Haluatko kysyä jotain KirkkoSiskolta?
Hei kaikki!
Olen tässä palstalla pörrännyt parisen vuotta enimmäkseen vastailemassa viesteihin, mutta en taida olla pitkään aikaan tarjonnut suoraan mahdollisuutta kysyä jotain minulta.
Enhän minä kaikkeen osaa vastata, mutta se ei toki kysymistä estä :)
Yritän parhaani.
Mukavaa päivää joka tapauksessa jokaiselle!
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:23"]
Kiitos vastauksesta. Olen kotiäiti ja sairastan myös masennusta, yleistynyttä ahdistuneisuushäiriötä sekä sosiaalista fobiaa, itsetunto on olematon. Pelkään menettäväni lapseni, jos menen johonkin aa-ryhmään, tai muuten tuon alkoholismin esiin. Kuitenkaan en koskaan juo lasten hereillä ollessa, ja saan heidät huolehdittua. Veljeni (joka oli alkoholisti + sekakäyttäjä, lisäksi itsetuhoinen) parani pelkän rukouksen voimalla aikoinaan, siksi uskon että mullakin on toivoa! -3-
[/quote]
Ohis kommentoi, että ei varmasti lasta pelkästään sen takia keneltäkään oteta pois, että menee aa-ryhmään. Sinne vain rohkeasti!
[/quote]
Kiitos sinulle! <3 Jotenkin lohdutti kauheasti vastauksesi, tunnen niin usein itseni maailman huonoimmaksi äidiksi :'( Vaikka rakastankin lapsiani yli kaiken.
[quote author="KirkkoSisko" time="29.10.2013 klo 13:22"]
Kympille.
Valitettavasti mun tiedot muinaisista pakanakansoista ja yleensäkin uskontohistoriasta on kovin vajavaiset. Arvelisin, että oppi kolmiyhteisestä jumalasta ei kuulunut pakanauskontoihin. Sorry, pettymys että vastaan näin. Sopiiko kysyä, miksi teema kiinnostaa sinua?
[/quote]
Olen nähnyt kuvia pakanauskonnoista, jossa kolme naamaa tai profiilia yhdessä kuvattuna tai patsaina.... ja aina siis kolme jumalaa yhdessä. Kuitenkin juutalaisilla oli vain yksi jumala ei kaksi tai kolme yhdessä. Ja mitä käskyissä sanottiinkaan näitten muitten jumalien palvomisesta????
Noudattaako kristikunta pakanaperinteitä?
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:37"]
Kiitos vastauksesta. Olen kotiäiti ja sairastan myös masennusta, yleistynyttä ahdistuneisuushäiriötä sekä sosiaalista fobiaa, itsetunto on olematon. Pelkään menettäväni lapseni, jos menen johonkin aa-ryhmään, tai muuten tuon alkoholismin esiin. Kuitenkaan en koskaan juo lasten hereillä ollessa, ja saan heidät huolehdittua. Veljeni (joka oli alkoholisti + sekakäyttäjä, lisäksi itsetuhoinen) parani pelkän rukouksen voimalla aikoinaan, siksi uskon että mullakin on toivoa! -3-
[/quote]
Ohis kommentoi, että ei varmasti lasta pelkästään sen takia keneltäkään oteta pois, että menee aa-ryhmään. Sinne vain rohkeasti!
[/quote]
Kiitos sinulle! <3 Jotenkin lohdutti kauheasti vastauksesi, tunnen niin usein itseni maailman huonoimmaksi äidiksi :'( Vaikka rakastankin lapsiani yli kaiken.
[/quote]
Älä tunne itseäsi huonoksi äidiksi Et voi sille mitään, että olet kokenut lapsuudessasi jotain sellasta, minkä takia olet rikki ja miksi koet nyt aikuisena ahdistusta. Rohkeutta on lähteä etsimään apua ja uskoa, että sinä et ole huono ihminen, vaikka elämässäsi on tapahtunut jotain niin huonoa, että se on tehnyt sinulle pahaa.
-t. toinen ohis
Opissa kolmiyhteiseen Jumalaan ei ole kyse kolmesta jumalasta, vaan ihmisen yrityksestä hahmottaa Jumalan toimintaa ja persoonaa. Kaikki, mitä ihminen sanoo jumalasta, on aina vain likiarvoa ja uskontunnustusta, ei suinkaan ole mahdollista että Jumala mahtuu minkäänlaiseen määritelmään.
On kiinnostava kysymys, mikä on kaikille uskonnoille yhteistä? Onko se sittenkin sama jumala? Vai onko kyse siitä, miten ihminen sanoittaa kulloisessakin kulttuurissa/ajassa sitä, mikä on pyhää ja ikuista, salattua ja elämän tarkoitus.
En tiedä, haluanko olla enää naimisissa mieheni kanssa. Meillä on 3 lasta ja perheenä menee ihan kivasti. Itse kuitenkin tunnen olevani hukassa, kun en tunne muuta kuin kaverillisia tunteita. Sellaista suurta rakkautta ei ollut edes alussa.
Erossa minua nyt pelottaa eniten se, että joutuisin satuttamaan miestäni niin kovasti. Hän kun on ihan tyytyväinen (=tyytyy vähään). Itse kaipaan ja olen aina kaivannut syvällisempää tunneyhteyttä.
Olen jatkuvasti kateellinen, kun näen muita pariskuntia, jotka nauravat yhdessä, kävelevät käsi kädessä jne.
Hei numero 25.
Viestissäsi välittyy painokkaasti, että kaipaat muutosta. Tai et vain kaipaa, vaan sen aika on vääjäämättä tullut.
Ero ei ole ainoa vaihtoehto, mutta jostain täytyy 'erota' -sellaisista asioista jotka kalvavat sinua. Parisuhteesta täytyy erotella roskat ja liat pois ja raivata tilaa todelliselle yhteydelle.
Suosittelen, että otatte parisuhteelle todellista aikaa ja panostusta. Nyt on sellaisen remontin aika selvästi. Mm. Kataja RY järjestää sitoutumatonta ja ammattitaitoista parisuhdetoimintaa, esim. leirejä
http://www.katajary.fi/
Kirkolla on maksuttomia perheasiain neuvottelukeskuksia, jonne voi varata ajan omalle paikkakunnalle
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/40D5B401E55B1785C225748000449ACD?OpenDocument&lang=FI
Pariterapiassa tms kannattaa käydä, vaikka päätyisittekin eroon. Ero on ehkä vähemmän haavoittava jos tilannetta kartoitetaan ammattilaisen kera ja kummallakin on mahdollisuus tulla kuulluksi. Kuitenkin siinä otetaan esille aina myös mahdollisuuksia työskennellä liiton säilymisen eteen.
Luonnollisesti voitte myös keskenänne keskustella asioista. Siinä vain helposti käy niin, että asetelmat lukkiutuvat. Jotta näin ei kävisi, jotkut kokevat hyvänä sopia parisuhdekeskustelusta etukäteen varaamalla esim. jonkun mökkiloman tai muun paikan jossa arkiset ongelmat eivät häiritse ja asiaan voi keskittyä. Voi myös etukäteen kirjoittaa toiselle minäviestisesti, toista syyttämättä ja analysoimatta kirjeen, jossa kertoo OMISTA tunteista ja tarpeistaan.
Voimia ja viisautta matkallasi kohti parempaa parisuhdetta. Sen olette molemmat ansainneet! Nyt on muutoksen aika.
Minkä takia tännekkin pitää tuputtaa uskontoa ja nimenomaan sinulta?
Huomenta numero 27.
Uskonnon ja kaiken muunkin tuputtaminen on minustakin vastenmielistä ja ikävää, enkä sitä kyllä ainakaan itse tee.
Syy, miksi olen tällä palstalla yhtenä keskustelijana on, että mielestäni kirkon pitää olla siellä missä ihmiset ovat, kuten esimerkiksi myös erilaisilla verkkofoorumeissa, tarjoten keskustelumahdollisuutta ja yhteyttä. Suomalaisista noin 3/4 kuuluu kirkkoon, joten on oletettavaa, että tällä palstallakin moni kuuluu kirkkoon ja kenties haluaa keskustella jostain siihen liittyvästä. Olen pohjakoulutukseltani diakoni, nykyään tosin toimin verkkoprojekteissa, ja sen takia olen pyrkinyt palstalla antamaan tukea ja osviittaa niille, jotka kokevat jotenkin elämän raskaaksi. Minun tehtäväni ei olekaan vertailla haalarimalleja :) vaan olla läsnä elämän suruissa ja iloissa.
Mukavaa päivänjatkoa.
[quote author="KirkkoSisko" time="29.10.2013 klo 16:02"]
Opissa kolmiyhteiseen Jumalaan ei ole kyse kolmesta jumalasta, vaan ihmisen yrityksestä hahmottaa Jumalan toimintaa ja persoonaa. Kaikki, mitä ihminen sanoo jumalasta, on aina vain likiarvoa ja uskontunnustusta, ei suinkaan ole mahdollista että Jumala mahtuu minkäänlaiseen määritelmään.
On kiinnostava kysymys, mikä on kaikille uskonnoille yhteistä? Onko se sittenkin sama jumala? Vai onko kyse siitä, miten ihminen sanoittaa kulloisessakin kulttuurissa/ajassa sitä, mikä on pyhää ja ikuista, salattua ja elämän tarkoitus.
[/quote]
Ei ei, koska Jeesustakin pidetään jumalana ja Raamattu sanoo, että on vain yksi jumala! Selitys on kyllä kovin hakusessa tällä kertaa ja minulle tulee mieleen tyhjänpäiväinen ihmisviisaus! Eikä asia ole ollenkaan salattua vaan ihan suoraan sata kertaa toistettu raamatussa.
Tietääkseni raamattu on tarkoitettu kaikille kulttuurista huolimatta, koska jumala ei ole pulueellinen!
[/quote]