jälkeen voi kyllä valita sellaiset linssit ja lasit kuin itse haluaa, tokihan kalleinta aina tarjotaan ja suositellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikein osuus on kehyksien valinta, kun niitähän en enää näe ilman laseja. Joka kerta menee jollakin tavoin pieleen, kun pitää ihan sokkona valita.
Otat tai pyydät myyjää ottamaan kännykällä kuvan itsestäsi ja erilaisista kehyksistä. Tällä tavalla on helppo verrata myös eri liikkeiden vaihtoehtoja kotona kaikessa rauhassa eikä kehysten sopivuus/ulkonäkö ole pelkän muistin varassa.
Myös minä suosittelen ketjuliikkeiden sijasta käyntiä yksityisessä optikkoliikkeessä. Asiantuntemus ja palvelu on ihan eri tasolla kuin isoissa ketjuissa.
Kammottava silmälasimuoti se vain jatkuu. En taida hetkeen uusia kehyksiäni... Suurin osa myynnissä olevista kehyksistä on järkyttävän rumia.
Nyt on aika näyttävät kehykset muodissa, eivätkä ne sovi suomalaiselle värittömälle naamalle. Mallimiehillä tyylikkäät mustat kehykset ovat suomalaiselle liian kovat.
Itse tykkään muovikehyksistä, mutta ne eivät oikein istu suomalaiselle matalalle nenänvarrelle.
Vierailija kirjoitti:
Kammottava silmälasimuoti se vain jatkuu. En taida hetkeen uusia kehyksiäni... Suurin osa myynnissä olevista kehyksistä on järkyttävän rumia.
Etsin Nisseniltä ja Specsaversilta normaaleita mustakehyksisiä silmälaseja eikä löytynyt. Kaikki oli pyöreitä tai muuten typerän muotoisia ja isoja kuten 70-luvulla.
Rilleissä laatu maksaa. Kun ensimmäisen kerran kävin Keopsilla, niin se ratkaisi. Ekan kerran hyvä lasit - 30 vuoteen.
Nyt korona-aikana tosi vaikeaa maskin kanssa sovitella ja desinfiointia joka välissä.
Oli pakko hakea lukulasit kun monitehoilla en näe enää lukea ja ajattelin lukulasien ostamisen olevan helpompaa ja halvempaa. No ei ollut kun on eri vahvuudet, sen verran vahvat, että pitää ohentaa ja ties mitä taittoja. Monitehojen hankkimista yritin siis siirtää viime keväänä vuodella, mut pakko ne on kohta mennä hakemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niitä voi tilata kokeilematta netistä kun ei niitä osaa valita kivijalkakaupassakaan?!
Vaikea sanoa miksi se on kohdallasi vaikeaa kun itselläni onnistunut joka kerta.
No tiedän oikeastaan itse: valinta on vaikeaa kun on ruma naama. Jollei sieltä satojen mallien hyllystä kaikki kokeilemalla löydy sopivaa, on turha tilata netistä vain jotain kivan näköistä.
Niinpä. Se, mikä näyttää jonkun mallin naamalla kivalta, voi olla omalla naamalla ihan karsean näköinen. Ja mistä tietää istuvuuden, jos ei sovita? Toki, jos voimakkuutta on vain vähän nimeksi, ei kai se istuvuuskaan ole niin justiinsa.
Miten saa hankittua sopivat silmälasit jostain nettikaupasta? Pitääkö vaan valita kehykset ja ilmoittaa kummankin linssin vahvuus? Entä jos ne eivät istukaan hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Kai sulla ennestään on lasit päässä vai sokkonako olet kuljeskellut?
V aikeaa se on. Optikon linssitesteissäkin - onko tämä parempi vai huonompi kuin tuo edellinen - jaa, en osaa sanoa, ehkä on, ehkä ei.... Mutta kai siinä testissä kokeillaan niin monella eri tavalla, että se suht oikea linssivahvuus löytyy.
Kehykset. No, aika rajoittavaa on se, että pitää olla kevyet ja taatusti nikkelittömät, kestävät kuitenkin. Jotenkin muovi ei vakuuta kestävyydeltään, joten titaani sitten, ja siitä tietysti vain halvimmat mallit.
Että ei se nyt niin vaikeaa ole, tosin nyt on pärjättävä näillä mitkä on, vaikka jo vähän tehoa ovat linssien suhteen menettäneetkin. Mistä raha uusiin! Vaikka kuinka on tarjouksia, että linssit puoleen hintaan, juu, mutta sitten kun niihin tulee niitä erilaisia ominaisuuksia niin aika tyyriiksi menevät sitten kuitenkin... Pitäs voitaa lotosta sellanen 500 niin ehkä sitten. Osamaksusopimusko pitäs tehdä, että saa uudet lasit. Kiitos seutukunta, te olett kyllä erinomaisia ihmisiä, kun teette mitä teette. Kattokaas, täällä otetaan töihin, sitte huomataan, että ahaa, toi saattaa kiipiä mun ohi kun eteenpäin mennään, joten sitten ruvetaan tyrkkimään ulos. Ja työsuojelainsäädäntö sekä työsopimuslakihan se kuitenkin velvoittaa myös työnantajaa.... että tällä lailla pelleillään.... Ja hyviä ihmisiä ollaan, hyväntahtoisia ja muutenkin niin erinomaisia, ettei tosikaan.
Sinulla täytyy olla aika paljon miinusta. Itselläni myös, mutta "ohimosiirtymä" ei ole yhtään noin paha, vaikka käytän nykyään juuri näitä oversize pyöreitä laseja. Optikko on ko. efektistä myös selittänyt ja onhan sen toki itsekin havainnut. Mutta mielummin silti ONNEKSI miinusta, eikä plussaa (vrt. Ensitreffit Alttarilla Emma, jota on nyt täälläkin palstalla kovasti parjattu........)
Kotikaupunkin optikoilla on ainakin tarjolla myös pienempiä kehyksiä eli mikset ostaisi pieniä, jos ne sopivat paremmin kasvoillesi? Osta sitä, mistä pidät äläkä sitä mikä on muotia. Sama pätee myös vaatteisiin. Näin syntyy tyyli.