Onko täällä muita, jotka EI käy papan joukkoseulonnoissa? Mikä syy?
Itsen en käynyt 30v seulonnassa, enkä nyt 35v vaikka tuli kutsu. Papa näytteen otto sattuu ja pelkään sisätutkimusta.
Kierukkaa en uskalla ottaa asennuskivun vuoksi.
Kommentit (293)
En käy, kun en tykkää siitä että pappa seuloo minua.
Ei kannata jättää papakokeita väliin vaikka tuntuisivat kuinka ikäviltä.
Sekään ei ole mukavaa että on sairastanut tietämättää vaikka kuinka kauan kohdunkaulansyöpää ja mitä pidemmälle sekin pääsee etenemään, sitä vaikeampaa siitä on parantua. Papakokeiden ansiosta koko syövän saattaa välttää, kun muutokset huomataan ajoissa ja hoidetaan.
Olen 25-vuotias ja sain kutsun, mutta nyt kun googlettelin asiaa niin ilmeisesti minun ikäiseni ei ole niin tärkeää käydä seulonnassa tämän asian takia? Ei huvittaisi käydä terveyskeskuksella näin koronan aikaan + muutenkin jännittää...
Kyllä SATTUI epämukavuuden lisäksi. Sanoin tästä ihan reippaasti näytteenottajalle, mutta kohtelu oli kylmää ja ignoorasi asian täysin. ****päistä vähätellä. Menen uudestaankin jos tulee kutsu, mutta vain pakosta.
No ei satu pätkän vertaan. Pieni paine voi tuntua hetken. Typeryyttä jättää käymättä.
Käyn aina ja joskus voi löytyä myös sekamuotoinen tulehdus, niin tarvitsee jotain emätinpuikkoja. Jos se on pelottavaa, niin miten tohditte pannakaan sitten? Kyllähän seksissäkin työnnetään emättimeen jotain.
Vierailija kirjoitti:
Miten naiset synnyttääkin monta tuntia sit muutamat ei selviä edes papasta jossa tarvi muuta kuin levittää kitusensa. Siinähän elätte sit syöpienne ja hpv kanssa.
No hohhoijaa, synnyttäminen on vähän vaikeampi jättää välistä (mikäli on raskaana) kuin papa (mikäli omistaa toosan).
Eräällä tuttavalla tulee lähes joka kerta kohtutulehdus kun paikkoja ronkitaan ja jättää siksi nämä seulonnat väliin.
Saako tutkimuksessa jonkun kaavun päällensä? Kannattaako sukat ottaa pois?
5v on ihan liian pitkä väli, käyn itse omaan hintaa 2-3 välein. Tämän väliin sattuu sillon tänään yksi ilmainen. Eikä se satu, rentona vaan, 10sekuntia ja ohi. Kuten koronatesti
Käyn aina omalla gynekologilla yksityisellä.Kerta liian rajua näytteenottoa papajoukkoseulonnassa riitti.Harmi juttu sinänsä.
Vierailija kirjoitti:
Saako tutkimuksessa jonkun kaavun päällensä? Kannattaako sukat ottaa pois?
Et saa kaapua. Laita esim. pitkä paita tai hame, joka on helppo nostaa ylös, niin ei ole niin alaston olo. Minun mielestäni kannattaa pitää sukat, ja jopa kengät (helposti ja nopeasti riisuttavat) kävellessäsi "sairaalasängylle" tai tutkimuspöytäkö se nimi on. Lattiat eivät ole erityisen puhtaita.
Vierailija kirjoitti:
Te ette varmaan ole myöskään synnyttäneet, joiden mielestä papa sattuu niin paljon, ettei voi mennä?
No emme tietenkään olekaan. Synnyttäminen se vasta typerää onkin.
Käyn yksityisellä gynellä joka vuosi ja hän on suosittanut papan ottamista joka toinen vuosi. Viime kesänä kävin ekaa kertaa joukkoseulonnassa, ilmainen kun on. Ei se nyt kovasti sattunut, mutta ihmettelen miten näytteenottaja, joka noita varmaan ottaa päivät pääksytysten sai sen ylipäänsä sattumaan lainkaan. Gyne kun sen ottaa, tuskin huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Käyn syöpäkontrolleissa joissa papa otetaan. Te jotka ette käy seulonnoissa tai muuten papassa olette typeriä enkä hetkeäkään sääli jos sairastutte syöpään.
Ei kukaan sun sääliä varmaan kaipaakaan.
Seulonnan vielä ymmärränkin mutta ärsytti se esitietolomake.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata jättää papakokeita väliin vaikka tuntuisivat kuinka ikäviltä.
Sekään ei ole mukavaa että on sairastanut tietämättää vaikka kuinka kauan kohdunkaulansyöpää ja mitä pidemmälle sekin pääsee etenemään, sitä vaikeampaa siitä on parantua. Papakokeiden ansiosta koko syövän saattaa välttää, kun muutokset huomataan ajoissa ja hoidetaan.
No ei missään joukkoseulonnoissa silti kannata käydä. Valitsee itse mieleisenä lääkärin ja sopivan ajankohdan ja otattaa sen papan omilla ehdoillaan. Hulluutta alistua johonkin liukuhihnaronkintaan.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni tuli juuri ensimmäinen kutsu ja ajattelin mennä vaikka jännittääkin. Kyselläänkö seulonnassa jotain (muutakin kuin mitä siinä täytettävässä lomakkeessa on)? Joutuisinko maksamaan jotain jos en menisikään paikalle? Ei huvittaisi alkaa selostamaan seksisuhteitani yhtään kenellekkään jos ei ole aivan pakko...
Ei kysellä. Eikä maksa, jos ei mene, mutta mukavampaa tietysti, jos peruuttaa ajan siinä tapauksessa, mutta ei sekään ole pakko.
En vain ole niin estoton esittelemään alapäätäni. Silloin kun ensimmäinen kutsu tuli, en ollut koskaan edes harrastanut seksiä, joten kynnys oli äärettömän korkea.
Joukkotarkastuksen välineet ovat kertakäyttöisiä, myös spekulat (emättimen avaava "ankannokka"), ja steriileissä pakkauksissa.