Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvatus tekee persun/vihreän/kokkarin/jne?

Vierailija
30.10.2013 |

Vähän huono otsikko mutta menkööt.

Tälläkin palstalla monesti sanotaan, että useimmat mielipiteet/kannat lähtevät vanhemmilta. Eli jos vanhemmat ovat rasisteja/maahanmuuttovastaisia, suurimmalla todennäköisyydellä lapsestakin tulee samanlainen. Tai vastaavasti vihreiden kannattajien lapsista tulee luonnonsuojelijoita.

Minulla on kaverina eräät veljekset. Toinen on henkeen ja vereen vihreä, toinen persu. Jostakin syystä alkoi vain kovasti naurattamaan veljesten erilaisuus. Noilla kahdella ei siis ole missään suhteessa samanlaiset mielipiteet puhumattakaan poliittisesta kannasta. 

Jos palstan ajatus kotikasvatuksesta pitää paikkansa, olisi kyllä mielenkiintoista tutustua noiden kahden lapsuuden/nuoruudenkotiin sekä vanhempien mielipiteisiin.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan keskimäärin. Mutta kaikesta on aina poikkeuksia. Meidän perheessä on vanhempien mielipiteet kärjistyneet lapsissa vähän voimakkaammiksi.

Vierailija
2/7 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat kristillisdemokraatteja, ja lapset vasemmistolaisia ja vihreitä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 00:03"]

Tälläkin palstalla monesti sanotaan, että useimmat mielipiteet/kannat lähtevät vanhemmilta. Eli jos vanhemmat ovat rasisteja/maahanmuuttovastaisia, suurimmalla todennäköisyydellä lapsestakin tulee samanlainen. Tai vastaavasti vihreiden kannattajien lapsista tulee luonnonsuojelijoita.

Minulla on kaverina eräät veljekset. Toinen on henkeen ja vereen vihreä, toinen persu. Jostakin syystä alkoi vain kovasti naurattamaan veljesten erilaisuus. Noilla kahdella ei siis ole missään suhteessa samanlaiset mielipiteet puhumattakaan poliittisesta kannasta. 

Jos palstan ajatus kotikasvatuksesta pitää paikkansa, olisi kyllä mielenkiintoista tutustua noiden kahden lapsuuden/nuoruudenkotiin sekä vanhempien mielipiteisiin.

[/quote]

Ei päde meidän perheessä. Vanhemmat kokoomus-kepulaisia ja itse olen entinen vasemmisto-vihreä, nykyään varmaan lähinnä persu. Ja veljeni on myös persu. Olemme molemmat veljeni kanssa kouluttautuneita ja älykkäitä, ja persu-ajatusmaailmaamme ei mahdu rasismi tai homofobia, vaan tuon poliittisen puolueen perusajatukset, jotka jäävät yleensä vain noiden mediaseksikkäiden aiheiden jalkoihin.

Vierailija
4/7 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo äly selittäne nuo havaitut erot käytöksessä.

Vierailija
5/7 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taas

Itse asiassa molemmat ovat ainakin omasta mielestäni yhtä fiksuja. Toki kummankin mielenkiinnon kohteet ovat eri ja tiedot sitä myöten erilaiset. Mutta siis, tuskin kumpikaan on käynyt missään Mensan testeissä mutta näin kaverin ominaisuudessa kumpikin tuntuu olevan yhtä fiksuja. Joskin ammatillisesti ajateltuna persu on pärjännyt paremmin. Se ei kuitenkaat kait ole mikään älykkyyden mittari. Tai minä en ainakaan pidä.

On vain hyvin mielenkiintoista huomata, kuinka erilaisia veljekset voivat olla. Onhan minulla ja siskoillanikin mielipide-eroja mutta ei tässä määrin (en muistaisi, että kotona olisi edes puhuttu politiikasta tms.). Neljästä sisaruksesta kolme kuitenkin kannattaa persuja ja kuten nelonen sanoi, syynä ei ole nuo mediaseksikkään aiheet. 

Vierailija
6/7 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa, minä olen vihreä, mutta vanhemmat ei, eikä mieskään, mies on sinivalkoinen henkeen ja vereen. En oikein tiedä ketä vanhemmat yleensä on äänestäneet, mutta sen muistan että joskus lapsena kuulin että puhuivat että pitää kai sitä SMP:tä äänestää. Velipoika on äänestänyt persuja, sisko ainakin entisen miehen aikana äänesti varmaan kristillistä koska mies paasasi niistä.. Nuorinta siskoa ei ole koskaan politiikka kiinnostanut pätkääkään, ei osallistu koskaan meidän muiden keskusteluihin. Mun vanhemmat ei ole missään tekemisissä minkään yhdistyksen toiminnan kanssa, eivätkä voisi kuvitellakaan liittyvänsä jonkun puolueen jäseneksi ym. Minä taas olen politiikassa mukana, ja olen ollut hallituksissa ja johtokunnissa mukana, jopa puheenjohtajana.

Vierailija
7/7 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 00:57"]

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 00:03"]

[/quote]

Ei päde meidän perheessä. Vanhemmat kokoomus-kepulaisia ja itse olen entinen vasemmisto-vihreä, nykyään varmaan lähinnä persu. Ja veljeni on myös persu. Olemme molemmat veljeni kanssa kouluttautuneita ja älykkäitä, ja persu-ajatusmaailmaamme ei mahdu rasismi tai homofobia, vaan tuon poliittisen puolueen perusajatukset, jotka jäävät yleensä vain noiden mediaseksikkäiden aiheiden jalkoihin.

[/quote]

Kerro mitkä ne persujen perusajatukset ovat? Mitä mieltä ovat esim. Natosta? EU:sta eroamisesta? Ydinvoimasta? Joka persulta tahtoo saada aina eri vastaukset.