Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kananmunan keitto. Mitä teet, jos muna halkeaa kattilassa? Roskiin?

Vierailija
28.10.2013 |

Tuli mieleen, kun taas yksi muna rikkoontui keitettäessä ja kuoren alle lorahti keitinvettä. Kiehuva vesi tappaa pöpöt, mutta silti useimmiten rikkoontunut muna menee roskiin. Mites teillä muilla?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

34, ja muista se kansi siihen päälle heti. Ja sen veden pitää kiehua kunnolla, ei vain poreilla. Näin se kiehuminen jatkuu, vaikka levy onkin jo pois päältä. Tuolla mainitsemallasi ajalla tulee mielestäni kivikovia nokimunia, eli keltuainen alkaa jo mustua.

Vierailija
2/48 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön minäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
01.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 14:55"]

Tämäkin vielä -luulin että kaikki on jo todellisuudesta vieraantuneiden uusavuttomien kohdalla nähty, mutta ei, aina yllättävät uusilla saavutuksillaan!

[/quote]

No hyvä, että täällä on ihminen jonka ei tarvitse koskaan kysyä mitään.

Joskushan selvänäkin pidetyt asiat muuttuvat ajan myötä,

Vierailija
4/48 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 22:03"]

Pistääkö ap, myös keitetyt potut roskiin, koska ovat keitinveden kanssa kosketuksissa?

Minä teen muniin aina pienen reijän, ei halkea ja kuori irtoaa helposti.

[/quote]

Pottu ei tule kenenkään perseestä! Eikä pyöri kakkaisella alustalla ennen keräämistä vrt. muna, joka tipahtaa siihen samalle alustalle jossa kana paskoo ja kuseksii. Kananmunan pinta on joskus näkyvästi paskassa! Ihmettelen jos joku oikeesti ei näe ongelmaa siinä että syö kakkavedessä lillunutta kananmunaa (joka haljennut)?????

Roskiin siis meillä.

Vierailija
5/48 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään tietenkin! Vähän surkeitahan ne ovat, jos halkeavat heti kättelyssä, kun suuri osa valkuaisesta valuu ulos. Mutta ei nyt sentään roskiin heitetä.

Vierailija
6/48 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:08"]

Pistääkö ap, myös keitetyt potut roskiin, koska ovat keitinveden kanssa kosketuksissa?

[/quote]

Pottu ei tule kenenkään perseestä! Eikä pyöri kakkaisella alustalla ennen keräämistä vrt. muna, joka tipahtaa siihen samalle alustalle jossa kana paskoo ja kuseksii. Kananmunan pinta on joskus näkyvästi paskassa! Ihmettelen jos joku oikeesti ei näe ongelmaa siinä että syö kakkavedessä lillunutta kananmunaa (joka haljennut)?????

Roskiin siis meillä.

[/quote]

Peesi tälle. Nykyään kun toi kanamunien pesu ennen myyntiin laittoa on jonkun direktiivin mukaan kielletty, niin ihan sitä itteäänhän niissä aika ajoin on... Yöks!

Vierailija
7/48 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:23"]

[/quote]

Roskiin siis meillä.

[/quote]

Peesi tälle. Nykyään kun toi kanamunien pesu ennen myyntiin laittoa on jonkun direktiivin mukaan kielletty, niin ihan sitä itteäänhän niissä aika ajoin on... Yöks!

[/quote]

Miten jengi voi olla näin todellisuudesta vieraantuneita. Kuoleehan ne bakteerit keittämällä hyvänen aika! Kauheta ruuan tuhlausta. Länsimaissa kolmannes ruuasta menee roskiin, ja jos haluatte että lapsillanne on minkäänlainen säällinen maapallo jäljellä tulevaisuudessa, niin muutatte asennettanne ja aloitatte vaikka tuosta perusteettomasta bakteeripelosta.

Vierailija
8/48 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sen munan pestä itse ennen keittämistä, jos noin hysteerinen on. Ja munat kylmään veteen ja vasta sitten kiehumaan, ei halkea niin helposti.

Vierailija
9/48 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikset ole kasvissyöjä?

Vierailija
10/48 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9, minä keitän munat itävaltalaisella tavalla. Siellä syödään valtavasti keitettyjä munia ja heidän tapansa keittää munat säästää myös sähköä. Siis, laske kattilaan kylmää tai lämmintä vettä (ei kuumaa), laita keitettävät munat kattilaan, kattila levylle ja levy päälle. Kun vesi kiehuu, käännä virta pois ja laita kattilan päälle kansi. Munat muhivat siellä kannen alla. Jos haluat munia, joiden keltuainen on kiinteä, muttei ihan kova, on tuollainen 4,5 minuuttia hyvä aika. Munat jäähdytetään normaalisti kylmässä vedessä. Jos epäilet, että kuoret ovat hauraita, voi keitinveteen laittaa vähän suolaa tai lorauksen etikkaa.

Vierailija
11/48 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai se syödään.

Vierailija
12/48 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota... Missäs se pottu kasvaa, ellei maassa? 

Voi ristus tätä porukkaa. No, kun on tänään käyttötilillä 65 senttiä, niin eipä tarvi päätään vaivata mitä tehdä jos se voi muka syödä jotain... 

Vierailija
13/48 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

SYÖN sen. TIETYSTI!

Tää oli kyl uusavuttomia aloitus pitkään aikaan. Mitäs sä sit teet jos kaikki munat halkee? HEität roskiin koko satsin?

Vierailija
14/48 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muuten vähän pyyhin talouspaperilla kananmunia ennen kattilaan laittoa. Olen jo pitkän aikaa harrastanut sitä ja meillä syödään kaikki keitetyt munat aina oli ne haljenneita tai ei.

Onhan perunoissakin vaikka mitä bakteereita, etenkin multaisissa suoraan maasta nostetuissa. Mut nehän pestään ja keitetään niin ihan rauhassa voi syödä kuten munatkin.

(Ja mä kun olen joskus luullut, et mä olen ylivarovainen mut on näköjään vielä muakin oudompia kuten tää ap.)

Vierailija
15/48 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin vielä -luulin että kaikki on jo todellisuudesta vieraantuneiden uusavuttomien kohdalla nähty, mutta ei, aina yllättävät uusilla saavutuksillaan!

Vierailija
16/48 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

27, näin on. Taitaa tämä nuorempi polvi olla täysin kynsille lyötyjä, niin avutonta näyttää touhu olevan.

Vierailija
17/48 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Vierailija
18/48 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 14:32"]

9, minä keitän munat itävaltalaisella tavalla. Siellä syödään valtavasti keitettyjä munia ja heidän tapansa keittää munat säästää myös sähköä. Siis, laske kattilaan kylmää tai lämmintä vettä (ei kuumaa), laita keitettävät munat kattilaan, kattila levylle ja levy päälle. Kun vesi kiehuu, käännä virta pois ja laita kattilan päälle kansi. Munat muhivat siellä kannen alla. Jos haluat munia, joiden keltuainen on kiinteä, muttei ihan kova, on tuollainen 4,5 minuuttia hyvä aika. Munat jäähdytetään normaalisti kylmässä vedessä. Jos epäilet, että kuoret ovat hauraita, voi keitinveteen laittaa vähän suolaa tai lorauksen etikkaa.

[/quote]

Ihan uutta minulle, vaikka Itävallassa olen asunut vuosikausia. Aina olen nähnyt munia keitettävän "normaalilla tavalla", siis kotitalouksissa :)

Vierailija
19/48 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

30, kuulin tämän munien keitto-ohjeen joitakin vuosia sitten radiosta ja antajana oli myös Itävallassa asunut ihminen. Yhtenä syynnä tällaiseen keittotapaan on radiohaastettelun mukaan myös energian säästö. Olen kokonaan siirtynyt heti haastattelun jälkeen keittämään munat näin ja hyvin sujuu. Antamalla munien olla mainitsemani 4,5 minuuttia saa kiinteitä, muttei kivikovia munia. Tästä voi sitten itse laskea ja kokeilla, miten saa oman maun mukaisesti keitettyjä munia. Ideahan tässä tietenkin on se, että kun vesi kuumenee muna alkaa myös hyytymään sisältä, eikä siis tarvitse sitä kiehuttamista. Suosittelen. Käytän itse aina sellaisia systeemeitä, joilla säästää energiaa. Pienistä puroista tulee iso virta.

Vierailija
20/48 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskiin siis meillä.

[/quote]

Pottu ei ehkä tule kenenkään perseestä, mutta ilmeisesti sinulla ei ole aavitustakaan siitä miten vihanneksi ja juureksia esimerkiksi lannoitetaan, ja mitä kaikkea "paskaa" nekin ovat kuoreensa imeneet. Loppuosasi tuosta kommentista on niin naurettavaa, että mahdatkohan olla tosissakaan :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän