Miksi jotkut "suojelevat" niin maanisesti susia?
Miksi he eivät käytä samaa innokkuutta jonkun oikeasti vaarantuneen lajin suojelemiseen, kuten vaikka metsäkanalintujen kannan elpymiseen. Ne kärsivät siitä kun metsiä hakataan ja vanhaa metsää ei ole tarpeeksi.
Sudet taas liikkuvat niin paljon, ettei ole vain Suomen susia. Suomessa olevat sudet kuuluvat Siperian susiin ja siellä on susia eniten maailmassa. Näin ollen vaikka joka ikinen susi tapettaisíin, eivät ne silti loppuisi Suomesta kun uusia tulisi tilalle.
Kommentit (45)
Minusta susien tappamista haluavilla on enemmän tunteita pelissä.
Susi kuuluu Suomen luontoon, ymmärrän jos oikeasti pihapiiriin jääneitä yksinäisiä susia ammutaan, mutta mielestäni sen pitäisi tapahtua ihan oikean asiantuntijan toimesta, mieluiten ehkä jonkinlaisesta moniammatillisesta ryhmästä, joka kykenevä arvioimaan sen tilanteen.
Miks? No siksi, että ensinnäkin, on metsäukkoja jotka tarkoituksella houkuttelee susia pihaansa ammuttavaksi koska "kyllä omalla pihalla saa roikottaa naudankoipireisiä jos haluaa" ja "susi tuli pihaan ja uhkasi mun pystäriä" (Tästä oli uutinen joskus vuosia sitten, en nyt löytänyt kyseistä uutista, ihan omalla nimellään joku ukko siinä oli.) ja kun nämä ukot räiskii miten sattuu, he samalla saattavat hajottaa susilauman ja luoda vain uusia häirikkösusia.
Toisekseen, jo nyt susia salakaadetaan paljon, eipä ole kovin helposti todisteita, että kuka jonkun suden on metsässä ampunut, eli tätä tapahtuu nyt ihan jatkuvasti, tapahtuisi vielä enemmän, jos homma muuttuisi luvalliseksi.
Susia ammutaan, kun ne vain käväisevätkin pihassa ja tämä on täysin naurettavaa toimintaa, jos haluaa asua luonnon keskellä, niin sitten tulee hyväksyä ne sudetkin sinne tai muuttaa kaupunkiin. Suomessa asutus on sen verran hajallaan, että aitoa erämaata ei susille ihan älyttömästi ole, niin ettei niiden koskaan tarvisi yhtään autotietä ylittää tai mennä puolta kilometriä lähemmäs taloja.
Siinä nyt ainakin jotakin syitä miksi en kannata sitä että susia ryhdyttäisiin enemmänkin lahtaamaan. Ihmisillä on niin hemmetin tunnepitoinen suhtautuminen susiin, jotenkin ajattelevat ne melkein kuin roistomaisiksi ihmisiksi jotka ihan pahuuttaan tappaa koiria ja kotieläimiä (joista varsinkin jälkimmäisiä ihmiset tappaa itsekkin ihan riittämiin ruuakseen).
Vierailija kirjoitti:
Susien puolustajat eivät ole sutta nähneetkään.
Olenpa muuten nähnyt eli olipa surkea aloitus sinulta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole Suomen susia. :'D
Ei ole sitten Suomen mitään muitakaan eläimiä, paitsi ehkä saimaannorppa. Vai muut eläimetkö tottelevat valtioiden rajoja?
Susiv.ih.aajat ovat ih misr os kia. Susi on erittäin uhanalainen laji, mutta am pum aan pitäisi päästä.
Nimenomaan ei ole Suomen susia. Sudet vaeltavat pitkiä matkoja. Ehkä Länsi-Suomen susien reviiri on sellainen, ettei se ulotu Venäjälle.
Monet muut lajit pysyttelevät pienellä alueella eivätkä vaella. Siksi näiden kannan metsästäminen loppuun hävittää koko lajin alueelta pikäksi aikaa.
Mitä kuvittelet saavuttavasi tuollaisella kielenkäytöllä? Annat susien suojelijoista huonon kuvan.
Miksi sinä jauhat tuollaista soopaa? Annat sudenvihaajista, jos mahdollista, vieläkin pöljemmän kuvan.
Toisin kuin sinä, minä en alkanut haukkumaan vastapuolta törkeyksillä vaan perustelin miksi asia on niin kuin on. Suosittelen sinullekin sivistystä ja hyvien tapojen opettelemista.
Kun asia ei ole niin. Tietäisit sen, jos vähänkin perehtyisit asiaan mussuttamisen sijasta. En jaksa tuhlata sivistystä ja käytöstapoja anonyymiin palstatrolliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole Suomen susia. :'D
Ei ole sitten Suomen mitään muitakaan eläimiä, paitsi ehkä saimaannorppa. Vai muut eläimetkö tottelevat valtioiden rajoja?
Susiv.ih.aajat ovat ih misr os kia. Susi on erittäin uhanalainen laji, mutta am pum aan pitäisi päästä.
Nimenomaan ei ole Suomen susia. Sudet vaeltavat pitkiä matkoja. Ehkä Länsi-Suomen susien reviiri on sellainen, ettei se ulotu Venäjälle.
Monet muut lajit pysyttelevät pienellä alueella eivätkä vaella. Siksi näiden kannan metsästäminen loppuun hävittää koko lajin alueelta pikäksi aikaa.
Mitä kuvittelet saavuttavasi tuollaisella kielenkäytöllä? Annat susien suojelijoista huonon kuvan.
Miksi sinä jauhat tuollaista soopaa? Annat sudenvihaajista, jos mahdollista, vieläkin pöljemmän kuvan.
Toisin kuin sinä, minä en alkanut haukkumaan vastapuolta törkeyksillä vaan perustelin miksi asia on niin kuin on. Suosittelen sinullekin sivistystä ja hyvien tapojen opettelemista.
Harmi kannaltasi jos koet sen tuhlaamiseksi kun keskustelet toisen kanssa sivistyneesti. Itse pyrin aina käyttäytymään hyvin kun keskustelen muiden kanssa.
Minua maalla ja susialueella asuvana ärsyttää tuon väitteen toisto. Yritetään esittää, että maalaiset vihaisi susia.
Minun kokemuksen mukaan nämä susista mesojat on 1) metsästäjiä (heillä huoli koiristaan), 2) lampureita ym ja kaikkein suurin osa on 3) luonnosta vieraantuneita maalaisia.
Meilläkin on ajoittain mölisty miten metsään ei uskalla mennä. Minä kyllä olen uskaltanut. Mutta ilmeisesti jotkut on enempi arkajalkoja kuin toiset.