Pysttykö 4 henkinen perhe syödä 100 e viikossa ???
Meillä on kaksi teiniä ja vanhemmat. Tuntuu että ruokaan menee vähintään 200 e viikossa..
Pystynkö ruokkimaan perheen 100 e viikossa ? Vinkkejä (emme halua syödä sikanautaa tai makkaraa koko viikkoa)
Kommentit (30)
Aika mauton olisi varmaan 100 euron seteli syödä, että kyllä mienä mieluummin sillä ruokaa ostan.
Ruokakuluihin voi itse vaikuttaa paljonkin. Kannattaa tehdä itse alusta asti ruuat, leipoa ainakin sekaleivät ja kahvileivät, käyttää ajankohdan vihanneksia ja juureksia, seurata tarjouksia, mutta kriittisesti, jättää turhat sipsit ja naksut kaupan hyllyyn ja ostaa sen sijaan hedelmiä (niitä, jotka ovat kaudelle tyypillisiä ja edullisia). Jos mahdollista kasvattaa itse perunoita ja juurikasveja, riisejä ja pastoja vain silloin tällöin herkkuna, pääsääntöisesti perunaa. Marjat ja sienet metsästä. Metsästääkö miehesi? Ja jotta äiti ei nääntyisi työtaakkansa alla keittiössä, niin kaikki osallistuvat kykyjensä ja ikänsä mukaan ruuanlaittoon ja kodinhoitoon yleensäkin. Koti ei ole täyden palvelun hotelli!
ei metsästä ja kukaan ei syö sieniä ...
eikä meillä rahasta pulaa ole (nettotulot lähes 5000 e) mutta kun tuntuu että kaikki menee ties mihin. Ruokaan tosiaan menee varmaan se 700-900 e kuussa. Mietin vain että onko todella mahdollista syödä 100 e kuussa hyvää ruokaa. Ja kokeilla sitä
Yleisesti rahaa säästyy todella paljon, kun tekee viikon ruokalistan etukäteen..meillä 4 henk. perhe syö n. 70e/vko mut lapset vielä pieniä.
Helposti :)
Meitä 2 aikuista, 2 10 vuotiasta ja 3 vuotias.
Kanankoipia Riisipedillä
Makaronilaatikkoa
Nakki Tai Siskonmakkarasoppaa
Itse tehtyjä sämpylöitä
Kanapastaa (tarjouskanoista tai -30% kanoista)
Leivän päälle halvinta juustoa ja Saunapalvikinkkua.
Kurkkua ja tomaatteja.
Jugurtit ei paljoa maksa varsinkin kun ostaa litran purkkeja
itse ruoat tulevat maksamaan noin 50e ja 50e aamu ja iltapalat yms
lisukkeet.
Nyt kun oikein miettii,niin ehkä.Käymme 2 kertaa viikossa kaupassa ja keskimäärin kummallakin kerralla menee se 60-70e,mutta siinä on usein mukana hygienia juttuja,vaippoja,tupakkaa.
Taloudessa 2 aikuista ja 2 alle 4v.Seuraan tarjouksia ja jos sattuu kohdalle kaupassa esim jauheliha tarjouksessa,ostan sitä useamman paketin pakkaseen.Myöskin lohta.Usein kun alkaa jotain ruokaa sitten miettimään,niin ei välttämättä tarvitse ostaa mitään tai vain kerma,kun einekset on jo pakastimessa.
Meitä 3 henkeä ja ruokakulut hiukan yli 600 €/kk. Tämä ei ole mutu-tietoa, vaan säästin kuukauden ajalta kaikki kuitit ja laskin kuun lopussa paljon oli mennyt. Olemme syöneet todella huithapelisti ja ostelleet myös karkkeja ja limsaa. Eli rahaa ruokakauppaan meni 150 €/vko. Tästä luultavasti saa karsittua jokusen euron pois, kun lopetamme näiden ostamisen:
1) Karkit, limsa ja muut naposteltavat
2) Ylimääräiset juustot (vuohenjuusto, homejuusto yms)
Muuten ruokakulujen saaminen 100 €:n viikossa tulee olemaan vaikeaa, koska teemme jo nyt kaiken ruuan alusta asti (emme käytä eineksiä tai valmisruokia), pakastin on täynnä tämän kesän marjoja, kesällä pyydettyä kalaa ja jopa tämän syksyn hirvenlihaa). Mitään leipomista en harrasta vilja-allergioiden takia ja lapsi syö vain muutaman leipäpalan päivässä. Omasta kasvimaasta ei tähän vuodenaikaan enää saa mitään, sato tulee käytettyä sitä mukaa kun kypsyy.
Sille vain ei voi mitään, että ruoka on kallista. Ostan kaiken lihan tarjouksista, punaista kokolihaa meillä ei ole "koskaan". Vihanneksia menee sitten paljon, hedelmiä myös jonkun verran. Laskua kasvattaa myös laktoosittomat maitotuotteet, jotka ovat 2 kertaa kalliimpia kuin normimaitotuotteet. Tosin olen alkanut tekemään maustamattomat jugurtit itse, kun ovat siten parempia ja edullisempia kuin kaupan :o)
Lisäsäästöä voisi tulla siitä, että tekisin keittoruokia useammin, niihin käytettävät aineet ovat edullisimpia. Oikeastaan juuri muusta en olisi valmis tinkimään, olen niin pirun nirso :o/
Meidän ruokalaskua halvemmalla pääsisi, jos alkaisi syömään makaroni/pastaruokia, enemmän perunaa ja elimistö sietäisi laktoosia.
Kyllä onnistuu jos syö vain perusruokaa ja jättää kaikki turhat herkut ja hienoudet pois.
Tosin voi olla aika tylsää kuukaudesta toiseen pihistellä ja kieltäytyä kaikista herkuista ellei ole ihan pakko.
Meillä on ainakin lapsilla niin "kallis maku" että aina pitäisi olla graavilohta, katkarapuja, serranonkinkkua, erikoisjuustoja ja ties mitä keksejä ja herkkujätskejä ym.
meillä ruokalasku tipahti kun ruvettiin käymään vain 2-3 krt viikossa ruokakaupassa. jäi pois kaikki "ylimääräinen" mikä kertyi vain vyötärölle.
ruokalista, tarvikkeet siihen ja esim kastike minkä jämistä voi tehdä ylihuomiselle ruokaa -esim tonnikalakastike ja pasta maanantaina ->.merellinen pitsa keskiviikkona. oletteko huomanneet miten paljon ruokaa menee roskiin?
ja joo on meilläkin lapsilla "kallis" maku mutta kyllä ne nälkäänsä syö ihan perusruokaa, tuskin huomaavat eroa. joskus en ota niitä mukaan kitisemään että haluavat dajm jätskiä eikä tavallista ja kylmäsavulohta eikä pakastelohta tai pinjansiemeniä ja parmesaania pastaan..äh, kyllä se tarjousemmental raasteena putosi ihan hyvin.
olen sitä mieltä että me syömme liikaa lihaa ja se maksaa. uuniohrapuuro,uuniriisipuuro,ruispuuro tai ruispuolukkapuuro,vispipuuro,ovat hyviä ruokia. Samoin uuniperunat täytteellä, perunalaatikko siis tällainen:viipaloituja perunoita,sipulia,valkosipulia, öljyä,pippuria,suolaa,vettä ja ruokakermaa,jos haluaa niin päälle edam juustoa raasteena.(mieheni mielestä tosi hyvää), risotto ilman lihaa ja lihan sijasta kikherneitä.paistetut perunat ja paistettu kananmuna.ettei joka aterialla lihaa niin kyllä säästyy.jälkiruokina marjasoppaa,rahkaa,kaakaokiisseliä,uuniomenoita vaniljakastikkeen kera,jne ja kaiken voi tehdä itse niin pitkälle kuin jaksaa.itse tein jopa ruisleivän juuren itse ja alustin siitä viikon päästä hyvän hapanleipätaikinan josta tuli hyvää leipää leivinuunissa. hiivaleivänkin tee itse.vaniljakastike itse kans.
Olen ollut töissä hoitokodissa ja tilannut ruuat tukusta 12 hengelle. Rahaa meni n. 300e/vk. lounaat ja päivälliset suunniteltiin valmiiksi. Lisäksi tilattiin paljon hedelmiä ja vihanneksia. Kyllä siinä aina oma aikansa meni kun piti 14ruokaa suunnitella, mutta sillä säästi!
siis ihmisten ruokiin 94 €, mutta koiran ruokaan 40 €. Joku tossa yhtälössä mättää ja pahasti!!
niin ja lapsia ei ole hyvä totuttaa moisiin graavilohiin ja parmesaanijuustoihin. Meillä ei sellaisesta ainakaan edes tiedetä mitään.....no,kun ei ole varaakaan niin tuleepa totutettua vain perusruokiin ja edullisiin sellaisiin kieltämättä. joskus minäkin ostan jotain erikoista kuten bonjour tuorejuustoa tai kallista naudan lihaa mutta harvoin.
se lienee tosiasia myös että makaroonit on älyttömän halpoja.samoin kanan koipi reisi kun ostaa lidlistä sellaisen paketin missä ne on marinaadissa. lidli on muutenkin tosi halpa kauppa. en kaikkea sieltä osta toki.
Pystyy tottakai. Meillä menee 100€/vk ruokiin. Lapset vähän pienempiä kuin teillä, mutta me pystyttäisiin helposti säästämään 100€/kk.
Tässä muutama halpa ruokavinkki:
keitot on yleensä todella halpoja ja niitä voi jatkaa tarvittaessa lisäämällä lientä tai kauden vihanneksia.
-porkkanakeitto (porkkanaa, kerma, chiliä - maksoikohan satsi jotain 4€)
-pinaattikeitto (pakastepinaattia, maitoa, lisukkeena munat)
-thaikanakeitto (kanaa, sitruunaa, inkivääriä, chiliä, jotain vihreää esim ituja)
-tomaatti-vuohenjuustokeitto (vuohenjuustopaketti ei ole tolkuttoman kallis ja antaa makua isompaankin annokseen, tee siis tupla-annos), lisukkeena patonkia.
Samoin laatikot
-kaalilaatikko
-makaronilaatikko eri variaatioilla, jauhelihan voi kokonaan tai osittain korvata porkkanalla ja/tai soijarouheella.
- joulun laatikot
- lasagne, jos jauhelihasta osa korvataan porkkanalla tai soijarouheella.
Leivän laadusta en itse tingi.
Sen sijaan mietin mitä sen päälle laitetaan
- ohuen ohuiden leikkeleiden pitäisi riittää pidemmäksi aikaa kuin tavallisten paksuisten leikkeleiden. Niissä kilohinta vaan kovempi ja leivälle tulee 2 viipaleen sijasta laitettua helposti 3 tai yhden sijasta 2. Ennemmin siis ihan normaaleja leikkeleitä ja puolitat veitsellä leikkeleet halki. Ainakin itsellä käy se efekti että 2 leikkeleen sijasta otankin 2 puolikasta.
Kurkku, tomaatti & salaatti ovat halpoja leivänpäällisiä, samoin munat.
Juustoissa mieti uskaltaisitko kokeilla joskus jotain halvempaa. Itse tykkään Rainbown luomujuustoista ja ne on varsin kohtuuhintaisia. Samoin Lidlin juustot on hyviä.
Janojuomaa kannattaa miettiä. Jos teillä on aina täysmehua, voisiko sitä alkaa säilyttää kannussa, jolloin voit osan korvata vedellä. Vesi tietenkin olisi ideaali janojuoma, mutta tiedän että ainakin mun teini mieluummin juo mehua tai maitoa. Hampaansa hoitaa, joten ei mua haittaa jos täysmehu maistuu. Samoin voisit seuraavalla kerralla kaupassa miettiä voiko mahdollisen maitojuoman korvata luomumaidolla tai siirtyä ostamaan maito lidlistä.
Pieniä valintoja loppujen lopuksi, mutta meillä ainakin toimii. Syödään mielestäni todella hyvin.
Todellakin voi, ja helposti! Lihan syöntiä kannattaa rajottaa jo ihan terveyssyistäkin. Karkki/herkkupäivä kerran viikossa eikä ostella mitään limppareita ja kaljoja harva se päivä. en edes tajua, kuinka tuo EI olisi mahdollista :)
Eli kasvispainotteista perusruokaa, kotona tehtyä. Kannattaa ostaa vaikka Lidlistä edullisia tuotteita.
Säälin sun lapsiasi. Ei se nyt paljon vaadittu ole ostaa 2-3 parmesaanijuustoa vuodessa jääkaappiin. Kun ostaa palana ja raastaa aina tarvittavan määrän, niin ei sitä enempää tarvita. Ja se säilyy jääkaapissa kuukausitolkulla. Graavilohta tehdään itse jouluna. Kylmäsavulohesta ja tarjousgraavilohesta tulee tosi hyvää ja halpaa pastaa (kypsennetään nopeasti). Täydellä hinnalla harvemmin ostetaan.
Kyllä meillä ainakin maistellaan makuja ihan pienestä pitäen. Onpa myöskin tapana valita kaupasta kerran viikossa tavallisten hedelmien lisäksi 1-2 eksoottista hedelmää ihan vaan maistettaviksi. Viimeksi ostettiin 1 pepino. Ei sitä isoja paloja maisteluun tarvita. Ei siitä tietty mahan täytettä saa vaan elämyksen.
-16, joka silti käyttää 350-450€/kk ruokaan (joulukuussa 100€ enemmän).
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 13:37"]
niin ja lapsia ei ole hyvä totuttaa moisiin graavilohiin ja parmesaanijuustoihin. Meillä ei sellaisesta ainakaan edes tiedetä mitään.....
[/quote]
kaikki riippuu siitä, paljonko syödään kotona. Meillä riittää satanen viikossa, ostetaan kaikki Prismasta, ja syyskuun lasku oli 360 €. Mutta sekä minä että mies syödään työpaikalla lounas lounareille / lounaslipuilla, lapset on viikonloppuja kerran kuukaudessa leireillä ja turnauksissa (eli eivät moneen syö kotona pe aamun ja su illan välillä).
Tota, koiranruoka kyllä kestää sen kuukauden :D Sattui vain nyt olemaan loppu ja ostettiin samalla kun käytiin viikon ruokaostokset hoitamassa. Eli koiriin menee 10e/vko
Ei onnistu meillä enää. Ruoka on kallistunut niin paljon jo, ettei satanen millään riitä viikon ruokiin.
Meillä on minä, mies 7v ja 15v tytöt.
Viikonruokaostoksiin meni 94e plus koiran ruoka 40e.
Keitot, laatikot käyttöön ja isoja satseja kerralla.
meillä oli listalla nyt:
perunat ja lihakastike plus raaste
makaronilaatikko ja punajuuret
kalakeitto
pastaa ja kinkkukastike
muusi ja uunimakkara
uunikanapasta
kanariisi-vihannes vuoka